Senaste nytt

Det bästa med Bangkok och Hong Kong

Vaniljvodka

Medlem
Gör i november vad som på pappret ser ut att bli den mäktigaste resan i mitt liv. I alla fall om man tycker själva resan är en hyfsat stor del av upplevelsen. Vad jag sedan kommer tycka om städerna återstår att se.
Har aldrig varit längre österut än Dubai tidigare och behöver således tips på vad jag (och min sambo) verkligen inte får missa i Bangkok och Hong Kong. Det mesta är redan planerat, men jag behöver er hjälp med en sak i vardera stad som ni tycker utmärker den mest. Kanske något som gör den unik i världen. Kan exempelvis vara en sevärdhet eller ha med shopping att göra, men i matväg är i princip allt redan inbokat så där behöver jag inte direkt några tips. Kommer att testa tre, kanske fyra av restaurangerna på Asia's 50 Best Restaurants 2013 -listan.

Flyger ARN-IST-BKK med Turkish i C på söndag och landar i Thailand måndag morgon. Inleder med tre nätter på http://www.shangri-la.com/bangkok/shangrila/ och äter middag på Nahm och Gaggan. Den här delen av resan spenderas mestadels vid poolen. Någon av dagarna kan jag dock tänka mig göra något icke-shoppingrelaterat. Förslag?

Torsdag efter lunch tar vi Emirates A380 till HKG i C. Landar 17.30. Vi bor på Hong Kong Luxury Hotels | Hotel ICON | Hotels in Tsim Sha Tsui Hong Kong på Kowloon-sidan och äter middag på tre-stjärniga kantonesen Lung King Heen på Four Seasons på Hong Kong Island.

Vi har hela fredagen till att utforska Hong Kong - så gott det går på en dag - innan vi flyger tillbaka till BKK i Emirates First Class Suites. Äter middag på planet.

Åter i Bangkok checkar vi in i ett Executive Room på Kempinski Hotels | A Luxurious 5 Star Hotel in the Heart of Bangkok - Siam Hotel - Kempinski.

Lördag innebär Chatuchak Weekend Market - Bangkok - Omdömen om Chatuchak Weekend Market - TripAdvisor och söndag köpcentre-shopping kring Kempinski. På kvällen äter vi troligen middag på Sra Bua by Kiin Kiin på hotellet.

Måndag morgon flyger vi hem till Sverige igen. Så vad i vardera stad ska vi absolut inte missa?
 
Jag skulle rekommendera "Bangkok by bike" Bangkok by Bike

En svensk man vid namn Arne som guidar runt er. Det speciella är att ni cyklar, något som man innan man har testat inte tror är möjligt i Bangkok. Alla som har tagit denna turen är väldigt nöjda, och man får se en annan sida av Bangkok än den vanliga avgasindränkta.
 

henrik l

Medlem
Kan inte hålla mig till en. En tur med Star Ferry fiins ju med på ngn lista över saker man ska ha gjort innan man dör. Det är ett utmärkt sätt att se Hong Kong Islands skyline.

En promenad/löptur någonstans uppe på The Peak. Kommer man på rätt ställen kan man ibland uppleva tystnad så gott det går och höra en rinnande bäck och bara se "djungel". Förflyttar man sig lite grann så har man hel plötsligt Hong Kongs skyskrapor nedanför fötterna. Ganska häftiga kontraster på kort tid.

Edit: Temperaturen i november bör vara behaglig om man vill ut och röra på sig. I oktober brukar det ligga på bra svensk sommar, 23-24 upp till 28-29 grader och luftfuktigheten är normalt sett inte överdriven. SÅ November lär vara något svalare.
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Är i Bangkok nu och ska tidigt imorgon ta en tur på Chao Phraya floden. Hoppar på någon av båtarna som lokalbefolkningen nyttjar (dvs inte tourist boat) vis Central Pier/Taksin SkyTrain-stationen och åker till Nonthaburi får att besöka färskvarumärknaden där. Försöker alltid åka längs floden då vi besöker Bangkok, det är en svalkande pulsåder i en annars ganska hektisk stad.

Chatuchak blir det på lördag. Första gången så jag kan varken säga bu eller bä.

I Hongkong måste ni åka med Star Ferry som ovan talare nämnde. Jag tycker också att ni ska ge er tid att vandra runt och bara uppleva staden och alla byggnader och ljusskyltar. Gillar ni att ta kort finns det obegränsat med motiv. Ta en tur med världens längsta utomhusrulltrappa kanske?

Sedan får ni inte missa lasershowen som äger rum varje kväll klockan 20:00. Ses bäst från Avenue of Stars på Kowloonsidan. Ett fantastiskt skådespel!
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Kom til Bangkok och bara koppla ner. Det bästa du kan uppleva gör du nog om du inte har en massa uppsatta mål. Låt Asiens anda styra din dag. Låt Asiens lukter och feromoner styra din dag. Lägg ner stressen över att du måste få ut varje möjlig krona ur din bokning och bara njut i stället av tillvaron. Det finns så mycket i Asien som inte kan beskrivas i hotellrecensioner eller turistguider så bara låt livet gå, upplev hur du får det bästa den hotellägaren eller det landet kan erbjuda. Åk inte dit om du är av typen som söker fel. Fel lär du alltid hitta och om du är typen som låter småfel förstöra din tillvaro så är inte Asien din grej!
 

Vaniljvodka

Medlem
Jag må vara ett kontrollfreak av rang och har förmodligen en förmåga att göra överlastade itinerarys när jag planerar mina resor nuförtiden, men jag är absolut inte typen som söker fel i allt. Har nog snarare ganska lätt att ha överseende med service-missar och har inga problem att blanda spartanska upplevelser med mer luxuösa.

Men: Jag har märkt att mitt resande blir mer och mer fokuserat på att hitta skönare sätt att flyga (business class-syndrome) och bättre sätt att bo. Från att för ett par år sedan ha haft Amalfi-kusten och andra resmål i Italien som bästa semester-land så väljer jag nu hellre ställen där jag slipper halvdana hotellsängar och långa transfers med tåg/bil/buss och väljer istället att återvända till Dubai och Las Vegas där det finns AC överallt, 5-stjärnigt boende är snorbilligt och det ingår limo-transfer från flygplatsen i hotellkostnaden. En åldersgrej bland annat kan jag tänka mig.

Förstår att Bangkok nog kommer ge mig en ganska så annorlunda upplevelse än ovan nämnda fantasistäder och det är helt okej.
 

Ritz

Medlem
Wow, vilken resa du har bokat! Har varit i både HK och BKK, och det är två helt olika städer. Absolut inga fantasistäder, snarare tvärtom.

Nu hade du ju redan bokat hotell men här är ändå några tips:

Bangkok: en mycket stor, intensiv och skitig men kul stad. Hotellet blir som en oas efter dagsturerna. Frukost vid floden är helt fantastiskt, så Shangri-La är nog perfekt. Jag bodde mittemot Shangri-La, på Peninsula på andra sidan floden. Måste varit en av de bästa hotellvistelserna i mitt liv. Området är städat (för att vara BKK) men inte superkul så man får åka taxi eller ta tunnelbanan. Något du absolut inte får missa är Grand Palace. Turistigt som tusan men väldigt imponerande!

Hong Kong: HK är väldigt kompakt och folkrik stad. Just på Kowloon är det hysteriskt mycket folk, både lokalbefolkning och turister (mest från fastlands-Kina). Har bott på Kowloon-sidan lite högre upp vid Mongkok och ångrar att jag inte bodde på Hong Kong Island istället, som är den "finare" sidan. I Tsim Sha Tsui finns det mycket bra shopping. Man får dock inte glömma att mycket av shoppingen är formad för nyrika fastlandskineser, därav mycket lyxmärken som kan bli tjatigt efter ett tag.
 

RobRoy

Medlem
HK är kontrasternas stad så jag tycker att ni ska spela på det och inte fastna för en aktivitet. På torsdagen checkar ni in och tar sedan taxi till ICC och deras ozon bar (som tidigare sagts grym utsikt och på veckodagar även happy hour – ingen dålig GT...). Därifrån taxi till TST ferry terminal och star ferry över sundet till four seasons. Vid detta laget har det hunnit mörkna så ni får den upplysta sky linen. På fredagen kan ni först gå runt i mong kok och irritera er på folk. Sedan över till central för en snabb kaffe och de mer glamorösa shopping komplexen. The peak kan vara värd en snabb tur och retur men stanna inte för länge. Hellre då tillbaks till central och busstationen och ta bussen till stanley (nr 6) för att se hur den andra sidan lever. Därifrån tar ni buss mot aberdeen med stop i repulse bay. Från aberdeen tar ni sedan taxi till sheung wan för mtr till kowloon. Fixar ni detta så kan ni gott säga att ni har sett Hong Kong.
 

karho

Medlem

Ett vänskapligt tips är att undvika området längst "till höger" på marknaden, där de säljer djur och tillbehör. Bland annat massa små stackars hundvalpar som trängs ihop i värmen och inte får tillräckligt med vatten osv. Undermåliga förhållanden helt enkelt, som djurvän blev jag mycket illa berörd vid senaste besöket.

På matfronten, även om du har allt bokat i BKK redan, vill jag slå ett slag för Le Normandie på Oriental. Mums!

....och GRATTIS på förskott till en grym resa, har alla förutsättningar att bli toppen. Jag är avundsjuk.
 
Toppen