Senaste nytt

Farligt flygplan i Tonga inrikes

Dr. Miles

Expert
Om ni åker till Tonga, får ni akta er för kinesisk tillverkad Xian MA60 flygplan (新舟60) som används för inrikestrafik.
Denna flygplansmodell är ej säkerhetscertifierad bl a i Nya Zeeland, Australien, Europa och USA.

Australia Network News skrev:
Tongan tourism operators say safety fears over the country's MA60 aircraft are crippling business.

Earlier this year, the New Zealand Government suspended millions of dollars in tourism aid to Tonga and warned travellers of safety concerns over the plane, which is flying for Real Tonga airline.

New Zealand says the MA60 plane has been involved in a significant number of accidents in the past few years and is not certified to fly in New Zealand, Australia, Europe and the United States.

.
.
.

Tourism impact

In July, Tonga was gifted a Chinese-made Xian MA60 for its domestic Real Tonga airline by China.
Since 2009, MA60 aircraft have been involved in 11 incidents, including three of them in the last two months.
Earlier this year, Myanmar grounded its MA60 planes for safety checks after two crash landings.
Most of the crashes were caused by technical or system failures.

Tongan tourism operators concerned over impact of safety fears from MA60 aircraft - Australia Network News (Australian Broadcasting Corporation)

Nya Zeeland har varnat turisterna att inte flyga med dessa flygplan.
Australia Network News skrev:
New Zealand issues traveller warning over Tonga's MA60 plane safety
By New Zealand correspondent Dominique Schwartz and staff

The New Zealand government has suspended millions of dollars in tourism aid to Tonga and warned travellers of safety concerns over a plane which is flying for Real Tonga airline.

New Zealand issues traveller warning over Tonga's MA60 plane safety - ABC News (Australian Broadcasting Corporation)
 

Ergo

Medlem
Det bisarra här tycker jag är Nya Zeelands agerande. Dra in en massa biståndspengar och utfärda resevarningar för att det finns ett(!) plan i ett annat land som det antagligen finns säkerhetsbrister i. Utan att känna till så mycket i frågan känns det mer som att detta är en politisk markering mot Tongas relationer med Kina än att det skulle ha något att göra med flygsäkerhet. . Kan inte tänka mig att de utfärdat resevarningar och dragit in pengar till de tjugotal andra länder där planet finns som tex Indonesien, Peru, Filippinerna och Laos.
 

Dr. Miles

Expert
Det bisarra här tycker jag är Nya Zeelands agerande. Dra in en massa biståndspengar och utfärda resevarningar för att det finns ett(!) plan i ett annat land som det antagligen finns säkerhetsbrister i. Utan att känna till så mycket i frågan känns det mer som att detta är en politisk markering mot Tongas relationer med Kina än att det skulle ha något att göra med flygsäkerhet. . Kan inte tänka mig att de utfärdat resevarningar och dragit in pengar till de tjugotal andra länder där planet finns som tex Indonesien, Peru, Filippinerna och Laos.
Jag kan tänka mig att det är också ett politiskt utspel.

NZ airline forced out of Tonga by Chinese plane - One News | TVNZ
TVNZ skrev:
NZ airline forced out of Tonga by Chinese plane

A Chinese gift of a free aircraft to Tonga has forced a New Zealand airline operator to quit the Pacific kingdom.

China has given Tonga a new 60-seat Xian MA60 turbo-prop aircraft which the government plans to operate in competition with the New Zealand-owned Chathams Pacific Airline, which, with five aircraft, is the only domestic carrier in the kingdom.

Tonga has a long history of failed aircraft ventures, including 11 previous domestic carriers.
 

MartinH

Medlem
Det bisarra här tycker jag är Nya Zeelands agerande. Dra in en massa biståndspengar och utfärda resevarningar för att det finns ett(!) plan i ett annat land som det antagligen finns säkerhetsbrister i. Utan att känna till så mycket i frågan känns det mer som att detta är en politisk markering mot Tongas relationer med Kina än att det skulle ha något att göra med flygsäkerhet. . Kan inte tänka mig att de utfärdat resevarningar och dragit in pengar till de tjugotal andra länder där planet finns som tex Indonesien, Peru, Filippinerna och Laos.

Tack för detta, som det låter, väldigt objektiva klargörande. Uppskattas!
 

rob74

Medlem
Har varit i/på Tonga två gånger. Har dock aldrig flugit mellan öarna där, utan bara rört mig mellan Tongatapu och Fa'fa Island och då är det båt som gäller. Tror jag fortsätter med den taktiken även vid ett eventuellt framtida besök... :)
 

Tommy

Medlem
Hm sitter LA och ska vidare till Tonga i kväll och ska där flyga inrikes men har inte info om flygplan, det är lite rörigt hos flygbolaget. Vi har fått flera bekräftelser både på bokning och betalning samt ytterligare begäran om betalning från RealTonga så jag har en hel bunt utskrifter med mig för att lösa ev.problem på plats. Förhoppngsvis är det bara lite inkörningsproblem för det nya flygbolaget.
 
Toppen