Senaste nytt

Air China Economy class: Tokyo Haneda-Beijing

Dr. Miles

Expert
I mars 2012 begav jag mig till kalla Beijing med SAS i Economy class som jag bokade för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus firade 20 års jubileum. Men Beijing var inte min slutdestination.
Jag bokade en separat bonusresa inom Asien i First class med 60.000 SAS EuroBonus poäng (då).
Den här är den sjunde flighten av resan.

  1. http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/4747-sas-economy-class-stockholm-koepenhamn.html
  2. http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/4786-sas-economy-class-koepenhamn-beijing.html
  3. http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/6918-thai-first-class-beijing-bangkok.html
  4. http://www.businessclass.se/forum/r...first-class-bangkok-kuala-lumpur-bangkok.html
  5. http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/8009-thai-first-class-bangkok-tokyo-haneda.html


Till och på flygplatsen:
Jag checkade ut från hotellet och åt en skål ramen, lite kryddig sådan till sen frukost.
Air China Economy class HND-PEK_01.jpg
Kimuchi ramen​

Jag tog en ordinarie buss från JR Kamata station. Det kostade 270 JPY och tog ca 25 minuter till Tokyo Haneda flygplats.
Air China Economy class HND-PEK_02.jpg
Otorii​

Jag anlände till Tokyo Haneda flygplats 70 minuter före avgång.
Det fanns bara några personer vid check in diskar. Förmodligen de flesta hade redan checkat in.
Air China Economy class HND-PEK_05.jpg

Det var märkligt att Japan Airlines (JAL) som skötte ground handling av Air China, trots att ANA fanns på Haneda flygplats och det var ännu märkligare när flighten var dessutom codeshared med ANA.
Jag gick till Business class check in då jag lämnade mitt pass och bmi Diamond Club Gold kort.
JAL personal hade inte någon aning om bmi Diamond Club även om det fanns Star Alliance Gold logo på kortet. Jag förklarade för henne att det var ett flygbolag i Storbritannien och var med i Star Alliance. Flygbolagskod var BD.
Hon gick till sina kollegor och kollade med dem om bmi var med i Star Alliance. Några minuter senare kom hon tillbaka och bekräftade att jag kunde checka in där. Det kanske skulle ha gått fortare med Economy class check in...
Air China Economy class HND-PEK_04.jpg

Det var lite folk vid säkerhetskontrollen och det gick snabbt. Sedan det tog bara en halv minut att passera immigration via automatiska gaten och fortsatte mot ANA Business class lounge.
Air China Economy class HND-PEK_06.jpg


Del 1: ANA Business Lounge Haneda.

Ingången till loungen ligger andra sidan av gate 109 och ta en trappa upp.
Haneda ANA Business class lounge_01.jpg

En ung kvinnlig ANA personal i 30 års åldern hälsade mig och jag gav mitt bordingkort till henne. Hon hade dock svårighet att känna mitt bmi Diamond Club Gold staus som fanns registrerad i bokningen och på bordingkortet. Hon sa vänligen vänta till mig och gick bakom disken och hämta hennes chef. En annan kvinnlig ANA anställda i samma åldern kom och frågade mig om jag hade guldkortet.
Jag förklarade henne att jag fick min bmi Diamond Club Gold status nyligen och jag hade inte fått mitt guldkort än. Jag förklarade till henne att BD betyderde bmi och är en Star Alliance medlem. Efter några knappande på tangentbordet löste det sig och välkomnade mig till Business loungen.
Haneda ANA Business class lounge_02.jpg

Business class loungen var stor, ny och fräsh och det fanns gott om sittplatser i olika sektioner.
Haneda ANA Business class lounge_19.jpg
Haneda ANA Business class lounge_21.jpg

Bufféområde, en lång bardisk mot plattan, ett bardisk område med eluttag för varje stol och massor av fåtöljer.
Loungen hade också separat avdelning för telefonsamtal och rökrum.Gratis Wifi var tillgänglig.
Haneda ANA Business class lounge_17.jpg
Noodle bar​

Haneda ANA Business class lounge_15.jpg
Haneda ANA Business class lounge_11.jpg
Bufféområde​

Haneda ANA Business class lounge_27.jpg
Rökrum​

Haneda ANA Business class lounge_07.jpg
Magasinhyllan och Concierge desk​

Jag gick till bufféområde och plockade några sushibitar och beställde en skål nudelsoppa med friterade grönsaker på.
Haneda ANA Business class lounge_22.jpg

Loungen hade också bra utsikt mot plattan och jag kunde se bl a Shanghai Airlines, Cathay Pacific, China Airlines och Delta plan parkerade.
Haneda ANA Business class lounge_23.jpg
Haneda ANA Business class lounge_16.jpg

När jag åt klart min lunch blev det dags för boarding. Jag gick mot gaten och det fanns ingen kö där när jag kom.
Air China Economy class HND-PEK_08.jpg

Planet var Airbus A321 och beläggning av planet var ungefär 60% i ekonomiklass.
Air China Economy class HND-PEK_09.jpg
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Del 2: Air China Economy class: Tokyo Haneda-Beijing

Kabinkonfiguration i ekonomiklass var 3-3 och jag fick en fönsterplats med mittensäte ledigt.
Air China Economy class HND-PEK_31.jpg

Push back av planet började i planerad avgångstid. Utanför fönstret kunde jag se markpersonalen vinka mot planet. Det är alltid trevligt att flyga ifrån Japan tack vare dem.
Air China Economy class HND-PEK_18.jpg

Säkerhetsvideo visades på små TV skärmar från taket.
Air China Economy class HND-PEK_16.jpg

På vägen mot startbanan såg jag ANA:s Boeing B787 plan och Starflyer:s Airbus A320.
Starflyer är ett japanskt flygbolag med inriktning av kvalitet. Det är ungefär som JetBlue som jag har hört. De har endast monoklass men alla stolar är utrustade med PTV med AVOD.
Air China Economy class HND-PEK_14.jpg
ANAs Boeing 787​
Air China Economy class HND-PEK_23.jpg
Svarta Airbus A320 är Starflyer​

Planet stannade för inkommande Japan Airlines flygplan. Efter det korsade vårt plan över en landningsbana och fortsatt mot startbanan.
Air China Economy class HND-PEK_21.jpg

Vårt plan flög ut från en av fyra landningsbanor som finns i Haneda.
Air China Economy class HND-PEK_26.jpg

Air China Economy class HND-PEK_28.jpg
Vy över Tokyo, tyvärr lite molnigt​

20 minuter efter take off släcktes säkehtesbältesskyllten. Det var märkligt att man inte fick använda mobilen även i "Flight mode" när flyget var i kryssninghöjden. Det sades på kinesiska, engelska och japanska, så kunde jag inte missuppfatta det.
Annan märklig sak var att planerad ankomsttid var olika beroende på språket. :eek:
På kinesiska och engelska skulle vi landa vid kl. 16:45, men på japanska skulle vi landa vid kl. 17:05. :confused:


Två flygvärdinnor tryckte fram dryckvagnar från galleyn och började servera drycker.
De hade tyvärr inget Tonic water, så nöjde jag mig med en kopp mineralvatten.

De började servera lunch när flygplanet hade lämnat japansk mark.
Val av huvudrätt var kyckling eller fisk. Jag tog kyckling och det visade sig att det var misstag.
Air China Economy class HND-PEK_30.jpg
Torr kyckling​

Kycklingen var torr och enda som smakade bra var brödet. Jag var glad att jag redan åt lunch i ANA loungen. Fiskrätten som min granne tog var grillad lax på japansk vis och några sushirullar och Taiyaki som desert. Det såg bättre ut.
Jag var lite förvånad att Air China använde japansk cateringfirma på denna flight då de kunde ta med sig maten från Beijing med morgonflighten till Haneda.

Små tv skärmar fälldes ner från taket och började visa reklam och annat.
Jag tog fram min bärbar dator då jag inte kunde använda min mobil även i Flight mode i kryssningsläge.

Flygvärdinnor körde många runda av taxfree försäljning. Säkert fem, sex gånger innan vi landade till Beijing.
Air China Economy class HND-PEK_32.jpg

Inflygning mot Beijing började men som vanligt sikten var väldigt dåligt pga luftföroreningar.
Air China Economy class HND-PEK_33.jpg
Massor av PM2.5​

Kl. 16:40 landade flyget till Beijing flygplats. Men det tog ca en kvart till gaten pga kö till terminalbryggorna.
Jag såg specialmålad Air Chinas och Turkish Airlines Boeing B777 samt THAIs Boeing B747 bredvid vår gate.
Air China Economy class HND-PEK_36.jpg

Det var relativt lång kö vid immigration, men det gick ändå ganska fort.
Air China Economy class HND-PEK_37.jpg

Bagagebandet var inte igång när jag kom dit. Bandet började rulla runt kl 17:30.
Mitt bagage kom bland de tio första, vilket var helt okej. Bra skött, Air China!

Sammanfattning:
Det är en vanlig shorthaul ekonomiklass produkt med OK seatpitch för en som är 170 cm lång.
De serverar två val av varmrätter och kinesisk vin&öl. Det finns också små skärmar på taket som visar reklam och några korta program.
Servicen var också helt ok. Bland annat de tog många runda av servering av drycker och jag såg att de försökte lugna ner en kinesisk dam som visade sig att vara flygrädd vid flera tillfälle.

En av nackdelarna var dock de hade egna regler när det gällde smartphones. Jag förstod inte riktigt vad som var poängen att förbjuda "Flight mode" på en smartphone.
Det andra var kanske något begränsade dryckutbud. Det fanns inte några utländska drycker förutom Coca Cola.
 

Mikael

Medlem
Jag var lite förvånad att Air China använde japansk cateringfirma på denna flight då de kunde ta med sig maten från Beijing med morgonflighten till Haneda.

Är det vanligt att flygbolag tar med sig mat från hemmabasen? Jag trodde att bolag överlag använde sig av lokal catering.
 

Dr. Miles

Expert
Är det vanligt att flygbolag tar med sig mat från hemmabasen? Jag trodde att bolag överlag använde sig av lokal catering.

När jag flög Kuala Lumpur->Bangkok med Lufthansa sa kabinpersonalen att catering var från Bangkok. Lufthansa hade ingen cateringsavtal i Kuala Lumpur.

Detsamma gällde när jag flög Kunming->Bangkok med THAI i somras. THAI tog med sig mat för båda flygningar från Bangkok.
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Grymt! Jag sökte efter en reserapport innehållande Air China och economy häromdagen utan resultat. Och så lägger du ut en dagen efter! Grymt! :)
 
Toppen