Senaste nytt

Vågar man boka med Egyptair?

johangeorg

Ny medlem
Hej!

Har varit en flitig läsare av forumet länge, men inte registrerat mig förrän nu.

Ska åka till södra Afrika i slutet av året och sitter och tittar på biljetter. Egyptair är dramatiskt mycket billigare än alla andra bolag om man vill flyga business. Jag vet att standarden inte är i klass med t.ex. Lufthansa. Men priset är å andra sidan nästan hälften med Egyptair. Men man har ju lite dubier med att boka med ett flygbolag som är från ett så pass instabilt land, dessutom blir det ju transfer i Kairo. Vad säger ni, hade ni vågat boka med dem?

Tack på förhand!

Johan
 

johangeorg

Ny medlem
Tackar för länkarna Dr. Miles. Det var länge sedan jag läste de rapporterna, men man behövde tydligen en uppfräschning. Får nog titta på andra alternativ.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tackar för länkarna Dr. Miles. Det var länge sedan jag läste de rapporterna, men man behövde tydligen en uppfräschning. Får nog titta på andra alternativ.

Ett tips från en som tittat på samma typ av resor men för sent insett var kapet låg;

Titta rent generellt på businessbiljetter från Kairo. South African hade enkla för 800 euro CAI-JNB när jag kollade. Som exempel.
 

Jonas C

Medlem
Undvik alla bolag baserade i Afrika är mitt råd. Då slipper du obehagliga överraskningar.

Inte bör man dra alla över en kam sådär? ;) Både Egyptair och Ethiopian hade nya och fräscha flygplan, så jag ser inget problem att flyga med dem igen. Maten var visserligen kass, men det är en annan sak.
 

agehall

Medlem
Jag anser nog att man ska generalisera lite. Det må hända att vissa bolag (inget nämnt och inget glömt) kan skärpa till sig lite på longhaul, framförallt till EU, men man ska inte alls ha några förhoppningar om att detsamma gäller intra-afrika. Lärde mig tidigt den läxan och har sedan dess undvikit afrikanska bolag.

Dessutom ger det betydligt mer miles om man flyger tex JNB-FRA-NBO än om man bara flyger JNB-NBO - bara fördelar alltså!
 

Traveller

Medlem
Om du har tänkt dig att ta ett litet glas vin eller så ombord så kan du glömma det på Egyptair. Det är det enda bolaget inom Star Alliance som inte serverar alkohol ombord. Men, bubbelvatten och CocaCola är ju gott det med.
 
Toppen