henrik l
Medlem
Liverapporteringar har varit populärt under sommaren, så jag tänker följa trenden och skapa lite förströelse för er i under veckoslutet.
Bakgrunden till detta MR är att jag klarade en status challenge för platinum med AA i våras. Tyvärr var min platinumstatus enbart giltig t o m feb 15. Eftersom AA inte tillämpar de förhatliga bränsletilläggen vid bonusresor, ger 100% bonus på bas-mil, har en ganska bra uttagtabell för bonusresor med några intressanta bolag, samt att jag vid tillfället trodde att jag skulle kvala på de nya nivåerna för BAEC silver/guld, var det ett givet val att försöka återkvala. När det gällde BA’s nivåer visade det sig dock att jag kunde få guld ett år till på den lägre nivån, men detta är en annan historia.
Efter att ha summerat hur många qualifying points (QP) mina två resor till HKG skulle ge, plus en kombinerad jobb- och MR-resa till London i slutet av november visade det sig att jag var lite drygt 10 000 QP kort för att komma upp till 50 000 QP. Kalkylen bygger även på att AA fortsätter med att inte kräva minst 4 AA-ben för återkvalificering. Börjar AA tillämpa den regeln i år är det någon som kommer att bli lätt sur, men jag är i och för sig medveten om risken. Efter att ha tagit hänsyn till alla praktiska restriktioner för at dra ihop poängen, blev valet ganska givet: Ett MR med Cathay i C, först till Jakarta och sedan till Manilla, som nästan kunde klämmas in på en helg. Förutom riktigt bra priser i business har även Cathay den fördelen att man kan åka och vända, alltså inga minimum stays. Men för att komma dessa fyndpriser måste man först positionera sig i Taipe.
05.20 Ringde klockan, eller 23.20 torsdag kväll som det fortfarande var i kroppen, eftersom jag hade varit mindre än 24 h i Hong Kong. Ut till HKG för snabb incheckning med EVA och sedan ännu snabbare genom immigration tack vare mitt e-channel pass. Sedan jaga rätt på en kaffe på Starbucks.
Hong Kong – Taipe, BR828 med EVA Air
Avgång: 07.30
Ankomst: 09.10
Flygplan: A321-200
Klass: Ekonomi
Sittplats: 21 K
Borardingen skedde snabbt och effektivt med separata köer för business- och ekonomiklass. Morgonens flight var knappt fylld till hälften och kabinen hade även en separata businesskabin, 2 rader med 2+2 konfiguration. Ekonomikabinen verkade relativ ny och fräsch. Bra med benutrymme, såvida man inte sitter på mittenraden där det finns en IFE-box på golvet.
Under flighten till Taipei serverades även frukost som bl a bestod av nudlar och fläskkött kryddat med lite chili. Hungrig som jag var så tycket jag att frukosten smakade alldeles utmärkt. Får jag inte min vanliga standardfrukost, fördrar jag i 9 fall av 10 kryddad frukost, framför söt frukost. Detta har min stackars italienska fru fått höra ett antal gånger när det varit frukostdags i Italien och det enda som erbjuds är en söt croissant med sylt. ”Blähhh”, brukar min kommentar vara, ”finns det inte hamburgare”
Sammanfattningsvis levererade EVA en mycket bra service för att vara ekonomiklass. Snabbt och effektiv service, god mat, förutom kaffet, samt bra benutrymme. Det enda jag har att anmärka på är man spelade musik i högtalarna, som verkade vara hämtad från SF-journalen på 1940-talet, vilket var lite irriterande om man ville sitta och läsa. Min bokningsklass verkar dessutom ge hyfsat med poäng till M&M (500), med tanke på att biljetten hade ett överkomligt pris. Tror att motsvarande flight i Europa hade enbart gett 125 p.
Transfern i TPE gick relativt snabbt och smidig, trots en förflyttning mellan T2 och T1. Snabb incheckning tack vare att jag viftade med mitt BAEC-gold, så det vara bara att gå till den helt tomma first-incheckningen. Jag blev även upplyst om att båda flighterna till CGK ska ha fiskbenskonfiguration, alltså long-haul konfiguration, vilket jag tackar för. Men det blir spännande och se om jag får samma konfiguration tillbaka från Jakarta. Det är på flygningen man verkligen vill kunna fälla sätet.
På TPE har Cathay en lounge som dessutom har en first-avdelning. Loungen är ganska omärkvärdig, och lite mörk. Det som skiljer First-avdelningen från business-avdelningen är att det är betydligt mindre folk i den först nämnda. Jag länkar lite bilder från mitt förra besök här.
Bakgrunden till detta MR är att jag klarade en status challenge för platinum med AA i våras. Tyvärr var min platinumstatus enbart giltig t o m feb 15. Eftersom AA inte tillämpar de förhatliga bränsletilläggen vid bonusresor, ger 100% bonus på bas-mil, har en ganska bra uttagtabell för bonusresor med några intressanta bolag, samt att jag vid tillfället trodde att jag skulle kvala på de nya nivåerna för BAEC silver/guld, var det ett givet val att försöka återkvala. När det gällde BA’s nivåer visade det sig dock att jag kunde få guld ett år till på den lägre nivån, men detta är en annan historia.
Efter att ha summerat hur många qualifying points (QP) mina två resor till HKG skulle ge, plus en kombinerad jobb- och MR-resa till London i slutet av november visade det sig att jag var lite drygt 10 000 QP kort för att komma upp till 50 000 QP. Kalkylen bygger även på att AA fortsätter med att inte kräva minst 4 AA-ben för återkvalificering. Börjar AA tillämpa den regeln i år är det någon som kommer att bli lätt sur, men jag är i och för sig medveten om risken. Efter att ha tagit hänsyn till alla praktiska restriktioner för at dra ihop poängen, blev valet ganska givet: Ett MR med Cathay i C, först till Jakarta och sedan till Manilla, som nästan kunde klämmas in på en helg. Förutom riktigt bra priser i business har även Cathay den fördelen att man kan åka och vända, alltså inga minimum stays. Men för att komma dessa fyndpriser måste man först positionera sig i Taipe.
05.20 Ringde klockan, eller 23.20 torsdag kväll som det fortfarande var i kroppen, eftersom jag hade varit mindre än 24 h i Hong Kong. Ut till HKG för snabb incheckning med EVA och sedan ännu snabbare genom immigration tack vare mitt e-channel pass. Sedan jaga rätt på en kaffe på Starbucks.
Hong Kong – Taipe, BR828 med EVA Air
Avgång: 07.30
Ankomst: 09.10
Flygplan: A321-200
Klass: Ekonomi
Sittplats: 21 K
Borardingen skedde snabbt och effektivt med separata köer för business- och ekonomiklass. Morgonens flight var knappt fylld till hälften och kabinen hade även en separata businesskabin, 2 rader med 2+2 konfiguration. Ekonomikabinen verkade relativ ny och fräsch. Bra med benutrymme, såvida man inte sitter på mittenraden där det finns en IFE-box på golvet.
Under flighten till Taipei serverades även frukost som bl a bestod av nudlar och fläskkött kryddat med lite chili. Hungrig som jag var så tycket jag att frukosten smakade alldeles utmärkt. Får jag inte min vanliga standardfrukost, fördrar jag i 9 fall av 10 kryddad frukost, framför söt frukost. Detta har min stackars italienska fru fått höra ett antal gånger när det varit frukostdags i Italien och det enda som erbjuds är en söt croissant med sylt. ”Blähhh”, brukar min kommentar vara, ”finns det inte hamburgare”
Sammanfattningsvis levererade EVA en mycket bra service för att vara ekonomiklass. Snabbt och effektiv service, god mat, förutom kaffet, samt bra benutrymme. Det enda jag har att anmärka på är man spelade musik i högtalarna, som verkade vara hämtad från SF-journalen på 1940-talet, vilket var lite irriterande om man ville sitta och läsa. Min bokningsklass verkar dessutom ge hyfsat med poäng till M&M (500), med tanke på att biljetten hade ett överkomligt pris. Tror att motsvarande flight i Europa hade enbart gett 125 p.
Transfern i TPE gick relativt snabbt och smidig, trots en förflyttning mellan T2 och T1. Snabb incheckning tack vare att jag viftade med mitt BAEC-gold, så det vara bara att gå till den helt tomma first-incheckningen. Jag blev även upplyst om att båda flighterna till CGK ska ha fiskbenskonfiguration, alltså long-haul konfiguration, vilket jag tackar för. Men det blir spännande och se om jag får samma konfiguration tillbaka från Jakarta. Det är på flygningen man verkligen vill kunna fälla sätet.
På TPE har Cathay en lounge som dessutom har en first-avdelning. Loungen är ganska omärkvärdig, och lite mörk. Det som skiljer First-avdelningen från business-avdelningen är att det är betydligt mindre folk i den först nämnda. Jag länkar lite bilder från mitt förra besök här.
Last edited: