ACervin
Medlem
Lägger in första benet nu när jag sitter i en av Thailoungerna på Suvarnabhumi. Måste hitta elluttag snart. Får se om internet här räcker för bilder också.
Sommaren kom tidigt i år. 32 grader i september är ovanligt. Normalt är den här tiden briljant i Brisbane med 25 grader, strålande sol och klar torr luft. Men nu är det dags för lite höstväder i Sverige. US Dividend Miles som vanligt. Incheckning och security som alltid snabbt i Brisbane. Däremot fastnade jag i den där maskinen som letar efter spår av sprängämnen. Man drar över väskan och kläderna med en liten vit ja den ser ut som en pappersbit. Jag gjorde stora utslag i maskinen. Blev tillfrågad om väskan var ny. Nix, Air Bossen har varit med ett tag nu. Nya svepningar med luktmojängen. Det är kavajen som ger utslag. Sprillans ny Italienare, av märket Alteo, inköpt på Zaganders i Helsingborg. Tydligen så ytbehandlas vissa textilier med ett ämne som korsreagerar med sprängmedel i sniffmaskinen. Nåväl efter lite kavajklappning och lucköppning, väskan inte julkalendern, var jag redo att gå till loungen.
Det är Air New Zealand som driver Star Alliance loungen i BNE. Modell liten men med fönster. Ligger förstås under Qantas loungen som är betydligt större med utsikt över flygplatsen. Nya Zealand får hålla tillgodo med utsikt över parkeringen. Litet till måttligt utbud av pålägg, lammgryta (vad annars), en soppa. Nya Zealänska viner är förstås trevligt och så hade en boutique öl hittat dit, Steamrail Ghost of Eyre, Pale Ale. Hade tänkt kaffe men med åsynen av den så fick det bli båda delar. Det är ju trots allt lördag. WiFi, dusch och toalett finns också. Allt till vänster efter security.
Min gamla trotjänare TG 473/474 såg jag landa när jag var i taxin. Synd att just den gamla C kabinen skall trafikera den här sträckan. Gillar fönster och har nu valt vä sida för denna resa. Av någon anledning föredrar jag normalt höger sida. Men ett diskbråck i nacken gör det mindre ont att vrida huvudet till vänster, vilket min senaste tripp till Kuala Lumpur gjorde klart för mig när jag som vanligt satt på högersidan och försökte njuta av utsikten.
Här var det snabba ryck. Boarding, kavajen omhändertagen, chief steward presenterade sig, champagne på armstödet, tidningar från tidningsvagnen. Ett stort utbud med både Time, The Economist, Harvard business review med mera. Jag valde Monocle, en tiding som jag köpt tidigare och blivit djupt besviken på med i mitt tycke ytliga, intetsägande artiklar. Men den ser ju fräck ut så jag tänkte ge den ett nytt försök. Men kan någon förklara för mig vad den har för målgrupp. En salig röra av mode, ekonomi, resor etc. Kanske sådana som jag, som hänger på BC och köper Italienska udda kavajer?
Avgång var planerad till 14 00. Pushback 1355. Full rulle ut till startbanan en snabb vänstersväng då det blåser från Stilla Havet idag och spakarna i botten (för det är väl inte plattan i botten på flygplan?). Inte fråga om att måtta in sig utan full fräs. Gammal jaktpilot månntro? Flygvärdinnorna hann inte riktig med. De som råkade vara i bakre delen av C kabinen rörde sig som i ultrarapid fram emot sina säten i galley samtidigt som planet accelerade nerför startbanan. Gudskelov hann de sätta sig innan vi lättade. Det skramlade lite oroväckande från galley. Tre minuter före ordinarie avgångstid och två minuter efter pushback var vi i luften ut över Moreton Bay följt av en hård högersväng som tog oss in över land igen. Stiger mot den blå himlen och fortsätter med att snedda upp mot Darwin där de flesta flighter mot Singapore eller Bangkok lämnar Terra Australis. Så fort fasten seatbelts slocknat stod ett nytt glas skumpa på armstödet och tillsammans med blandade nötter och en amusé bouche bestående av grillade räkor. Väloljad besättning må jag säga. Eftersom det är ett dagflyg på det här hållet och servicen är på topp så är den gamla kabinen förlåten. Vänsterfåtölj fungerar mycket bättre för nacken än höger dito. Bra. Fortsätter med Monocle, inte så dum trots allt, inväntar middagen. Det här är ofta den bästa stunden ombord. Champagnen bubblar i blodomloppet och glada förväntningar på vad som komma skall. Man får ganska snabbt en uppfattning om hur service minded personalen är, man leker lite med IFE, bekantar sig med stolen, funderar på om man skall ta upp en konversation med stolsgrannen eller inte, läser behagligt långsamt igenom menyn, suger på de olika alternativen, analyserar vinbeskrivningarna, vilket kan passa min gom bäst, vilken varmrätt? Kort sagt en massa angenäma val. Förrätten med lax och pilgrimsmusslor var bra. Var sugen på rödvin och valde därför fläsk, tänkte att en biff ändå är förstörd då den i regel är genomstekt. Men en fläskkotlett är en fläskkotlett även om den är snyggt stekt på ytan. Borde finnas utrymme för mer slow cooking som ombordmat. Tåler ju uppvärmning bra, billiga råvaror och det kan ju vara väldigt gott med kött som faller isär. Får fortsätta på fiskpolicyn som jag vanligen har. Klarar sig bättre genom ugnarna ombord. Man kan faktiskt dricka rödvin till fisk. Måste påminna mig om det. Ostbricka innan dessert. Gillar det. Hör till på en bättre måltid. Vissa flygbolag som Cathay exempelvis envisas med att man får välja antingen ost eller dessert. Irriterande, även om man i regel kan charma/tjata sig till en dessert efter osten i alla fall. Tyvärr är dock ostbrickan ingen höjdare på Thai. Men det kände jag till sedan tidigare. Tacka vet jag Emirates ostbricka.
Sitter nu i en av silkesloungerna. Har alltid haft svårt att hitta här på Bangkoks flygplats. Är i en av de mindre Thai loungerna vid E armen som jag tycker är trevligare än den avlånga stora loungen. Skall försöka hitta Spa loungen för lite nack massage. Måste vara i form inför 380 benet.
Sommaren kom tidigt i år. 32 grader i september är ovanligt. Normalt är den här tiden briljant i Brisbane med 25 grader, strålande sol och klar torr luft. Men nu är det dags för lite höstväder i Sverige. US Dividend Miles som vanligt. Incheckning och security som alltid snabbt i Brisbane. Däremot fastnade jag i den där maskinen som letar efter spår av sprängämnen. Man drar över väskan och kläderna med en liten vit ja den ser ut som en pappersbit. Jag gjorde stora utslag i maskinen. Blev tillfrågad om väskan var ny. Nix, Air Bossen har varit med ett tag nu. Nya svepningar med luktmojängen. Det är kavajen som ger utslag. Sprillans ny Italienare, av märket Alteo, inköpt på Zaganders i Helsingborg. Tydligen så ytbehandlas vissa textilier med ett ämne som korsreagerar med sprängmedel i sniffmaskinen. Nåväl efter lite kavajklappning och lucköppning, väskan inte julkalendern, var jag redo att gå till loungen.
Det är Air New Zealand som driver Star Alliance loungen i BNE. Modell liten men med fönster. Ligger förstås under Qantas loungen som är betydligt större med utsikt över flygplatsen. Nya Zealand får hålla tillgodo med utsikt över parkeringen. Litet till måttligt utbud av pålägg, lammgryta (vad annars), en soppa. Nya Zealänska viner är förstås trevligt och så hade en boutique öl hittat dit, Steamrail Ghost of Eyre, Pale Ale. Hade tänkt kaffe men med åsynen av den så fick det bli båda delar. Det är ju trots allt lördag. WiFi, dusch och toalett finns också. Allt till vänster efter security.
Min gamla trotjänare TG 473/474 såg jag landa när jag var i taxin. Synd att just den gamla C kabinen skall trafikera den här sträckan. Gillar fönster och har nu valt vä sida för denna resa. Av någon anledning föredrar jag normalt höger sida. Men ett diskbråck i nacken gör det mindre ont att vrida huvudet till vänster, vilket min senaste tripp till Kuala Lumpur gjorde klart för mig när jag som vanligt satt på högersidan och försökte njuta av utsikten.
Här var det snabba ryck. Boarding, kavajen omhändertagen, chief steward presenterade sig, champagne på armstödet, tidningar från tidningsvagnen. Ett stort utbud med både Time, The Economist, Harvard business review med mera. Jag valde Monocle, en tiding som jag köpt tidigare och blivit djupt besviken på med i mitt tycke ytliga, intetsägande artiklar. Men den ser ju fräck ut så jag tänkte ge den ett nytt försök. Men kan någon förklara för mig vad den har för målgrupp. En salig röra av mode, ekonomi, resor etc. Kanske sådana som jag, som hänger på BC och köper Italienska udda kavajer?
Avgång var planerad till 14 00. Pushback 1355. Full rulle ut till startbanan en snabb vänstersväng då det blåser från Stilla Havet idag och spakarna i botten (för det är väl inte plattan i botten på flygplan?). Inte fråga om att måtta in sig utan full fräs. Gammal jaktpilot månntro? Flygvärdinnorna hann inte riktig med. De som råkade vara i bakre delen av C kabinen rörde sig som i ultrarapid fram emot sina säten i galley samtidigt som planet accelerade nerför startbanan. Gudskelov hann de sätta sig innan vi lättade. Det skramlade lite oroväckande från galley. Tre minuter före ordinarie avgångstid och två minuter efter pushback var vi i luften ut över Moreton Bay följt av en hård högersväng som tog oss in över land igen. Stiger mot den blå himlen och fortsätter med att snedda upp mot Darwin där de flesta flighter mot Singapore eller Bangkok lämnar Terra Australis. Så fort fasten seatbelts slocknat stod ett nytt glas skumpa på armstödet och tillsammans med blandade nötter och en amusé bouche bestående av grillade räkor. Väloljad besättning må jag säga. Eftersom det är ett dagflyg på det här hållet och servicen är på topp så är den gamla kabinen förlåten. Vänsterfåtölj fungerar mycket bättre för nacken än höger dito. Bra. Fortsätter med Monocle, inte så dum trots allt, inväntar middagen. Det här är ofta den bästa stunden ombord. Champagnen bubblar i blodomloppet och glada förväntningar på vad som komma skall. Man får ganska snabbt en uppfattning om hur service minded personalen är, man leker lite med IFE, bekantar sig med stolen, funderar på om man skall ta upp en konversation med stolsgrannen eller inte, läser behagligt långsamt igenom menyn, suger på de olika alternativen, analyserar vinbeskrivningarna, vilket kan passa min gom bäst, vilken varmrätt? Kort sagt en massa angenäma val. Förrätten med lax och pilgrimsmusslor var bra. Var sugen på rödvin och valde därför fläsk, tänkte att en biff ändå är förstörd då den i regel är genomstekt. Men en fläskkotlett är en fläskkotlett även om den är snyggt stekt på ytan. Borde finnas utrymme för mer slow cooking som ombordmat. Tåler ju uppvärmning bra, billiga råvaror och det kan ju vara väldigt gott med kött som faller isär. Får fortsätta på fiskpolicyn som jag vanligen har. Klarar sig bättre genom ugnarna ombord. Man kan faktiskt dricka rödvin till fisk. Måste påminna mig om det. Ostbricka innan dessert. Gillar det. Hör till på en bättre måltid. Vissa flygbolag som Cathay exempelvis envisas med att man får välja antingen ost eller dessert. Irriterande, även om man i regel kan charma/tjata sig till en dessert efter osten i alla fall. Tyvärr är dock ostbrickan ingen höjdare på Thai. Men det kände jag till sedan tidigare. Tacka vet jag Emirates ostbricka.
Sitter nu i en av silkesloungerna. Har alltid haft svårt att hitta här på Bangkoks flygplats. Är i en av de mindre Thai loungerna vid E armen som jag tycker är trevligare än den avlånga stora loungen. Skall försöka hitta Spa loungen för lite nack massage. Måste vara i form inför 380 benet.
Last edited by a moderator: