Senaste nytt

Till Singapore med Lufthansa A380 i First

Malu

Medlem
Så - här är mitt första försök till reserapport.

I början av november var det dags för den årliga konferensresan som i år styrde mot Singapore. Då jag är egen företagare har jag förmånen att kunna boka och arrangera på egen hand, vilket gör det möjligt att baka in lite extra upplevelser i bokningen. First med Lufthansa i A380 stod högst på önskelistan denna gång. Förra året testade jag First med Singapore Airlines i deras 77W, så det skulle bli intressant att jämföra!

SK 673 ARN-FRA 1650-1900
Boeing 737-600
Business, 2A


En fullsatt anslutningsflygning inledde färden österut. I gaten erbjöds €500 i kompensation mot ombokning till senare flyg, men det kändes inte så relevant med tanke på kommande äventyr. Boarding skedde per rad, men som vanligt erbjöds EBG och *G att boarda när man så önskar. Trots att planet var fullt så avgick vi på tid och kabinbesättningen var på gott humör. Typiskt stabil SAS-service, med en varm middag och ett klart godkänt vin till det.

SIN02.jpg SIN03.jpg

Efter ankomst och en längre promenad från gaten följde jag inlärda instruktioner om hur man tar sig ut till den separata Lufthansa First Class Terminal. Enkelt beskrivet så går man helt enkelt ut i ankomsthallen, tar en rulltrappa ner, ut genom dörrarna och sedan vänster. Därefter följer man en liten gångbana förbi taxiparkeringar och ett café, tills den magiska terminalen uppenbarar sig på andra sidan gatan. Ingången var lätt att hitta och där tar man helt enkelt hissen upp till den ingång där alla "vanliga" F-resenärer anländer med bil.

Lufthansa First Class Terminal
Frankfurt


En mycket trevlig man hälsade välkommen och bad att få min bokningsbekräftelse och mitt pass. Därefter blev jag smidigt hjälpt genom säkerhetskontrollen och sedan väntade FCT i all sin glans. Jag berättade att jag särskilt sett fram emot detta besök och min assistent tog sig gott om tid att visa och förklara allt som erbjöds. Särskilt stolt verkade han vara över nya Panasonic massagestolar som fanns bakom en liten avsats i ett hörn av loungen. Jag slog mig ner med ett glas champagne och lite tilltugg medan jag loggade in på wifi-nätet och svarade på några jobb-mail. Loungen var mycket glest befolkad, högst tio gäster och lika många i personalen. Efter några minuter så dök min assistent upp med mitt boardingkort i ett elegant fordral och förklarade att jag gärna fick prova lite mer av faciliteterna så skulle han leta upp mig när det var dags för boarding.

SIN04.jpg SIN05.jpg
SIN06.jpg SIN07.jpg SIN08.jpg

Efter en stund flyttade jag över till restaurangdelen och testade lite av det som fanns på buffén tillsammans med ett glas Rheingau Riesling. Lite men gott. Kul var det att man hade ett Halloween-tema på menyn. Det är cateringfirman Do&Co som står för maten och kvaliteten var utmärkt. Stämningen är väl lite "stram" för min smak, men elegans och klass är det minsann. En sväng förbi badrumsdelen hann jag med också, där jag plockade upp en obligatorisk FCT-badanka, försedd med slips och headset!

SIN09.jpg SIN10.jpg SIN15.jpg

När jag till slut pustade ut i en soffa efter ett par timmars utforskning av FCT så dök min assistent upp igen och yttrade den trevliga frasen "Excuse me, your aircraft is ready, Sir!". Jag blev eskorterad ner till parkeringen där jag också passerade passkontrollen och fick tillbaka passet. En svart Porsche Panamera väntade och jag tog farväl av förstklassterminalen för den här gången. Egentligen kan man tycka att en Porsche är lite onödigt, men chauffören gjorde sitt bästa att nyttja hästkrafterna på raksträckorna och det var helt klart en bit att åka till planet (jag tror inte att vi åkte några extra omvägar...) Väl framme så klev jag in i hissen upp till övre bryggan och det var bara att gå ombord.

LH 778 FRA-SIN 2205-0555
Airbus A380 (D-AIMC)
First, 1A


SIN11.jpg

Jag visades till min plats som en av de sista som klev ombord. Förstaklasskabinen består av åtta stolar och alla var upptagna. Nu kan man inte direkt kalla det för trångt ändå, för intrycket av kabinen är mycket luftigt och öppet. Platserna 1A och 1K har tillgång till var sitt rymligt skåp direkt i anslutning till stolen. Övriga platser har sina skåp lite längre bak i anslutning till galleyt. Förvaringsmöjligheterna var mycket bra även i övrigt, då det förutom skåpet finns plats i ottomanen och i två fack mot fönstret. Utdelning av necessär, pyjamas och ett glas champange skedde snabbt och effektivt. Plötsligt uppenbarade sig också en gigantisk valrossmustach vid min stol. Det var pursern som med ett kraftfullt handslag och barsk stämma hälsade mig välkommen med namn och titel som om jag just klivit ombord på en tysk pansarkryssare. Lätt omtumlad så återvände jag till att studera stolen, menyn och min champagne...

SIN13.jpg SIN19.jpg

Pushback skedde cirka femton minuter efter tidtabell och säkerhetsvideo visades. Starten var sedan väldigt odramatisk och man slås av hur tyst A380 är. Med de aktiva BOSE-hörlurarna på huvudet så blev det nästan obehagligt tyst...

Ganska direkt efter att seatbelts-skylten släcktes påbörjades serveringen med drycker och val av varmrätt, tätt följd av förrättsvagnen. Trevligt att man kan välja ett par olika förrätter efter vad man är sugen på. Jag testade kaviaren samt en bit hummer som var utsökt. Som varmrätt blev det kalvfilé med tillbehör och här blev betyget fyra av fem ungefär. Lite torrt och överstekt kött, men det franska rödvin som jag valde till höjde upplevelsen totalt sett. Efter detta så rullades ost- och efterrättsvagn ut. Nog kändes det att den sena kvällsavgången gjorde att middagen blev en smula forcerad, men servicen var korrekt och det fattades aldrig något. Glasen var välfyllda och flygvärdinnan var uppmärksam på minsta önskemål.

SIN11b.jpg

Så blev det dags att testa sovfunktionen och här visar Lufthansas F-klass sin bästa sida. Bäddningen görs med en tjock madrass som har ett överdragslakan. Till det kommer en suverän kudde och ett gigantiskt täcke. Först tyckte jag att täcket var en smula tjockt och varmt, men det ska tydligen vara någon slags temperaturreglerande fibrer i det och jag upplevde till slut temperaturen som perfekt. Utrymmet räcker väl till och man känner sig inte alls instängd, även med uppfälld skärm mot gången. Det var helt enkelt en mycket bra avvägning mellan privat känsla och öppenhet i kabinen. Full poäng här. Regleringsmöjligheterna på stolen är närmast löjligt många. Det finns en rad med knappar och jag är inte säker på att jag lyckades förstå alla varianter. IFE styrs med en separat kontroll och även här fanns ett stort utbud av musik, radio, filmer och annan information. Nu hann jag inte titta så mycket denna gång, för efter middagen var sängen alldeles för inbjudande.

SIN17.jpg SIN18.jpg

Två timmar innan landning påbörjades servering av frukost och jag fick tillfälle att titta närmare på toalettavdelningen. Här har man också lagt mycket utrymme och det är riktigt snyggt och praktiskt när man ska byta om och fräscha till sig. Under tiden bäddades stolen ihop och varmt kaffe väntade tillsammans med färskpressad apelsinjuice. Flera valmöjligheter var gällde kallskuret, frukt och yoghurt erbjuds från vagnen, men jag valde att koncentrera mig på äggröra med bacon. Det speciella här är att Lufthansa faktiskt gör äggen ombord, vilket gör en milsvid skillnad mot de uppvärmda suddgummiaktiga äggrätter som man annars kan få, även i bättre klasser.

SIN12.jpg

Inflygningen påbörjades cirka 30 minuter innan landning och de automatiska eldrivna fönsterjalusierna drogs upp. Lite moln över Singapore, men hela flygningen var lugn och stabil och hjulen sattes i marken nästan exakt enligt tidtabell. Changi tog emot med sin bästa sida och alla formaliteter ordnades snabbt och smidigt. Min väska dök upp som nummer ett på bandet och jag noterade att den vanliga prio-taggen som Arlanda satte på min väska hade bytts ut i Frankfurt mot en HON-tag! Det var ju omtänksamt.

SIN14.jpg

Sammanfattningsvis så var jag mycket nöjd med min flygning och det är verkligen en kvalitetsprodukt från start till mål som Lufthansa levererar. Det enda man kan sakna är lite mer personlig touch och avsteg från det korrekta någon gång. Singapore Airlines har lyckats skapa en mycket mer familjär känsla ombord de gånger jag flygit med dem.

Vistelsen i Singapore är sedan en historia för sig, men jag måste passa på att nämna den helt galna skapelsen Marina Bay Sands, med shopping, casion och ett hotell som syns på bilden nedan. Ovanpå de tre huskropparna har man byggt en "sky park" med infinity-pool (you say!) och rekreationsområde. Man kan åka upp dit för att titta på utsikten, men jag hoppade faktiskt över det...

SIN16.jpg
 

rlager

Medlem
Tack för en bra rapport Malu! Verkar vara en underbar produkt. Bara att hoppas att de släpper fler Awardbiljetter framöver.
 

rob74

Medlem
Tack för rapporten! Hoppas hemresan bjuder på lika trevlig upplevelse.
Verkar klart lovande inför min FRA-MIA i februari. :) Synd bara att det är avresa 10:05. Hade velat ha lite mer kvalitetstid i FCT.
 

Malu

Medlem
Hur mätte sig första klass på Lufthansas A380 med första klass på SQs B77W?

När det gäller den hårda delen så vinner Lufthansa på grund av en väldigt luftig och fräsch kabin och mycket personligt utrymme, särskilt på längden. Nu kanske det inte är så konstigt att det är fräscht, då alla maskiner är yngre än två år. Jag åkte med D-AIMC på utresan och D-AIMH på återresan. Den sistnämnda är bara fyra månader gammal och det märktes faktiskt redan viss skillnad på slitage mellan dessa två! Stolen på SQ är bredare men jag uppfattade avståndet till stolen framför som lite kortare än på LH. Den stora skillnaden är dock att SQ-sängen bäddas genom att man fäller fram ryggstödet. Även om man självklart inte behöver bädda själv så gillade jag att man på LH enkelt kan resa ryggen och ta en "breakfast in bed" eller titta på en film utan att behöva ställa om hela stolen. Det personliga klädskåpet är också en vinnare. Skulle uppskatta att det är 40 cm brett och 180 cm högt och är försett med en resegarderob, kodlås och skohylla. Även "restroom"-delen är minst ett par snäpp bättre på LH.

Sedan tycker jag att SQ vinner klart på den mjuka sidan, men smaken är väl olika. LH kör sitt koncept med "Herr doktor NN" och rak rygg, medan jag fått bättre kontakt med kabinpersonalen på SQ och har alltid känt mig som hemma. Kanske det har att göra med "SQ-girls"? :) Men båda sköter sig bra, så det är inte någon milsvid skillnad.

På marken är det ju så enkelt att det är bättre att flyga med LH från FRA och SQ från SIN, då man får prova det bästa som finns i lounge och markservice. Den regeln fungerar väl ganska generellt, att det är bäst service vid avresa från bolagets hemflygplats?!
 

Dr. Miles

Expert
På marken är det ju så enkelt att det är bättre att flyga med LH från FRA och SQ från SIN, då man får prova det bästa som finns i lounge och markservice. Den regeln fungerar väl ganska generellt, att det är bäst service vid avresa från bolagets hemflygplats?!

Ja, generellt.

Priority tag fungerar överallt förutom på Arlanda när jag har flugit med SAS...
 

Senator

Moderator
LH kör sitt koncept med "Herr doktor NN" och rak rygg, medan jag fått bättre kontakt med kabinpersonalen på SQ och har alltid känt mig som hemma. Kanske det har att göra med "SQ-girls"? :) Men båda sköter sig bra, så det är inte någon milsvid skillnad

Malu, din observation är helt rätt. Tyskland är (fortfarande) ett mycket formellt land där titlar, rang, och artighet är väldigt hårt förankrat. LH avspeglar detta, och det kan i bland kännas väldigt stelt och avlägset för oss egalitära skandinaver.

Det jag gillar med LH är dock att man vet detta, och man får alltid samma upplevelse. I min värld är LH aldrig bäst, och aldrig sämst. Man får exakt samma upplevelse varje gång. Det vill säga man har en stärk bolagskultur och varumärke man vill efterleva. Sen är det helt enkelt personligt om man gillar detta eller inte.

Jag har bott 2½ år i Tyskland, men jobbade åt ett amerikanskt bolag med stärk kultur och varumärke. Här tog bolagskulturen över internt, men jag såg när vi var med kunder att vi spelade också "tyska" när det behövdes. Själv tyckte jag det alltid var roligt hur man titulerade sin chef med Mr. or Ms. på engelska i tredje person när chefen satt bredvid på ett möte ;)

Du får samma super service på LX, med lite mjukare stil.

Bra rapport, dags att boka. Precis fått några nya SEN vouchers!
 
Toppen