Senaste nytt

Vem betalar loungeavgiften?

Dr. Miles

Expert
Det finns många snack om överfulla lounger och guldkort delas ut som cornflake-paket, men jag undrar om vem egentligen betalar till vem?

Situation:
En passagerare som har Aegean Airlines Miles&Bonus Gold som reser med SAS i Economy class från Frankfurt till Stockholm och använder Lufthansa Senator lounge där. Biljetten är köpt från United.

Issuing carrier (köpt biljett från): United
Status: Aegean Airlines Miles&Bonus Gold (Star Alliance Gold)
Flygbolaget som utför flygningen: SAS
Loungen: Lufthansa Senator lounge

EDIT: en ännu komplicerad situation. Köpt från United med Uniteds plate (016-)
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Vad jag har hört är att operating carrier betalar lounge avgiften. Däremot så känns det ganska ologiskt, då jag antar att SAS/LH inte skulle vara så glada över det låga A3 kravet. Min gissning är att det är flygbolaget där man har bonuskortet som betalar lounge avgiften.
 

agehall

Medlem
Det här är en fråga som jag gärna skulle se att redaktionen reder ut via kontakter på SAS. Det är mycket gissningar och antanganden men det vore trevligt att få veta hur det faktiskt ligger till.
 

Jonas C

Medlem
Det här är en fråga som jag gärna skulle se att redaktionen reder ut via kontakter på SAS. Det är mycket gissningar och antanganden men det vore trevligt att få veta hur det faktiskt ligger till.

Å andra sidan kanske det är en "affärshemlighet", på samma sätt som vi aldrig kommer att få veta hur OptionTown Upgrades fungerar.
 

Fredrik

Medlem
Man får inte mer än "nej". Jag har förstått att det finns en typ av clearinghus inom alliansen som sköter betalningarna mellan medlemmarna men det skulle vara väldigt intressant att lära sig mer om hur det faktiskt fungerar och som sagt vem som egentligen betalar i en del scenarior.
 

Dr. Miles

Expert
Jag la en info till för en möjlig situation.

Issuing carrier (köpt biljett från): United (med biljettnummer 016-)
Status: Aegean Airlines Miles&Bonus Gold (Star Alliance Gold)
Flygbolaget som utför flygningen: SAS
Lounge: Lufthansa Senator lounge
 

David

Medlem
Jag trodde, utan att ha tänkt så mycket mer på det, att det var bolaget vars kort man använde som får betala besöket då det i de fall man inte har inne kortet i boardingpasset ofta antecknas just kortnr.
 
Toppen