Senaste nytt

Cateringhygien?

Kastrup

Medlem
Hej alla,

efter att ha läst tråden om bristande livsmedelshygien i BA's lounge på LHR började jag fundera över hur det ser ut med hygienen på den vanliga cateringen till flygen? Till dagens datum har jag aldrig blivit sjuk av mat eller dryck inmundigad på ett flygplan, men vad har ni för erfarenheter? Någon som har insikt "bakom kulisserna" hos cateringfirmorna och övrig hantering?

/Kastrup
 
Mitt intryck som tidigare lastbilschaufför med leveranser till både LSG Skychefs och Gate Gourmet på Malmö Airport, är att hygienen verkar vara mycket god. Det är förstås omöjligt att få en övergripande koll då jag aldrig var inne i själva produktionslokalerna, men man var nogranna med att hålla fräscht i lokalerna, använda hårnät, göra temperaturkontroller osv. Det kändes seriöst helt enkelt, och närmast kliniskt. Något liknande var svårt att hitta hos de vanliga krogkunderna jag brukade leverera till.
LSG har varuintaget utanför airside (skönt för oss leverantörer) medan lastkajen där maten sänds ut ligger på airside, vilket medförde en lite rolig företeelse. Samtidigt som jag var där med varuleveranser, dök en i personalen upp för att börja sitt arbetspass. Då gjorde hennes kollega säkerhetskontrollen på sin egen kollega, inkl kroppsvisitering....
 
Last edited:

Agö

Medlem

ulagun

Medlem
Har en sonhustru som arbetar som livsmedelsinspektör inspekterar bl.a flygcateringanläggningar.
Har någon gång tagit upp detta med henne och utav de svar jag fått känner jag mig helt lugn.
 
Toppen