Senaste nytt

SK997 till Shanghai - Plastpåse i motor nummer två

Traveller

Medlem
SK997 som jag sitter i lämnade gate C29 i perfekt tid men nu är vi tillbaka där vi började tio minuter senare. En plastpåse har nämligen sugits in i motor nummer två informerade markpersonalen besättningen om. Nu skall vi se vad en plastpåse kan ställa till med på ett plan för en halv miljard.

Ett glatt SMS ankom just.

Ny avgångstid
SK997 26SEP13
Köpenhamn
Shanghai
Avg: 1825
Ny info: 1900
Gate: C29
Mvh SAS
 
Last edited:
Anses de här som tech eller rent klantigt av den som tappade påsen? Tänker på om förseningen blir långvarig.....

Tur att de inte glömt ett verktyg i den för då hade du fått vänta bra länge. Hoppas de löser sig snart!!!!
 

Traveller

Medlem
Påsen återfanns aldrig, inte heller några spår av denna i motorn. Fullt av techfolk och motorn öppnades. Min dotter propsade på bevis på påsens existens genom att be personalen om en bit i bevis. Seeing is believing alltså..
Tackar dock SAS för uppgraderingen av min dotter till 1A invid mig. Med henne inräknad var vi 8 i Business på denna resa. Bra personal, god Champagne men lite smaklöst kött. SAS glass är alltid god...
 

jth

Medlem
Sannolikt flög den rätt igenom fläkten och kom ut i smådelar bakom...

OT: jag minns att en liknande sak hände mig i början på 2000-talet, då när SAS 340-maskiner var ganska nya. Hade kommit från Singapore, på den tiden när de mellanlandade i BKK. När vi skulle taxa ut från BKK vägrade motor 3 helt enkelt att starta. Inget hände när de tryckte på knappen i cockpit :)
Tillbaka till gate och efter att ha letat reservdelar i nån timme så gav de upp och vi fick deboarda och ta in på hotell.
Kaptenen sa att en fullastad 340 faktiskt kunde starta på 3 motorer, men att de inte var i linje med SAS säkerhetsreglemente.
 
Sannolikt flög den rätt igenom fläkten och kom ut i smådelar bakom...

OT: jag minns att en liknande sak hände mig i början på 2000-talet, då när SAS 340-maskiner var ganska nya. Hade kommit från Singapore, på den tiden när de mellanlandade i BKK. När vi skulle taxa ut från BKK vägrade motor 3 helt enkelt att starta. Inget hände när de tryckte på knappen i cockpit :)
Tillbaka till gate och efter att ha letat reservdelar i nån timme så gav de upp och vi fick deboarda och ta in på hotell.
Kaptenen sa att en fullastad 340 faktiskt kunde starta på 3 motorer, men att de inte var i linje med SAS säkerhetsreglemente.

Otroligt att han ens nämner att de fungerar att starta på 3 motorer.... Hade nog sparkat ut dörren och hoppat av om dom valt att lyfta då haha :)
 
Toppen