Senaste nytt

Air France & KLM köper Alitalia?

Jacob

Medlem
Idag kommer det hållas ett möte mellan Air France & KLM, företrädare för Alitalia samt Italiens trandportministerium.

Alitalia har stora skulder som blir allt svårare att hantera. Från den italienska regeringens sida har man inga invändningar mot ett köp av Alitalia, vilket de flesta tror är vad mötet kommer handla om.

Vad tror ni? Kommer Air France & KLM och köpa det italienska flygbolaget. De äger redan idag 25 %.
 

Alx

Medlem
Vi får väl hoppas det! :D

Alitalia är ett utav ytterst få flygbolag som flyger till Malta och tillhör någon av de tre stora flygbolagsallianserna. Från SkyTeam är det bara Alitalia's FCO-MLA och Air France's TLS-MLA som finns att välja på. Den sistnämnda ger ju ungefär noll connection möjligheter utanför Europa. Så utan Alitalia så skulle vi som bor på Malta vara doomed att flyga med Air Malta eller lågprisflyg till Italien. :(
 

henrik l

Medlem
Var inte detta på tapeten för ca 10 år sedan? Har för mig att bl a Berlusconi satte sig rejält på tvären. Men förutsättningarna är kanske lite annorlunda nu.
 

Alx

Medlem
Var inte detta på tapeten för ca 10 år sedan? Har för mig att bl a Berlusconi satte sig rejält på tvären. Men förutsättningarna är kanske lite annorlunda nu.

Jodå, det var det! Om det nu ens var så längesen? Jag tror liksom du att läget är helt annorlunda idag. Alitalia är ju liksom SAS ett flygbolag som har belastat sina ägare rejält under många år. Så ägarna har nog inte alltför många andra alternativ.

Alitalia är som ett guldpläterat Ryanair, inget bolag jag har någon respekt för så ett uppköp kanske kan fixa detta.

Alla har vi olika upplevelser. Mina erfarenheter av Alitalia är mestadels bra. De senaste åren har jag märkt av ett avsevärt förbättringsarbete både vad gäller den mjuka och den hårda produkten. På vilket sätt menar du att Alitalia liknar Ryanair mer än någon annan legacy carrier?
 

henrik l

Medlem
Alla har vi olika upplevelser. Mina erfarenheter av Alitalia är mestadels bra. De senaste åren har jag märkt av ett avsevärt förbättringsarbete både vad gäller den mjuka och den hårda produkten. På vilket sätt menar du att Alitalia liknar Ryanair mer än någon annan legacy carrier?

Jag brukar ha två tre ben med dem inrikes de senaste åren och man får alltid frågan: "Biscotti o salatini. Qual cosa da bere?" Lite mer än vad visa andra erbjuder inrikes. Jag skulle välja AZ alla dagar i veckan före FR, men därmed inte sagt att det är tip topp.
 

Alx

Medlem
Jag brukar ha två tre ben med dem inrikes de senaste åren och man får alltid frågan: "Biscotti o salatini. Qual cosa da bere?" Lite mer än vad visa andra erbjuder inrikes. Jag skulle välja AZ alla dagar i veckan före FR, men därmed inte sagt att det är tip topp.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!! AZ är absolut inte tip topp men helt OK. De erbjuder mycket riktigt en ekonomiprodukt som inkluderar betydligt mer service än vad vissa andra legacy flygbolag inkluderar i sina produkter.
 

Bryant

Medlem
Jag har 4 legs varav ett MXP-NRT och jag har inget negativt att säga om AZ. Bra service både på marken och i luften. Hoppas de överlever.
 

Bryant

Medlem
Yes, mistake-fare. Jag tycker AZ var riktigt bra. Det var god mat, fri bar och IFE var on-demand. Nu hade jag tre stolar för mig själv så även komforten var riktigt bra. Det som var aningen negativt var den boxen under stolen längst in vid fönstret (flög 777) tog mycket plats.

Riktigt bra crew ombord dessutom! Det var en svensk värdinna ombord och hon serverade Limoncello som annars bara serveras i C.
 
Last edited:
Toppen