Senaste nytt

Möjligheter vid tidigarelagd avgång?

Har man några som helst möjligheter till ersättning/ombokning av resan när flygbolaget tidigarelägger avgången med flera timmar, vilket resulterar i ett lika mycket längre stopp i Frankfurt? En försening på motsvarande tid hade som bekant genererat ersättning, men nu? Och nej, loungehopping, praktfylla på loungesprit eller motsvarande är inte aktuellt eftersom mamma inte har status i *A och reser i Y.

Har googlat, men ej hittat något svar...
 

jumbooze

Medlem
Är det samma flygnr eller har de bokat om henne på annat flyg?


www.srf-org.se -Vilka rttigheter har passagerarna?

INSTÄLLDA FLYG
Vid inställd flygning har passagerare rätt till återbetalning av biljettpriset eller ombokning till slutdestinationen snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle som passageraren finner lämpligt.

Passagerarna skall erbjudas mat och dryck i skälig proportion till väntetiden samt hotellrum vid behov av övernattning och transport mellan flygplatsen och hotellet.

Med undantag av vad som sägs nedan har passagerarna dessutom rätt till kompensation enligt följande skala:

€ 250 för alla flygningar på högst 1 500 km
€ 400 för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 km
€ 600 för alla övriga flygningar

Kompensationen minskas med 50% när passagerarna erbjuds ombokning med annan flygning till bestämmelseorten och ankomsttiden där inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen:

med två timmar för alla flygningar på högst 1 500 km, eller
med tre timmar för alla flygningar inom EU på mer än 1 500 km och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 km, eller
med fyra timmar för alla övriga flygningar

Ingen kompensation betalas ut:

1. om den inställda flygningen ”beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”,

2. om passagerarna informerats om den inställda flygningen senast två veckor före den tidtabellsenliga avgången,

3. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,

4. om passagerarna informerats om den inställda flygningen mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgången och samtidigt erbjudits ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå den slutliga destinationsorten senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden,
 
Last edited:
Toppen