Senaste nytt

Bröllopsdagsresa till London

drW

Medlem
Tänkte att jag skulle skriva en liten rapport om min och min frus resa till London 9-11 augusti när vi skuggade Businessclass.se på BA 787 eventet på vägen hem. Lite bilder kommer kanske sedan när jag hittat dem!

Resan var planerad av mig redan i mars för att fira vår bröllopsdag, den mycket jämna 11 årsdagen! Min fru visste inget alls förrän några dagar före avresan, även då fick hon inte veta var vi skulle åka bara att hon skulle åka tåg och några direktiv om vad hon borde ha med sig.

Tåget mot Arlanda var SJ3000 i 1kl hade beställt till Mannerströms trerätters lunch vilket var en trevlig upplevelse. Servicen på tåget var bättre än vanligt och vi kände oss verkligen väl omhändertagna av personalen. De noterade att vi hade beställt lunch och undrade när under resan vi ville ha den serverad och tog upp beställning på dryck. Trevligt! Lunchen bestod av en fräsch lite syrlig förrättssallad och en varmrätt som bestod av pulledporkliknade anrättning. Mycket gott. Efterrätten var en bit kaka även den god om än inte lika minnesvärd.

Strax innan Arlanda C så meddelade jag att det var dags att kliva av. Vi d det här laget så hade min fru börjat ana att det var dit vi var på väg men när vi i SkyCity vek av mot Terminal 4 blev hon förvirrad och undrade om vi var på väg till Sundsvall eller Kiruna. Än mer förvirrat blev det när jag visade vägen mot Terminal 2. Hennes uppfattning var nämligen att därifrån gick bara suspekta lågbudgetbolag och kanske fraktflyg. När vi gick fram mot British Airways incheckningsdisk skingrades tvivlen och destinationen blev uppenbar.

Passerade snabbt säkerhetskontrollen och uppsökte loungen. Hade aldrig tidigare varit i den nya loungen i Terminal 2 och jag blev riktigt positivt överraskad. Gott om plats, trevliga varierade sittplatser helt ok småplock och god öl! Trevlig personal också som snabbt fixade fram lite juice när jag bad om det.

Vi var inbokade på BA779 och följde således inte med på första flighten från Arlanda med dreamlinern men jag hade givetvis följt diskussionerna på forumet och kikade in även när vi satt i loungen och såg då att de första börjat anlända till eventet. Rätt snart kom en person med bc-tagg gående och satte sig i hörnet där vi satt. Tror det var Nilsson, eller har jag fel? Jag ville inte avslöja något om hemresan för min fru så jag gav mig inte tillkänna. Kände mig lite som en spion!

När det närmade sig avgång gick vi till gaten. Priority boarding fungerade bra och snart satt vi på vår rad 2 i airbusen. Personalen ombord tog vänligt om hand min kavaj och hängde undan den. Planet var dock mycket slitet och delar av förvaringsfacket längst fram var lagat med silvertejp! Uppskattade dock mycket att vi hade en hel rad för oss själva när paret framför oss, spansktalande och uppfattade det som att de var från Sydamerika, saknade all hyfs och omedelbart slängde bak ryggstödet så långt det gick och satte upp fötterna mot väggen framför dem. De följde inte heller personalens direktiv om elektronisk utrustning mm men vi fick medlidsamma blickar av personalen som dessutom verkade göra allt för att vi skulle trivas.

Det slitna planet och grannarna framför till trots så var flygningen mycket trevlig framförallt pga den trevliga servicen. Jag personligen tyckte att afternoon-tea var utmärkt så här mitt på eftermiddagen särskilt med ett glas champagne. Flygvärdinnan tyckte dock att vi var konstiga som delade på en flaska!
Väl framme på Heathrow kom vi ganska snabbt genom passkontrollen och traskade den rätt långa vägen till bagagebanden. Vårt bagage kom ut bland de första, kanske fungerade prioritytaggen kanske en slump, och vi gick vidare till tunnelbanan och tog oss med den in till Covent Garden där vi steg av. Hotellrum var bokat på Waldorf Hilton.

Tack vare HH guld så blev vi uppgraderade till ett nyrenoverat Executive plus rum som var mycket fint men lite märkligt på det viset att toalett och bad var riktigt stort och utgjorde ungefär lika stort utrymme som sängdelen. Men fint var det och tillgång till lounge och frukost ingick förstås.

Hotellet var för övrigt kanske inte i femstjärnig klass men loungen och värdinnorna där mycket trevliga. På eftermiddagarna serverades afternoon-tea där samt drinkar och tilltugg mellan 18-20. Lite snålt tilltagen tid tycker jag då det nog av den anledningen blev rätt fullt där just då. Frukosten var bra men inte särkilt omfattande. Uppskattar dock när det är mer av kvalitet än kvantitet.

Fredagkvällen bestod efter drinkar och cava i loungen av middag på The Northall på Corinthian Hotel inte långt från Waldorf. Trevlig restaurang med mycket bra service och bra mat. Uppskattade särskilt en duktig sommelier.

Lördag ägnades åt promenad genom de centrala delarna av staden och shopping samt lunch på taket till Harvey Nichols’ i det fina vädret.
På kvällen hade jag köpt biljetter till musikalen Top Hat på Aldwych Theatre i samma hus som Waldorf Hilton, lite av en chansning då jag är mer begiven på trettiotalsmusik än min fru men den gick verkligen hem! Det var en helt underbar musikal! Fantastiskt framförd och tiden gick alldeles för fort!

Efter teatern gick vi en kort promenad till The Opera Tavern som hade en mycket trevlig barmeny med tapas av engelskt snitt. Gott trevligt och mysigt!

Helgen gick alldeles för fort och snart var det söndag och dags för hemfärd. Frukost i loungen och sedan strax dags för färd mot Heathrow. Picadilly line var delvis stängd så för att slippa krångel med bagage så kom jag att tänka på Uber som jag läst om här. Anmälde mig och laddade ner appen samt hittade en £20 rabattkod. Beställde bil och efter tio minuter kom en Audi A8 och hämtade upp oss. Verkligen lyxig känsla av att transporteras till flygplatsen genom London på detta sätt!
Väl framme på flygplatsen blev det en snabb incheckning och smidigt genom säkerhetskontrollen.

Vi hade gott om tid och utforskade därför terminalen och köpte några presenter till barnen innan vi gick mot loungen. T5 är faktiskt en riktigt trevlig terminal om än något högljudd varför det blev extra trevligt att smyga in i loungen.

Loungen är ju mycket stor och har ett bra utbud av drycker och hyggligt med snacks, men maten var inget att yvas över varför jag avstod i väntan på planet. Ägnade mig åt lite öl och vinprovning i stället.

Fortfarande visste min fru inte att planet hem skulle bli utbytt och först när hon observerade en hel del svenskar med orangea taggar runt halsen började hon ana att något var i görningen. Jag förklarade då läget att planet var utbytt och vi skulle åka i en riktig businessclasskabin. Fick till svar att det var ju trevligt bara det inte är ett sånt där nytt plan som brinner upp!

Väl ombord installerade jag mig på plats 3A som enligt mig är en perfekt plats med utsikt över vingen och motorn och man behöver inte kliva över någon. Trevlig känsla av egen kupé. Tyckte även om att sitta snett mitt emot frun, men skiljeväggen hade kunnat gå ner mer.

Detaljerad beskrivning av resan och fina bilder finns i Jacobs artikel om resan. Jag åt till skillnad från honom fisken som var utmärkt. Flygningen var alldeles för kort men jag hann avslöja min närvaro och att jag följt er som var med på eventet på distans och fick en tagg av Jacob så nu är jag inte tagglös längre.

Efter flyget var dock de trevliga upplevelserna över. Bagaget tog en evighet att komma och kanske pga prioritytagg kom vårt bagage nästan sist. Vi hade dock bättre tur än de vars bagage is stort sett fyllde upp hela hallen, det var efterlämnade väskor från TXL överallt.

Tåget hem blev så småningom inställt och SJs information var av sedvanligt usel karaktär. Vi kom till sist hem då vi hittade bekanta och hyrde en bil gemensamt. Tur för oss då vi inte var riktigt kördugliga.

Som helhet en fantastisk helg och jag vill framöra mitt tack till er alla på detta forum för utan er hade jag aldrig funderat på BA CE, Uber, skaffa guld på Hilton, pendla Säter Borlänge med mera.

Har nu packat mitt bagage med glänsande metalltaggar och ser fram emot en helt annan flygupplevelse med Thomas Cook till Mallorca på lördag med familjen.

Lev väl!
 
Toppen