Senaste nytt

Misslyckad Tier Points-run med Cathay Pacific

Kricka

Medlem
Jag hade en i mitt tycke mycket väl planerad TP-run även om det inte var så stora
marginaler så hade de fungerat om det inte var för tyfonen Usagi som slår till mitt i resan.
Jag började ana oråd strax innan jag lämnade BJS och när jag landade i HKG så
var de klart oroade över tyfonens riktning rakt mot H.K.
När jag landade i TPE fick jag beskedet att HKG stänger helt idag 22/9 kl. 18.00
varför min flight HKG-CGK-HKG redan har kancelerats. Då jag har en flight från PEK
på f.m. den 24/9 så valde jag att försöka ta mig så snabbt som möjligt tillbaka dit
men alla flyg mellan HKG och PEK överbokade och jag har en plats med CX kl. 17.00,
alltså farligt nära deadline kl. 18. Jag är stand-by på DragonAirs flyg kl. 14 men de
ger tyvärr inga TP om jag mot förmodan skulle komma med.
Del av mitt problem är att man inte vet när HKG öppnar igen. Myndigheterna låter
meddela att flygplatsen öppnas först när det anses säkert. Att sitta fast i H.K. under
en tyfon är ju lite trist då man tvingas hålla sig helt och hållet inomhus.
Resan som skulle givit mig välbehövliga 390 TP, riskerar att sluta med 60 TP. Cathay
är mycket serviceminded och har redan krediterat mig biljetten TPE-HKG-CGK men
det är trist att missa så många rara TP !

Återkommer under eftermiddagen med rapport om hur det går att ta sig härifrån !

PS. Sitter i The Wing, CX First Class Lounge, och njuter av champagne så det kunde ha varit
betydligt värre..! DS.
 

Kricka

Medlem
Inget nytt att rapportera annat än att flighterna börjar bli försenade. DragonAir 12.00
till BJS avgick vid 13-tiden. Nästa flyg till BJS kl. 14.00 är just nu försenad till 14.20.

Har under tiden avnjutit en lunch i The Heaven (restaurangen i Wings). Det finns både en A la Carte-meny
och en buffe - vilket passar utmärkt som lunch. Passade på att äta lite seafood. Lämpligt nog serverar man
en Sauvignon Blanc från N.Z. med namnet 12000 Miles 2011.

http://www.gladstonevineyard.co.nz/our_wines/12_000_miles_range/12_000_miles_sauvignon_blanc
 

Kricka

Medlem
DragonAir KA992 kl. 14.00 är nu försenad till 16.30 (och dessutom överbokad).
Som framgår av mina tidigare inlägg i tråden så går det ingen nöd på mig men
jag vill ju komma härifrån innan Usagi slår till och stänger hela territoriet !
 

agehall

Medlem
Trist Kricka! Det är ju rätt mycket TPs du missar. :(

Hoppas du får till ytterligare en resa så du inte missar återkvalificeringen pga detta!
 

Kricka

Medlem
Jo, jag har råkat ut för tyfon i H.K. tidigare men den var betydligt beskedligare och man
behövde inte stänga flygplatsen. Än så länge regnar det en hel del men det är "lugnet
före stormen".

Har nu fått besked att det inte blir några platser på KA till Peking idag då de var överbokade
redan tidigare... Hoppas fortfarande på min CX312-flight kl. 17.00 !
 

ESSA

Medlem
Att ta sig landvägen till Shenzhen alt Guangzhou, är det ett alternativ? Eller lika illa med deras flygplatser?
 

Swisser

Medlem
Lite tråkigt Kricka, men som Dr Miles skriver så är risken rätt stor för tyfoner i denn del av världen om man flyger vid denna tid på året. Jag såg på BBC-nyheterna på TV igår att tyfonen härjade i Taiwan och att man räknade med att den skulle ha en vindstyrka kring 200km/h när den inträffar i HKG. Det enda positiva med det som har hänt med dig är att vi andra får ett livereportage om tyfonens framfart i HKG. Håll oss uppdaterade och jag hoppas verkligen att allting löser ser för dig!
 
Toppen