Senaste nytt

En långweekend med Swiss economy class och business class till Paris…

Smuffe

Medlem
… en håla som jag helst av allt aldrig mer vill sätta min fot i… Mer om det senare i reportaget som även är den första som jag skriver så ha överseende med detta med tanke på alla talanger som skriver underbara reportage på detta fina forum.

Bilder kommer i del 2.

19/9, 19:35 ARN - ZRH 22:00, LX 1255
20/9, 09:00 ZRH - CDG 10:15, LX 634
23/9, 11:00 CDG - ZRH 12:15, LX 635 (sen ankomst c:a kl 12:45 pga trafikledning så piloterna blev ombedda att cirkulera runt 25-40 km från ZRH.)
23/9, 16:35 ZRH - ARN 18:55, LX 1254

Anledningen till vår vistelse i Paris beror på att en musikant vid namn Roger Waters skulle ha sin avslutande spelning på hans Europaturné med "The Wall" som skulle gå av stapeln den 21:a september på Stade de France.
För er som inte känner till vem Roger Waters är så var han sångare i bandet Pink Floyd och förutom deras bejublade album "Dark side of the moon" så släppte de även ett album som heter "The Wall" som även blev en musikalfilm samt att de har gjort ett par klassiska konserter varav en från 1982, om jag inte minns helt fel, som spelades in av BBC och sändes på BBC i 2 omgångar. Den finns även att hitta på internet om ni söker på en av de mer kända hemsidorna för filer. ;)

Jag bokade in oss med Swiss i ekonomiklass med avgång onsdag kväll mot Zürich där vi skulle övernatta på Ibis flygplatshotell ca 5 minuter med inkluderad transferbuss.
Vi anlände i lagom tid för att hinna gå förbi SAS lounge där jag ville betala in oss för att påbörja vår helg i lugn och ro.
Det var mycket folk då många kvällsavgångar skulle iväg. I övrigt var det en trevlig upplevelse med gott om tilltugg såsom pasta, kallskuret, snacks och ett par gt.
Den andra anledningen som även var den främsta var att jag ville komma över ett par stycken businessclass.se taggar att pryda våra väskor med. Receptionisten berättade även att det fanns .no och .dk taggar men som svensk föredrog jag självklart .se taggarna.

Cirka 45 min innan avgång begav vi oss för lite shopping innan vi anlände till gate 14.
Där kunde vi konstantera att vår flight skulle bli lite sen pga sent ankommande flyg för 20 minuter före avgång kom det fortfarande passagerare av från planet och i gaten stod det en hög av passagerare som till antalet såg ut att bestå av en full A320. Efter ett snabbt toabesök hann jag med en liten whisky och en öl innan vi gick ombord.
Så fort kabinpersonalen hade ropat ut att samtliga passagerare var ombord och dörren stängts så fick vi push back innan de sista passagerarna hade hunnit få upp sina väskor och satt sig på sin plats. Det kallar jag för att spara in på varje minut för att minska förseningen så mycket som möjligt.
Därefter tog det inte många minuter innan vi var uppe i luften.

Efter 20 minuter uppe i luften påbörjade de servering av dryck samt kvällens snacks i form av en helt ok pizza.
De erbjöd fler när under nästa runda när alla hade fått var sin och jag var inte sen att nappa på erbjudandet.

Helt klart är att Swiss erbjuder en väldigt trevlig ekonomiklassprodukt inom Europa och jag rekommenderar Swiss skarpt.

Trots c:a 15 minuters försenad avgång från Arlanda landar vi hyggligt i tid utan bekymmer.
Inom 5 minuter har vi anlänt till ankomsthallen och väntar ytterligare 10 minuter på minibussen som tar oss till Ibis Zurich Messe Airport.

Hotellet är som vilket litet budgethotell i närheten av en flygplats.
Incheckningen tar visserligen lite tid men receptionisten är trevlig och glad.
Det finns en liten restaurangdel med en bar och tack vare att jag är medlem i Le Club Accor fick vi varsin voucher som vi kunde utnyttja på valfri drink, vin, öl eller alkoholfritt alternativ.
En kort vända på rummet som var litet men gemytligt och fräscht.
Väl i baren får vi ett glas rosé samt en stor öl tack vare våra vouchers.

Morgonens frukostbuffé hade mer att önska men eftersom vi skulle åka tillbaka till flygplatsen vid kl 07:30 så räckte det med lite flingor en macka och kaffe. Vi skulle ju äta igen ombord på planet.

Som det har skrivits om i tidigare reportage så är Zürich flygplats en underbar liten pärla som är smidig och trevlig på alla dess sätt.
Från incheckning, security och boarding till personalen som arbetar i butikerna och för flygbolagen.

En kaffe hinner vi med efter att ha köpt mig en bok.
Sedan bär det av mot gaten och vårt flyg som ska ta oss till Paris CDG.
Ännu en lugn flight som tar knappt en timme.
Ankomsten är även den smärtfri och vi är på transfertåget c:a 15 minuter efter att ha parkerat vid gaten på Terminal 1.
Det känns lite förvirrat med alla rulltrappor som korsar varandra i den cylinderliknande byggnaden och rullband som går upp och ner igenom en tunnel från gaterna till ankomsthallen men skyltarna sitter hyggligt synligt för passagerarna.
Vi kommer till Terminal 3 där vi byter till RER som är ett slags pendeltåg som har ett par olika linjer i Paris, bl.a. till CDG.
Den typ ödsliga och tråkiga stationen har vad jag förstår 2 biljettautomater per nedgång bredvid spärrarna varav 1 fungerade där vi stod.
Passagerarna framför oss verkade inte veta hur det fungerade eller så hade de problem med sina bankkort så vi står och väntar i c:a 10 minuter innan det är vår tur. Vi blev klara på knappt 2 minuter… :)

Jag hade bokat in oss på Ibis Styles Paris Gare de l'Est TGV för att dels så lågt det perfekt till med ett hyggligt billigt pris per natt, att det var maximalt 10 minuter till Gare de Nord samt att det var promenadavstånd på avenyn ner till Notre Dame.
Det skulle jag inte ha gjort nu i efterhand…
"Frukostbuffén" var riktigt usel i jämförelse med Ibis i Zürich, städerskan struntade i att kasta gamla plastmuggar från badrummet och vattenflaskan, jag är inte säker på att hon bytte handdukarna som hängde på badkarskanten och igår kväll när vi kom tillbaka till hotellet efter en hel dags promenad och avslutande middag, då ville vi dricka lite vin som jag hade köpt med tillhörande ost så jag gick in i "matsalen" där en kille som jag misstänker var nattreceptionistens polare, sitter och sorterar och fipplar med några stora mörkgröna blad.
Vad kan detta vara undrar ni? Mina tankar går till att det kan ha varit kat.
Receptionisten kommer fort in och frågar vad jag gör där och säger att jag inte har där att göra.
Jag förklarar för honom att jag hämtade en kniv från besticklådan men fick bakläxa fram tills att jag förklarade att jag skulle lämna tillbaka den på morgonen.
Jag tror snarare att han var rädd för att jag skulle se vad som pågick under nattetid och rapportera detta, vilket jag även kommer göra när vi kommer hem. :)

Lite kortfattat om Paris och mina reflektioner under 3 1/2 dagar:

  • Man hinner lätt se alla kända landmärken till fots på 1 dag, bl.a. Gare de Nord, Notre Dame, Gamla stan, Kyrkor, Militärmuséet, fler kyrkor, Eifeltornet, Triumfbågen med den okända soldatens grav m.m. Det vi missade var Louvren och något mer.
  • Vi åt sniglar och andra franska delikatesser.
  • Vi har sett en av de absolut grymmaste konsertshowerna genom tiderna.
  • Allt över hela stan stinker urin och skulle stanken försvinna så är den tillbaka inom 50-100 meter.
  • 1 av 3 servitörer är trevliga, glada och verkar tycka om sitt jobb och uppskattar gäster. Det är lite som ett lotteri…
  • På alla mindre och större flygplatser över hela världen så följer man internationella regler och lagar. Det finns ett fåtal flygplatser som skapar sina egna regler men kan förklara varför dessa existerar och ge ett trevligt och seriöst försök till att få resenärerna att förstå varför de är skapta. Detta gäller inte på CDG. Jag återkommer om detta i del 2 av detta reportage tillsammans med alla bilder som jag ska gå igenom när vi har kommit hem.

Tills dess hoppas jag att ni har orkat läsa så här långt och att ni vill läsa resten.
Ställ frågor eller synpunkter.

/Smuffe, skrivet i Swiss Business lounge.
 
Toppen