Senaste nytt

SAS Longhaul i business class (österut)

emiland

Medlem
Har rest österut med SAS i 15 år. Har blandat kabinerna hej vilt under tiden och åkte igår C.
För 15 år sedan var det mest affärsfolk blandat med lite ströturister. SAS och A340 var en garant för en lugn resa (vilket var ett välkommet lugn efter uppåt två veckors kuskande på den kinesiska landsbygden boende på kinesiska hotell och tveksamma flygupplevelser med inrikesflyg i Kina) kort sagt när jag boardade en SAS A340 var det med ett lugn och en känsla av att komma hem.

Sedan kom gruppresorna av Europeer, plötsligt var det inte lugn och ro i kabinen längre. Hade två gånger det tveksamma nöjet att hamna mitt i gruppresor där jag den sista resan var helt omringad av svenska pensionärer som stod, hängde och klängde precis överallt. Det var under denna resa jag sade aldrig mer och har bokat C sedan dess.

Igår när personalen på CPH gjorde preboarding kom jag in i en hall FULL av kinesiska turister, det var högar med nötskal precis överallt och liknade mer en kinesisk tågstation än en gate i Köpenhamn. Nej, jag har inget emot kineser och inte kinesiska gruppresor heller. Jag tycker det är fantastiskt att världen har förändrats som den gjort de senaste 15 åren men jag kan konstatera att mitt beslut att flyga C på intet sätt förändrats. Svenska pensionärer och kinesiska turister låter lika mycket. (även om de svenska pensionärerna harklar och spottar mindre)

Nåväl SAS har inte lagt många kronor på sina A340kabiner de senaste 15 åren. De är välanvända och det syns.
Färgen flagnar, borden som var plana för 15 år sedan sluttar betänkligt. IFEn som var senaste skriket för 15 år sedan håller inte måttet. Maten är OK men serveras i plastskålar (salladen) som är av samma modell som jag värmer barnmat till vår ettåring. Menyn i detta fall klarade man inte av att översätta från svenska till engelska så man behåller helt enkelt det svenska ordet (Karl Johan mushrooms?!?). Det är lappat och lagat i varje hörn och skrymsle. SAS lever på att de har direktlinjer och tar betalt därefter, de har dessutom en oförtjänt lojal kundkrets i Skandinavien. Jag misstänker att de flesta bokar SAS av gammal vana (mig själv inkluderad)

SAS har nya plan på gång, uppgraderade kabiner vad jag förstår men konkurrenterna är där sedan länge. I Scandorama tidningen skriver man väldigt mycket om vad som ska hända fram till 2018 men det är en klen tröst för dagens kunder. Hoppas bara att SAS hinner få sina nya plan innan folk inser att det finns alternativ...
 

Patrick

Medlem
Mycket av det du säger stämmer, speciellt hårdvaran som ligger långt efter. Men Sas har en sak som få har, fönster på toaletterna. Jag gillar dessa. ;)
 

Vaniljvodka

Medlem
De har dessutom Optiontown. Nummer ett för mig om jag ska flyga långt är att jag slipper byta. Kan jag då uppgradera till C för så pass lite pengar som OT tar så tycker jag ändå att SAS är bästa alternativet. Har testat ett annat bolags C-klass på long-haul - BA upper deck på 747:a - och det var självklart mycket bättre än SAS, men om man vanligtvis (av kostnadsskäl) inte är en C-resenär så finns det inte speciellt många bättre och billigare sätt att flyga direkt och bekvämt än via OT och SAS.
 

Matsson

Medlem
En fördel med SAS är då vi rest med 3 barn under 15 gärna i C. Efter 2 veckor i Asien trivs dom väldigt bra med att prata svenska på flyget hem.Dessutom har vi samtliga longhaul resor med SAS upplevt mycket bra service oavsett om besättningen varit svensk dansk eller norsk. Sen finns det bättre hårdvara på marknaden vi har testat flera,men jag sover gott i SAS C fortfarande.
Med mindre barn är t.ex QR och EK sämre oavsett kvalitet då sömnen avbryts av ett planbyte.
 
SAS har även många företagsavtal där den enskillde som reser i tjänsten inte alltid fritt kan välja mellan bolagen.
Jag vet att bla Ericsson, Volvo, Astra, IKEA, H&M, Statoil, svenska staten, Vattenfall, Nordea har reseavtal med SAS.
SAS första A340-300 levererades under sommaren 2001.
 

agehall

Medlem
Måste vi dra upp det här igen? Det är ju inte direkt första gången någon upptäcker att SAS business-produkt inte är bäst i klassen. Men de har vissa fördelar som är svåra att slå och de fyller kabinerna. Om man inte gillar det så finns det gott om alternativ.
 

A380*G

Medlem
Måste vi dra upp det här igen? Det är ju inte direkt första gången någon upptäcker att SAS business-produkt inte är bäst i klassen. Men de har vissa fördelar som är svåra att slå och de fyller kabinerna. Om man inte gillar det så finns det gott om alternativ.

+1
finns mååånga trådar om ämnet - sök och fortsätt diskussionen där.
 

Alf

Medlem
Din recension av resande till Kina och SAS som flygbolag tycker jag inte är särskilt genomtänkt. Det är främst ditt sätt att generalisera pensionärers beteende som jag reagerar mot eftersom jag numera är pensionär. Jag har själv åkt denna linje många gånger utan att lägga de värderingar på resan som du gör. Nu har jag nästan alltid rest i C klass så jag kanske har sluppit slummen där bak som du stör dej på. Min reaktion beror främst på att du generaliserar en hel grupp pensionärer till att bara var i vägen. Detta kan man kanske ha åsikter om, men en sak är klar, vare sig du vill eller inte så kommer du själv att hamna där.
Du kanske borde ta dej en funderare på om skall döma ut alla barnfamiljer som reser bara för att någon av deras barn sitter och sparkar i stolryggen där man sitter, under största delen av resan. Jag ondgör mig inte över barnfamiljer på flyget bara för detta.

Jag kan hålla med om att SAS inte är det perfekta flygbolaget, men det är inte heller dåligt. Om du störs av det du beskriver begriper jag inte varför du väljer SAS.

Om du vill få material till en ytterligare gnällig artikel rekommenderar jag att du provar PIA nästa gång.
 
Jag har flertalet gånger flugit SAS A340 (och även 330) i business. Självklart ska man inte jämföra de olika flygbolagens business class produkter. Det skulle vara orättvisst för SAS. Jag tror att de som väljer SAS (mig inkluderat) gör det av olika anledningar. Lojalitet, fördelen med att flyga direkt utan långa transfertider osv. En viktig orsak till att jag väljer SAS- jag känner mig trygg ombord. Trygg med erfarenheten bakom piloternas år, trygg med all den erfarenhet som kabinpersonalen har. Jag flög med Turkish och blev uppgraderad till business genom mitt A3*G kort. Mycket trevligt och all kred till Turkish. Men den tryggheten jag alltid känner ombord på SAS saknades ombord på Turkish. Kan det bero på att personalens kunskaper i engelska inte var den bästa? Kan det ha varit att deras "cabin secure" lämnade allt att önska? Ja, jag vet faktiskt inte.

Vidare är det synd att generalisera vissa typer utav passagerare såsom t ex. pensionärer, barnfamiljer, kinesiska grupper osv. Vi kommer alla från olika delar utav världen med olika referensramer på vad som är ok och inte ok. Medans vi t ex. skakar på huvudet på vad en ryss eller kines gör för handligar, gör dem säkert likadant till oss. Personligen uppskattar jag all inkommande turism (inklusive kineser och ryssar) och på vad för positiv inverkan dem får på svensk turismnäring.
Sedan ska man alltid ha i åtanke att när man flyger, oavsett kabinklass så reser man kollektivt. Och då får man alltid ha i tanke att få dela flygkabin med en viss typ av människor.
 

Bryant

Medlem
Din recension av resande till Kina och SAS som flygbolag tycker jag inte är särskilt genomtänkt. Det är främst ditt sätt att generalisera pensionärers beteende som jag reagerar mot eftersom jag numera är pensionär. Jag har själv åkt denna linje många gånger utan att lägga de värderingar på resan som du gör. Nu har jag nästan alltid rest i C klass så jag kanske har sluppit slummen där bak som du stör dej på. Min reaktion beror främst på att du generaliserar en hel grupp pensionärer till att bara var i vägen. Detta kan man kanske ha åsikter om, men en sak är klar, vare sig du vill eller inte så kommer du själv att hamna där.

OT:
Det där med att generalisera... Om alla som reser i ekonomiklass tillhör slummen, borde väl alla pensionärer kunna anses som jobbiga?

(Bryant träffas oftast i ekonomiklass:))
 
Toppen