Senaste nytt

Tidig incheckning på Paris CDG

ulagun

Medlem
Spenderar week-enden månadsskiftet okt/nov i Paris med utvald del av släkten.
Bor på Hilton CDG ( på poäng) vilket kanske inte är optimalt efter ha läst recensioner av hotellet samt strul att ta sig därifrån till/från terminal 1.
Men gjort är gjort och Hilton utbudet i Paris var inte vad jag förväntat mig.

Frågan är när man kan checka in?
Tanken är att checka in efter söndagfrukost, därefter in till Paris och ut i lagom tid till CPH-avg 18.10.
Normalt öppnar incheckningen 2 timmar innan avg på SAS utestationer, men från CDG går ju SASflyg i stort sett hela dagen, så min förhoppning är att det ska funka.
Om inte finns det lockers på terminal 1?
Någon som vet?
 

Jacob

Medlem
SAS incheckning är mycket riktigt öppen hela dagen och ligger granne med de flesta övriga Star Alliance flygbolag som använder terminal 1. Dock vet jag inte om man kan checka in riktigt så tidigt som på förmiddagen för en avgång vid klockan 18. Det tidigaste jag checkat in på CDG är ca 2,5-3 timmar före avgång. Har du bara handbagaget kan du dock (förstås) checka in avsevärt tidigare utan problem.
 

Nemo

Medlem
Alt 1. Lämna bagaget på Hilton, hämta när du tar dig till flyget. I bagagerum eller late check-out (kan t.o.m. fås som HHonors Blue)
Alt 2. Lås in bagaget vid tågstationen Terminal 2, hämta ut när dags att flyga.
Alt 3. Checka in bagaget på morgonen hos SAS, går att checka in samma dag enl hemsidan. Dubbelkolla mha chatten, ta med utskrift av chat om du vill vara säker. (Det går SASflyg till CPH sön fm kl 1110, till OSL kl 1055, till ARN kl 1340).

Bagages du monde - Aéroports de Paris
http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/Resources/0d7e29fd-1ad5-45b8-b406-648deb82fbb8-massecdg_g.jpg
Flygplats Paris - Charles de Gaulle - SAS
 

ulagun

Medlem
Gjorde enligt Nemo nr 3.
PÅ CDG går det enligt innantilläsning av kundtjänst att checka in på SAS flighter upp till 22 timmar innan avgång.
Perfekt för vår del!
 
Sitter i skrivande stund i liknande situation. Hamnade på NCE mot min vilja alldeles för tidigt. Det är nu 2 timmar kvar till check-in ska öppna. Finns inget SAS-flyg innan mitt. Givetvis är jag incheckad via appen, men behöver baggagetaggar. Det finns inga SAS-automater(!) och övriga Star Alliance-bolag vägrar ge mig en tag, trots EBG.

Måste jag verkligen sitta här vid en tom check-in-disk som ett fån när det finns champagne i loungen?!
 
Okej. Men känns inte det högst rimligt att SA skulle erbjuda detta, bara att kunna skriva ut en bagage tag? Måste ju hända hela dagarna, världen över.

Tyvärr har jag på tok för mycket bagage för beachen, men annars ett bra förslag!
 

Agö

Medlem
Okej. Men känns inte det högst rimligt att SA skulle erbjuda detta, bara att kunna skriva ut en bagage tag? Måste ju hända hela dagarna, världen över.

Tyvärr har jag på tok för mycket bagage för beachen, men annars ett bra förslag!
Jag tror att detta nyligen diskuterades i en annan tråd. För att ta ett exempel: du kan ju t ex inte checka in eller lämna bagage om du flyger med Swiss från Kastrup vid SAS-diskarna i T3 utan du måste använda dig av Swiss egen incheckning i T2. Så det kan ju gott och väl finnas tekniska aspekter som faktiskt omöjliggör just ditt scenario.
 

agehall

Medlem
Okej. Men känns inte det högst rimligt att SA skulle erbjuda detta, bara att kunna skriva ut en bagage tag?

Nja, Star Alliance (som jag antar du menar) är en väldigt liten organisation som bara samordnar vissa övergripande saker. Du (som resenär) ser aldrig dem utan bara partners i form av flygbolag.

Jag misstänker att den som skickar ner bagage till ground service får betala för att lagra det, så en partner skulle kunna få betala för att ta hand om ditt bagage. Dessutom kan det ju vara så att de använder olika ground handling-bolag och då blir det ännu mer komplicerat.

Så nej, du kan inte förvänta dig att det skulle fungera så.
 
Toppen