Senaste nytt

Tips på annorlunda resmål för värme i januari-februari

taxvalp

Medlem
Jag och fru Taxvalp vill resa till sol och värme under 7-10 dagar i januari-februari efter att den värsta hysterin kring jul-nyår lagt sig. Vi vill resa till en varm plats där det går att bada och slappa på stranden, finns det något annat spännande att titta på gör det inget men det är ingen äventyrsresa på något sätt.

Det finns ju myriader av resmål som passar in på beskrivningen ovan men vi vill gärna testa ett lite annorlunda ställe som ligger bortom de stora allfartsvägarna åtminstone för skandinaviska turister. Det gör inget om det är en turistort men gärna med lite annorlunda klientel än det man oftast träffar på. Tänk Korea eller Uruguay snarare än Thailand och Dominikanska Republiken, typ.

Önskemål:
- Vi är båda EBG och vill flyga med *A. Går det att få in något leg med SAS på long-haul gör det inget men inget krav.
- Långresa är helt ok men ej för långt med tanke på tiden. Vi gillar Hawaii men det känns lite väl långt för denna gång. Inga mardröms-layovers på vägen.
- Det får gärna vara litet och lugnt men ej Maldiverna-litet eller Rio-stort.
- Österut eller västerut spelar mindre roll. Karibien lockar men vi har svårt att hitta rätt ställe.
- Flygbiljetten ska helst kosta under 10 kkr och ekonomi funkar denna gång. Vi har cirka 120k + 180k Eurobonuspoäng men planerar att köpa biljett för pengar. Kreativa Lifemiles-lösningar funkar också.

Har kollat lite på Filippinerna, Panama, Puerto Rico och några ställen till men inte hittat som säger "klick". Flygbiljett löser sig alltid och jag är hyggligt bra på att leta, det svåraste är att hitta rätt destination.

Har ni några guldkorn att dela med er av?
 

Senator

Moderator
Jag är jo väldigt förtjust i Karibien och kan varmt rekommendera St. Kitts. Av Star Alliance är det Air Canada som gäller, men rätt dyrt.

Puerto Rico kan jag inte rekommendera på något sätt...
 

Traveller

Medlem
Jag och Senator har ju både rest tillsammans och har lika åsikter. För mig verkar det som ni vill ha det riktigt lugnt. Kolla då in Bonaire eller Caicos. Bonaire är en helt fantastisk plats om ni inte vill ha Svenskar omkring er och vara på en plats där man bara kan ta det lugnt.
 

TheEagle

Medlem
Jag säger att ta ett flyg till LIR eller SJO i Costa Rica, hyr bil och dra till lita sköna ställen. Annars ta flyg till SGN i Vietnam och vidare till exempel PQC. Trevligt och fantastiskt billigt på plats. Annars Palawan på Fillippinerna.
 

Kricka

Medlem
Vädermässigt skulle jag ju rekommendera Kapstaden dit man lätt kan ta sig med *A.
Man slipper Jet-lag då tidsskillnaden (på vintern) bara är en timme. Kanske faller CPT på att havet är riktigt
kallt året runt och det brukar kunna bli en del svenska turister där?
 

taxvalp

Medlem
Tackar för tipsen! Ska spana in samtliga (utom MGQ) och är särskilt glad för de mer ö-specifika tipsen i Karibien. Vietnam och Kapstaden har vi redan klarat av och det senare är ju inte riktigt den optimala stranddestinationen även om resten finns där. Palawan ser också intressant ut även om *A inte direkt flyger i skytteltrafik...
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror största problemet när det gäller Karibien är önskemålet om *A, annars vore det inte svårt att hitta lämpliga mål som går snabbt att ta sig till. Men AF, KL och BA dominerar ju helt när det gäller just Europa-Karibien, pga kolonialhistoria.
Annars tror jag inte någon ö bland t.ex. de små Antillerna är ett standardmål för svenskar, vi var på Martinique, Guadeloupe och St Martin/Sint Maarten i totalt 18 dagar och hörde väl högst en handfull skandinaver på den tiden. Annorlunda klientel: 93 % av alla turister kommer från Frankrike (Sint Maarten mycket blandat dock) och fransmän föredrar att hyra hus på semestern (vilket vi också gjorde), vilket gör att hotellutbudet är mycket skralt.

Men om jag bara hade 7-10 dagar i Karibien och skulle tillbringa dem lite avsides och mest slappa, så skulle jag nog välja Anguilla av de ställen vi var i närheten av. KL till SXM (prova flygplatsstranden) och sedan direktbåt från flygplatsen över dit, tar en halvtimme. Eller kanske med BA via Antigua. Fantastiska stränder.
St Martin dock bättre om man vill kunna göra mycket utflykter till andra öar (Anguilla, Saba och St Barthelemy möjliga som dagsutflykt med båt).
Vi hann iaf konstatera att om man vill ha mycket sol och lite regn ska man välja en platt ö (som Anguilla), inte en bergig ö (som Guadeloupe)...

Men KL, BA och AF är väl det som gäller om man vill komma till Karibien så fort som möjligt (Paris/Amsterdam till småantillerna tar knappt 8 timmar), Nordamerika blir ju en kraftig omväg eftersom det ligger så långt västerut.

..och sedan finns ju på ännu mycket närmare avstånd Senegal, om man kan tänka sig att stå ut med att franska turister är i majoritet. Inte varit där själv dock, bara hört att det är ok.
 
Last edited:

frta02

Medlem
Vi har varit i Filippinerna två i rad och är mycket nöjda, första året Palawan och nu senast Boracay. Flyg till Manilla och sedan vidare därifrån. Manilla är absolut inget att rekommendera utan bort där ifrån ASAP.

Sist kombinerade vi med Hong Kong några dagar så då blev det: ARN-MUC-HKG-MNL-MPH
 
Toppen