Senaste nytt

Hur får ni plats med allt i en kabinväska?

Tjabba!

Jag har en fråga om kabinväskor och hur ni packar den och med vad?

Normalt sätt har jag inget problem med att checka in mitt bagage och kan därför ta en mellanstor resväska med mig för en veckas resa. Då har jag iofs en extra kostym, tränings grejor och sånt som tar plats.

Men nästa vecka ska jag iväg där jag har ett möte så att jag inte kan ta med mer än en kabinväska. Men jag får ju fan inte plats med allt. Jag ska vara borta i 5 dagar (egentligen 4 arbetsdagar och en transit dag hem). Hur gör ni för att saker inte ska bli helt "skrynkelförstörda"?

Vad har ni med er för en veckas arbetsvecka?

Jag behöver tips för att få ner innehållet i min väska?!
 

agehall

Medlem
Packing cubes och viker saker vänligt men bestämt. Det är inga som helst problem att vika en kostym så den får plats i handbagaget och hänger man bara upp den direkt man kommer fram syns det i princip inte. Har man den sedan i badrummet när man duschar varmt är den helt slät efteråt.
 

ACervin

Medlem
Kolla in onebag. Han har en del tips. Tunna t shirts att ha under skjortan göra att skjortan håller två dagar istället för en. Tunna packing cubes kan hjälpa. Bärväska istället för rullväska ger mer plats. Rensa necessären. Stor skillnad på packvolym tjocka mot tunna kläder. Köpte tunna sk barfota skor för träning (dock utan tår, ser lite för konstigt ut). 2 veckor på handbagage + dator väska borde gå utan problem.
 

DrKlas

Medlem
Om jag bara ska jobba på kontor klarar jag mig med handbagage oavsett hur lång resan är. Kläder för första veckan får plats och sedan går det ju att tvätta. Riktigt svårt blir det först när jag ska göra flera saker på samma resa och behöver olika typer av kläder och utrustning.

Mitt problem med begränsningar av handbagage är inte utrymmet utan maxvikten på 8 kg för Sas och Lufthansa. Packar jag dator och laddare i väskan är halva den tillåtna vikten tagen. Visst går det att "fuska" och packa dator och tunga saker i en datorväska men jag vill bara ha en väska att släpa på. Så istället fuskar jag på viktkravet och lägger allt i handbagaget och hamnar då oftast strax under 10 kg.

Några saker för att spara vikt och plats:

Små förpackingar av allt och inget bra-att-ha i necessären som är en enliter plastpåse.
Reser med de tyngsta kläderna och skorna på mig.
Inga kablar eller laddare som inte är absolut nödvändiga.
Lätt väska (absolut inte över 2 kg).
Inga böcker.
 

agehall

Medlem
DrKlas: Har du någonsin råkat ut för att de vägt handbagaget? Jag har då inte sett att de någonsin gjort det för statuspax iaf.
 

Jonas C

Medlem
DrKlas: Har du någonsin råkat ut för att de vägt handbagaget? Jag har då inte sett att de någonsin gjort det för statuspax iaf.

Enda gången jag har råkat ut för detta var vid incheckningen för Jetstar Asia på Singapore. Nu var dock detta ett lågprisbolag, men jag har aldrig varit med om att man har vägt bagaget på ett ordentligt flygbolag.
 

DrKlas

Medlem
DrKlas: Har du någonsin råkat ut för att de vägt handbagaget? Jag har då inte sett att de någonsin gjort det för statuspax iaf.

Jag har inte behövt väga mitt handbagage sedan jag slutade checka in vid disk.

Jag har sett Lufthansa väga handbagage vid gaten i år och deras definition av statuspax då verkade vara personer som kan bära sitt bagage eller personer som rullar det i en Rimowa.

Jag är nog onödigt orolig för risken att få mitt bagage vägt men det är skönt med en lätt väska.
 
Toppen