Senaste nytt

Kom precis in på Arlanda terminal 4 utan boardingkort

Bryant

Medlem
Jag tänkte inte på det förrän jag var igenom security. Detta borde väl inte kunna ske, eller är det inte så viktigt?

Normal säkerhetskontroll av väskor osv gjordes. Men jag behövde aldrig visa något bevis för resa.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det finns många som tycker det är en sensationell katastrof och det är väl inte meningen, men så länge du genomgått security finns väl inte så mycket att oroa sig för? Vad ska du ställa till med liksom?

Jag tror att den största anledningen att flygplatser vill att man ska ha boardingkort, är att inte allt och alla ska gå airside för att följa med vänner och bekanta till gate. Det skulle skapa mycket högre belastning på security och faciliteterna på andra sidan. Att enskilda slinker igenom här och där är inget att bry sig om.
 

Bryant

Medlem
Jag tror inte heller att det är någon stor sak. Men vem ska man berätta det för om inte BC.se :).

Eftersom normal säkerhetskontroll genomfördes så finns det ju inget "säkerhetshot".

(Jag var på bio igår och såg Monica Z. Där fanns ingen i dörren som kollade biljetter. Det är en större skandal, jag hade kunnat spara 230:- )
 

fcx

Medlem
Skandal! Ring Aftonbladet!!!

Skämt åsido, Agehall har rätt. Själv har jag kommit airside med fel boardingkort flera gånger (på flygplatser med manuell kontroll).
 

Bryant

Medlem
Skandal! Ring Aftonbladet!!!

Skämt åsido, Agehall har rätt. Själv har jag kommit airside med fel boardingkort flera gånger (på flygplatser med manuell kontroll).

Jag har redan ringt. Jag har även tagit en bild på mig själv där jag ser väldigt ledsen ut. Hoppas jag vinner pris för veckans bild.
 

PYRZ

Medlem
Håller med @agehall. Boardingkort krävs för att familj och vänner som inte ska flyga ska med i avgångshallen. Det viktigaste är att du har gått igenom security
 

Jacob

Medlem
Det handlar väl mest om att bara behöriga ska finnas i transithallen, som exempel när jag varit iväg på pressevents för BC.ses räkning har jag alltid blivit föranmäld och fått uppge namn och personnummer i förväg för att få access airside, för att helt enkelt räknas som en behörig person.

Men som sagt, det allra viktigaste är att man passerat en säkerhetskontroll, airside ska vara ett "sterilt område".
 

Holloman

Medlem
Innan 11/9 2001 var det ju normalt så att man (i alla fall i USA och även på inrikes på Arlanda) kunde gå ut till gaten utan boardingkort. Man har ju som sagt var gått igenom säkerhetskontrollen så risken torde inte vara större än för att passagerare X köpt en biljett bara för att komma in innanför security för att göra något ofog.
 

Flood

Medlem
Det värsta som kunde hända i Sverige vore väl om du köpte något alkoholhaltigt i tax freen. :D Men där brukar de ju vara noga med att kolla på boardingkort. Inte så stor risk att du hittar sprit i T4 heller...
 
Toppen