Senaste nytt

Nästan Live från ett mileage run med Cathay Pacific

henrik l

Medlem
Liverapporteringar har varit populärt under sommaren, så jag tänker följa trenden och skapa lite förströelse för er i under veckoslutet.

Bakgrunden till detta MR är att jag klarade en status challenge för platinum med AA i våras. Tyvärr var min platinumstatus enbart giltig t o m feb 15. Eftersom AA inte tillämpar de förhatliga bränsletilläggen vid bonusresor, ger 100% bonus på bas-mil, har en ganska bra uttagtabell för bonusresor med några intressanta bolag, samt att jag vid tillfället trodde att jag skulle kvala på de nya nivåerna för BAEC silver/guld, var det ett givet val att försöka återkvala. När det gällde BA’s nivåer visade det sig dock att jag kunde få guld ett år till på den lägre nivån, men detta är en annan historia.

Efter att ha summerat hur många qualifying points (QP) mina två resor till HKG skulle ge, plus en kombinerad jobb- och MR-resa till London i slutet av november visade det sig att jag var lite drygt 10 000 QP kort för att komma upp till 50 000 QP. Kalkylen bygger även på att AA fortsätter med att inte kräva minst 4 AA-ben för återkvalificering. Börjar AA tillämpa den regeln i år är det någon som kommer att bli lätt sur, men jag är i och för sig medveten om risken. Efter att ha tagit hänsyn till alla praktiska restriktioner för at dra ihop poängen, blev valet ganska givet: Ett MR med Cathay i C, först till Jakarta och sedan till Manilla, som nästan kunde klämmas in på en helg. Förutom riktigt bra priser i business har även Cathay den fördelen att man kan åka och vända, alltså inga minimum stays. Men för att komma dessa fyndpriser måste man först positionera sig i Taipe.

05.20 Ringde klockan, eller 23.20 torsdag kväll som det fortfarande var i kroppen, eftersom jag hade varit mindre än 24 h i Hong Kong. Ut till HKG för snabb incheckning med EVA och sedan ännu snabbare genom immigration tack vare mitt e-channel pass. Sedan jaga rätt på en kaffe på Starbucks.

Hong Kong – Taipe, BR828 med EVA Air
Avgång:
07.30
Ankomst: 09.10
Flygplan: A321-200
Klass: Ekonomi
Sittplats: 21 K

Borardingen skedde snabbt och effektivt med separata köer för business- och ekonomiklass. Morgonens flight var knappt fylld till hälften och kabinen hade även en separata businesskabin, 2 rader med 2+2 konfiguration. Ekonomikabinen verkade relativ ny och fräsch. Bra med benutrymme, såvida man inte sitter på mittenraden där det finns en IFE-box på golvet.

IMG_1450.jpg IMG_1451.jpg

Under flighten till Taipei serverades även frukost som bl a bestod av nudlar och fläskkött kryddat med lite chili. Hungrig som jag var så tycket jag att frukosten smakade alldeles utmärkt. Får jag inte min vanliga standardfrukost, fördrar jag i 9 fall av 10 kryddad frukost, framför söt frukost. Detta har min stackars italienska fru fått höra ett antal gånger när det varit frukostdags i Italien och det enda som erbjuds är en söt croissant med sylt. ”Blähhh”, brukar min kommentar vara, ”finns det inte hamburgare”

IMG_1453.jpg

Sammanfattningsvis levererade EVA en mycket bra service för att vara ekonomiklass. Snabbt och effektiv service, god mat, förutom kaffet, samt bra benutrymme. Det enda jag har att anmärka på är man spelade musik i högtalarna, som verkade vara hämtad från SF-journalen på 1940-talet, vilket var lite irriterande om man ville sitta och läsa. Min bokningsklass verkar dessutom ge hyfsat med poäng till M&M (500), med tanke på att biljetten hade ett överkomligt pris. Tror att motsvarande flight i Europa hade enbart gett 125 p.

Transfern i TPE gick relativt snabbt och smidig, trots en förflyttning mellan T2 och T1. Snabb incheckning tack vare att jag viftade med mitt BAEC-gold, så det vara bara att gå till den helt tomma first-incheckningen. Jag blev även upplyst om att båda flighterna till CGK ska ha fiskbenskonfiguration, alltså long-haul konfiguration, vilket jag tackar för. Men det blir spännande och se om jag får samma konfiguration tillbaka från Jakarta. Det är på flygningen man verkligen vill kunna fälla sätet.

På TPE har Cathay en lounge som dessutom har en first-avdelning. Loungen är ganska omärkvärdig, och lite mörk. Det som skiljer First-avdelningen från business-avdelningen är att det är betydligt mindre folk i den först nämnda. Jag länkar lite bilder från mitt förra besök här.
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Henrik, hoppas din MR går bättre än min..! CX First Lounge på TPE var verkligen inte någon
höjdare men fördelen var, som du säger, att det var mindre folk. Hoppas att du hinner med
ett par besök på The Wing i HKG.
 

henrik l

Medlem
Kricka. Hittills går det bra, inga tyfoner i sikte, sitter just nu i the Heaven. Kommer att göra tre stopp här. När jag avslutar på onsdag har jag planerat lite jobb på fm, sedan dra ut till flygplatsen, käka lunch i the Heaven och sedan avsluta med att och upp till TPE och vända:)
 

henrik l

Medlem
Taipei - Hong Kong, CX 475 med Cathay Pacific
Avgång:
11.10
Ankomst: 12.55
Flygplan: A 340-300
Klass: Business
Sittplats: 14 K

Nu börjar det på allvar och det är dags att återse sitt favoritflygbolag. En snabb och smidig boarding i TPE och jag hinner precis sätta mig på plats 14 K innan jag har ett glas Billecart-Salmon Brut Champagne i handen.

IMG_1455.jpg

Businesskabinen i är princip fullsatt och på en flygning som varar ca 1.30 tim måste det vara full fart på serveringen. Jag har lite otur och hamnar sist i matkön, men får ändå en ursäkt att jag har fått vänta på varmrätten och vinet. Jag väljer fisken till huvudrätt och den sköljs ned med lite Nya Zeeländskt vitt vin. Fisken är ok, kanske inte lika saftig som på en restaurang på landbacken, men heller inte för torr. Lunchen avrundas med en CX favorit, Hong Kong milk-tea.

IMG_1461.jpg
IMG_1463.jpg
IMG_1465.JPG
IMG_1466.jpg

Flygningen är som sagt kort och man ser att flygvärdinnorna håller ett högt tempo för alla ska hinna njuta av mat och dryck. Samtidigt har dom det här avslappnade leendet som jag tycker är typiskt för Cathay. Jämför jag med Thai och Asiana så har vi också leende flygvärdinnor, men det känns som om att det är betydligt mera respekt och distans där. I synnerhet om man jämför med Asiana.

Kabinen är den gamla business long haul, strömmingbenskonfigurationen som vi säger på svenska. Nackdelen med denna är ju att man måste vrida nacken ur led om man vill titta ut. Men jämfört med CX regional business kan man vila benen på den lilla ottomanen. Känner mig faktisk ändå lite kluven när det gäller vad jag föredrar för en 1,5 – 4 timmars dagflygning. Men det klart, jag föredrar ju den nya business stolen 7 dagar i veckan, oavsett läng på flygningen.

IMG_1458.jpg

Transfern på HKG gick som vanligt smidigt och den här gången har jag planerat mitt MR så jag kan dra lite nytta av The Wings förstaklass lounge. Så nu har jag ca 2,5 timme här. Jag giller den nya designen på the Wing med sin diskreta elegans i svrt. T o m toaletterna har svart marmor, eller vad det nu är för material. Det blir ett snabbt besök i the Heaven, restaurangen, där det får bli lite ost och ett mycket minimalistiskt urval av sötsaker, plus ett glas gott och fylligt Shiraz. Nu måste jag dock hantera I-landets megaproblem. Vid ett MR i C, där man även har tillgång till F-lounger gäller det att balansera födo- och dryckesintag. I synnerhet som jag har tänkt att jobba lite under flighterna och i loungen D v s när jag har uppdaterat min live rapport. Ska man läsa och fundera lite, är ju ett glas eller två snarast främjande för tankekreativiteten, men det finns ju en hårfin gräns när hjärnan inte är lika skärpt längre. Så efter mitt besök i the Heaven, plus ett glas Veuve Cliqute, ska jag växla till Cathay Delight och Hong Kong Milk tea. Nu är det bra drygt 1,5 timme till nästa champagne som serveras efter boarding till Jakarta. Jag har definitivt inga planer på att göra en Agehallsk whiskeyprovning á lá FCT.

IMG_1471.jpg
IMG_1472.jpg
IMG_1473.jpg
IMG_1474.jpg
IMG_1476.jpg

IMG_1468.jpg
 
Last edited by a moderator:

henrik l

Medlem
Hmm, det verkar som att jag och systemet för att lägga in bilder inte kommer helt överens:( I TPE gjorde jag en omstart, men det hinns inte med i HKG. Därför hör de två sista bilderna till stycken längre upp.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för en kul rapport. Väntar på fortsättning.

Hmm, det verkar som att jag och systemet för att lägga in bilder inte kommer helt överens:( I TPE gjorde jag en omstart, men det hinns inte med i HKG. Därför hör de två sista bilderna till stycken längre upp.
Då har jag fixat dem åt dig. :)
 

Senator

Moderator
Jag inser att jag måste åka mer till Asien... men jag kan jo inte lämna alla mina vänner på andra sidan av Atlanten heller.. Det får bli en V75a i morgon.

Trevlig rapport henrik I, den där F delen av TPE loungen är jo inte så mycket att hänga i julgranen, men lugnt är det i alla fall :)
 

henrik l

Medlem
Hong Kong - Jakarta, CX 719 med Cathay Pacific
Avgång:
16.00
Ankomst: 19.50
Flygplan: A 340-300
Klass: Business
Sittplats: 16 K

Avgången skedde från gate 43 så det var lagom att ta en liten promenad dit ut istället för tåget. Ett ögonblock trodde jag att det var samma plan som vi skulle ta som jag kom med från TPE, men det hade parkerat på gate 42. Det kunde i och för sig ha varit samma plan. Återigen var det en Airbus 340, exakt samma plantyp som jag hade anlänt med. Snabb och effektiv boarding som vanlig. Så fort jag var vid min plats erbjöds något att dricka, samt att flygvärdinnan tog hand om kavajen. Förutom champagnen fick det bli en Cathay delight, en alkoholfri drink som är baserad på kiwi och kokosjuice, mycket god.

IMG_1479.jpg

På denna flight märktes det också mycket tydligt att kabinpersonalen hade betydligt mera tid jämfört med den föregående flighten som bara var en och en halv timme. Den här gången behövde jag inte känna mig lite irriterad över att ha valt fel plats och hamnat trea från sluttat i matkön. När skylten med säkerhetsbälten hade släckts var det dags för en runda med dryckesvagnen. Det fick bli lite varma mandlar och ett glas champagne till. Hmmm, min champagnekonsumtion i samband med flygningar har ökat signifikant sedan jag var på tvåårsjubileet.

IMG_1480.jpg

En annan liten detalj som skiljde och som visade att man hade tämligen gott om tid på den här flighten var att bordet försågs med en vit duk. Misstänker att detta moment hade rationaliserats bort för att spara tid på flighten mellan TPE-HKG.

IMG_1482.jpg

Även menyn var något mera omfattande. Det fanns tre huvudrätter att välja på och jag fastnade för den indonesiska biffen. Inget fläskkött i sikte, här är det som sagt halal som gäller. Ill maten fick det bli det röda Shiraz vinet. Till min glädje serverades det även en liten ostbricka och måltiden avslutades med en Hägendaas och en chokladpralin.

IMG_1483.jpg
IMG_1486.jpg
IMG_1487.jpg
IMG_1492.jpg
IMG_1499.jpg
IMG_1500.jpg

Återigen leverarar Cathay stabilt, blir för det mest tilltalad med namn och titel. Och den avslappnade attityden hos flygvärdinnorna visar sig igen. När jag efter ett besök för att tvätta händerna, som amerikanen säger, ber den flygvärdinnan som har sett mest seriöst ut, om en Cathay delight och säger: ”I sit…”, avbryts jag kvickt med ett leende och ”I remeber you!”. Efter att ha läst lite och tömt den alkoholfria drinken, blir det alltför lockande att fälla stolen och slumra lite till strax innan landning. Vi anländer 19.40 lokal tid, ca 10 minuter före tidtabell, trots en dryg halvtimmas sen avgång från HKG

Vis av skadan från förra årets Tier-point run, har jag bestämt mig för att gå ”land side”. Kollar dock först i transfer disken. Nja, Cathay’s representant kommer för kl 22, så jag får vänta, eftersom jag dessutom inte har något boarding pass. OK, det avgör valet, skaffar mig ett ”visa on arrival” för 25 USD. Får frågan om jag inte ska stanna, nej blir svaret. Sen är det inte mer med det och jag tar mig sedan snabbt genom immigration. Sedan visar det sig dock att Cathay’s incheckningsdisk inte öppnar förrän kl 21, trots att det vimlar av folk där med CX-brickor, som sitter och räknar mängder med sedlar. Senare inser jag var dom pengarna kommer ifrån. Alltså blir det att vänta en dryg halvtimme. Efter lite letande i den slitna avgångshallen hittar jag äntligen en stol där jag kan sätta mig och skriva ned intrycken från flighten och ankomsten till Indo. Men nu är kl 21.04 så det är dags att se om dom har öppnat och om jag kan få tag i ett trådlöst nät så att jag kan stilla spänningen hos dem som har koll på tidtabellen och sitter och trycker på F5 för att inte missa när rapporten från nästa ben kommer:D

IMG_1504.jpg

Incheckningen gick snabbt och lätt. Jag får även mitt boardingpass för flighten HKG-TPE, samt loungeinbjudan för HKG. Jag får även betala en avgångsskatt på 150 000 indonesiska rupies. Det var alltså dom pengarna man satt och räknade. Hade med mig den summan exakt efter att ha fått betala den förra året och då jag passade på att ta ut lite extra rupies. Men vet ju aldrig när man får användning för dem. Efter incheckningen kommer det en positiv överraskning. Istället för att traska ned till immigration till höger, eskorteras jag till en fast track till vänster, eftersom jag har businessbiljett. Det hela går mycket snabbt och sedan kommer jag direkt in i Premier-loungen. Det som slår mig då är att det inte var någon säkerhetskontroll. Denna passerade man innan incheckningen då väskorna röntgas och man gick igenom bågen med plånbok och annat som förorsakar ett pipande. Sedan scannades jag snabbt, så var allt klart. En viss skillnad mot LHR.

På CGK finns det två lounger Premier och Purah Inda, dom är ok och erbjuder lite varm och kall mat. Dom ser dock ut som förra året så jag länkar till de bilderna. Nu upptäckte jag även att det fanns dryck med % i. Ölkranen var synligt, men spritflaskorna doldes bakom bardisken. Kollade inte så noga om det fanns vin, utan provade på en Bali Hai, smakade helt underbart med en kall öl, efter vinet och champagnen tidigare under dagen. Kanske ett märke som @Sofia känner till?

IMG_1505.jpg

Nu är det som sagt ca två timmar kvar till avgången 00.10. Den stora frågan är vad det blir för plan. Frågade inte vid incheckningen, men tidigare har det sett ut som om det skulle kunna vara ett nytt eller ett gammalt long haul business säte. Strunt samma vilket, bara det blir någon form av säng. I morgon vid ankomsten till HKG kl, 05.50 blir det också till prova en cabana, eftersom jag har lagt in ett stopp på ca 4 timmar i HKG för att kunna ta en cabana och kunna lägga mig och slappa lite.

Nu gott folk får ni ge er till tåls fram till 3-4-tiden i morgon bitti för att få svaret på den stora frågan: Vilken stol fick han på CGK-HKG????
 
Toppen