Senaste nytt

Boka av hemresa - dyrare utresa?

fcx

Medlem
Hej!

Har fått order att besöka den inte så frekventerade flygplatsen MME, för vidare transport sjövägen. Det enda respektabla bolag som flyger dit är faktiskt KLM, men priserna är allt annat än respektabla :confused:

Jag behöver alltså en enkelbiljett, men det är det dyraste av alla alternativ: 8057 SEK (fare YFFWSE)

En möjlighet är givetvis att boka ToR i low economy, och då sjunker priset till 4074 SEK (fare NSRSE).

Men att behöva vaska hemresan känns ju inte bra alls. Om man istället bokar low economy ut och fully flex hem (NSRSE + BFFSE) är man uppe i 7131 SEK (fördelat på 1953 kr ut och 5178 kr hem), och då står hemresan som fritt om- och avbokningsbar.

Vad händer nu om man reser ut och sedan bokar av hemresan? Hur mycket pengar kommer tillbaka? Slipper jag undan med att bara betala 1953 för resan eller får jag tillbaka fare difference mot enkelresan (som är negativ)?

Medvetna resenärer efterlyses tacksamt!
 

FF#1

Medlem
Hmm.. bra fråga, är inte expert på KLM och deras regler.
Att vaska en hemresa är inte hela värden, i all fall om någon annan betalar.
Det är ju fullt mänskligt att råka missa planet...
 

AABack2ARN

Medlem
Oftast är det den mest restriktiva regeln som gäller för hela biljetten. Så biljettreglerna för Low Economy styr även om det är möjligt att avboka hemresan. Med stor sannolikhet kommer du således inte få några pengar tillbaka om du vaskar hemresan och om KLM är på dåligt humör får du även betala mellanskillanden - även m jag inte tror det.

Så köp t/r och missa planet på hemresan.

Om du ska ut på sjön för att jobba så brukar det ibland finnas "seaman fares" för just enkelresor. Men jag vet inte hur man gör för att nyttja dem.
 
Toppen