Senaste nytt

Omröstning: Vilken är din favoritallians?

Din favoritallians?


  • Total voters
    94
  • Poll closed .

Concorde

Founding Member
Blir det en promenadseger för Star? Motivera gärna er röst och dela med om åsikter vad ni uppskattar och kanske saknar bland allianserna.
 

Bonden

Medlem
Har inte röstat än, för mitt resemönster så är star ett självklart val.
Men bortser man från vilket som passar mig bäst så är Oneworld väldigt attraktivt, att bara på Guldstatus komma åt firstclass loungerna är riktigt nice. Dessutom så verkar "guld" nivån relativt enkel att fixa!

Bästa allians: Oneworld
Bästa för mig: Star
 

Senator

Moderator
Star tycker jag framförallt för nätverket som sträcker sig globalt. Har med bästa Nord-Amerikanska bolagen i CO/UA och AC, bra Europiska bolag i LX/LH/OS/SK (men BA är mycket bra) samt väldigt bra Asiatiska bolag.

Dock vet jag inte om alla borde kvala in som t.ex. EgyptAir.

Jag håller dock med Bonden i att OW EMERALD är bättre än STAR GOLD.
 

Gnopps

Medlem
Bästa allians beror för mig vad man ser till. Bäst kvalitet? Alla allianser har bra flygbolag och bottennapp. Bäst nätverk? Beror på vart jag behöver flyga. Svårt att välja för mig.
 

agehall

Medlem
För mig är *A det enda riktiga alternativet. ST funkar, men de är ju inte i närheten när det gäller kvalité. Det är liksom ingen ordning på dem. Flyger man LH/LX eller något av de andra *A bolagen vet man att det kommer att fungera. Med AF/KL är det en ren chansning varje gång.

OW är säkert bra, men tyvärr passar de inte mitt resmönster, så jag kan inte uttala mig om dem.
 

Alx

Medlem
Helt klart Star A! De är överlägsna de andra två allianserna. Extra bonus att de fungerar från MLA och har de bästa Nordamerikanska flygbolagen.
 

Alf

Medlem
OW passar mej bäst, det är också ganska bra bolag i denna allians. Nu när jag reser mycket mindre är det lätt att behålla poängen i OW utan att dom bränner inne som SAS poängen gör.
 

Jacob

Medlem
och jag kan förutspå att Skyteam blir 3:e plats.
Det kan väl också bero på att Star Alliance är störst i Skandinavien (SAS, Blue1, Lufthansa etc), One World näst störst (Finnair och BA, båda ganska stora) och Skyteam minst (endast AF och KLM med hyfsad frekvens).
Så det påverkar troligtvis. Resultatet hade väl sett annat ut om man frågat i ett land där nationella flygbolaget tillhört OW eller ST.

Personligen har jag nu flugit en del med alla allianser, breddat mig lite från att tidigare bara flugit med Star Alliance, och säger som Gnopps att alla tre allianser har flygbolag jag både gillar och ogillar.

För att ge lite hands-up till Skyteam (som ännu inte fått en röst) måste jag säga att efter 18 segment med dem så här långt i år är det den allians som faktiskt gett mig bäst recognition som guld. Jag har flera gånger, på flera flygbolag, haft flygvärdinnor som kommit fram för att hälsa och talat om att de uppskattar att ha mig ombord som Elite Plus. Kanske inte det som avgör bäst eller sämst, men en trevlig gest. Det är ganska sällsynt på Star Alliance tycker jag.
 
Toppen