Senaste nytt

Ombokning med Lufthansa/Austrian Airlines

Lallarn

Medlem
Flyger till Salzburg i morgon och åter från SZG till Berlin på torsdag. Lite ändringar i planerna har dock gjort att jag hinner med ett tidigare plan från SZG. Min nuvarande rutt är OSL-> FRA (LH) / FRA -> SZG (OS(VO)) och SZG -> VIE (OS(VO)) / VIE -> TXL (OS(VO)). Min fråga är om någon har tips på hur jag kan boka om resan till SZG -> FRA (OS/VO) och FRA -> TXL (LH) för minsta möjliga ombokningskostnad? SZG-FRA går 14:45 istället för 18:30 via VIE. Bör jag dra en vals i loungen på FRA på nedvägen för att få resan ombokad, eller kanske ringa Austrian/LH:s kundtjänst? Ska jag vara arg, ledsen, spela dum eller trevlig för att försöka få igenom en billig ombokning? Även kan jag åka ut till SZG för att försöka lösa det på plats, men blir segt om det inte går/är värt det då det inte finns någon lounge på flygplatsen(!!) vilket gör att jag hellre spenderar lite extra tid i Salzburg.

Jag flyger billigaste ekonomi, verkar vara E-klass (iaf enligt Austrians hemsida) och är EBG.
 

A380*G

Medlem
Flyger till Salzburg i morgon och åter från SZG till Berlin på torsdag. Lite ändringar i planerna har dock gjort att jag hinner med ett tidigare plan från SZG. Min nuvarande rutt är OSL-> FRA (LH) / FRA -> SZG (OS(VO)) och SZG -> VIE (OS(VO)) / VIE -> TXL (OS(VO)). Min fråga är om någon har tips på hur jag kan boka om resan till SZG -> FRA (OS/VO) och FRA -> TXL (LH) för minsta möjliga ombokningskostnad? SZG-FRA går 14:45 istället för 18:30 via VIE. Bör jag dra en vals i loungen på FRA på nedvägen för att få resan ombokad, eller kanske ringa Austrian/LH:s kundtjänst? Ska jag vara arg, ledsen, spela dum eller trevlig för att försöka få igenom en billig ombokning? Även kan jag åka ut till SZG för att försöka lösa det på plats, men blir segt om det inte går/är värt det då det inte finns någon lounge på flygplatsen(!!) vilket gör att jag hellre spenderar lite extra tid i Salzburg.

Jag flyger billigaste ekonomi, verkar vara E-klass (iaf enligt Austrians hemsida) och är EBG.

Bokningsklass i sig säger inte allt om biljettreglerna, du måste kolla vilken fare basis du har och sedan kolla biljettreglerna kopplade till din fare basis. Enklast att ringa LH. Att du är EBG är ungefär lika mycket värt som det vatten SAS bjuder på i GO numera...
 

agehall

Medlem
Skulle tro att det är rätt kört. E-fares verkar inte tillåta några ändringar alls. Lägg tiden på att hitta en ny biljett istället.
 

A380*G

Medlem
Troligtvis kört, EKLT är LH Groups lägsta buckets. Men är den bokad via corporate fare finns möjligheten att de har något kryphål, även om den är mirkoskopisk.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om vilken fare basis du är bokad i men om det är t ex ENN23G2S, kan du inte ändra någonting.

CANCELLATIONS

ANY TIME
TICKET IS NON-REFUNDABLE IN CASE OF CANCEL/
NO-SHOW.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
REFUND RULES APPLY PER PRICING UNIT.
------
WHEN COMBINING NON REFUNDABLE FARE WITH
A REFUNDABLE FARE MOST RESTRICTIVE CONDITION
APPLIES.
------
FOR NON-REFUNDABLE TICKETS THE YQ/YR SURCHARGE
WILL NOT BE REFUNDED.
------
FULL REFUND PERMITTED BEFORE DEPARTURE IN CASE OF
REJECTION OF VISA. EMBASSY STATEMENT REQUIRED.
------
WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
------
THE OPTIONAL PAYMENT CHARGE WILL NOT BE REFUNDED.​

CHANGES

ANY TIME
CHANGES NOT PERMITTED.
WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
------
THE FOLLOWING RULES FOR CHANGES APPLY BY FARE
COMPONENT/DIRECTION.
------
CHANGES NOT PERMITTED FOR
REISSUE/REVALIDATION/REROUTING/REBOOKING/UPGRADE.
------
CHANGES NOT PERMITTED IN CASE OF NO SHOW. PLEASE
REFER TO REFUND SECTION.​
 

Lallarn

Medlem
Tack för alla svar, var lite som jag misstänkte. Farebasis kan jag tyvärr inte se då det dels inte var jag som bokade och dels via "resebyrån" Doodle. Sitter i Senator-loungen nu på FRA, precis tagit mig en apfelstrudel och ett glas champagne, och kontemplerar över mitt nästa move - eventuellt går jag och frågar i alla fall så får jag stå där med lång näsa.
 

agehall

Medlem
Har du dessutom bokat via resebyrå så är det ännu mer kört, för då äger de din bokning och LH kommer inte att vilja röra den.
 
Toppen