Senaste nytt

S-klass genom Swiss = SAS PLUS?

DamonA

Medlem
Hej,
Jag reste ARN-ZRH-OTP och åker tillbaka på fredag med LX till ZRH och därefter tar SK över till ARN. (hela resan är dock bokad genom swiss, med LX-kod)

Enligt uppgifterna jag har från Expedia är jag i ARN-ZRH bokad i S-klass, innebär det att jag åker sas plus?
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
S tillhör en av de medellåga klasserna i Economy, så jag har svårt att tro att den skulle motsvara S hos SAS, som är en ganska hög bokningsklass. Skulle nog tippa på att den motsvarar V eller Q hos SAS.
 
Last edited:

DamonA

Medlem
S tillhör en av de lägre medeklasserna i Economy, så jag har svårt att tro att den skulle motsvara S hos SAS, som är en ganska hög bokningsklass. Skulle nog tippa på att den motsvarar V eller Q hos SAS.

Hur kommer det sig? Det är väl operating carrier som klassen gäller på, likväl när man får miles så får jag miles för SAS inte för SWISS?
 

090034208

Medlem
Vill man vara säker på att få ett visst antal miles så skall man inte boka codeshare. Bokningsklass S hos LX betyder inte automatiskt S hos SAS utan den omvandlas ganska säkert till någon annan bokningsklass, precis som Jonas skrev
 

Jonas C

Medlem
Hur kommer det sig? Det är väl operating carrier som klassen gäller på, likväl när man får miles så får jag miles för SAS inte för SWISS?

Om det är A3 som du krediterar till så kanske de ger poäng för S på SAS. De verkar inte ha någon koll på vad som gäller vid codeshare (fick t.ex inga poäng för SWISS P som var bokat på en SAS codeshare). Hade du bokat Y, B eller M på SWISS så hade dessa definitivt motsvarat SAS Plus då dessa är flexibla biljetter.

Men det återstår väl att se vad som står på boardingkortet :)
 

DamonA

Medlem
Om det är A3 som du krediterar till så kanske de ger poäng för S på SAS. De verkar inte ha någon koll på vad som gäller vid codeshare (fick t.ex inga poäng för SWISS P som var bokat på en SAS codeshare). Hade du bokat Y, B eller M på SWISS så hade dessa definitivt motsvarat SAS Plus då dessa är flexibla biljetter.

Men det återstår väl att se vad som står på boardingkortet :)

Tack! Rapporterar tillbaka imorgon bitti när jag kunnat checka in för mina flygningar. Krediterar till A3, nära guld nu så hoppas på bästa!
 

AABack2ARN

Medlem
Nä, bokningsklassen på bekräftelsen är på "marketing carrier" - den översätts enligt en hemlig formel till en annan bokningsklass på "operating carrier". Idagsläget spelar detta ingen större roll på SAS om man är medlem i EuroBonus eftersom alla klasser i SAS Go ger 100% men förr var det synnerligen irriterande då en del klasser gav 25%. Detta problem finns dock mellan andra bolag.

Detta är en anledning till att bonuspoäng skall ges enligt "marketing carrier" enligt mig.
 

AABack2ARN

Medlem
Tack! Rapporterar tillbaka imorgon bitti när jag kunnat checka in för mina flygningar. Krediterar till A3, nära guld nu så hoppas på bästa!

Fick du välja plats på SAS-flyget borde du kunnat avgöra om du hamnar i SAS Plus eller Go?

Och på boardingkortet står det alltsom oftast Y vilket är väldigt tvetydigt när det kommer till SAS.
 

DamonA

Medlem
Fick du välja plats på SAS-flyget borde du kunnat avgöra om du hamnar i SAS Plus eller Go?

Och på boardingkortet står det alltsom oftast Y vilket är väldigt tvetydigt när det kommer till SAS.

Man kan endast checka in och välja plats 23 h innan avgång på SWISS om jag förstår rätt så är det inte Amadeus så kan inte prova någon annans system heller?
 

agehall

Medlem
Hej och välkommen till code share-landets problem. S hos LX blir nästan helt garanterat INTE S hos SAS. Att Expedia och andra inte förstår det beror nog mest på att INGEN verkar veta exakt hur bokningsklasser översätts.

Mitt råd är som vanligt: Undvik code share om du inte vet varför du måste boka det.
 
Toppen