Senaste nytt

Utbud ombord. Lokala inslag på menyn - öl.

telelina

Medlem
Förutom att jag var rent allmänt nöjd med min SAS flygning CPH-ARN operated by Jettime förra veckan, så såg jag glädjande att Jettime valt att ta in öl från ett av mina favoritbryggeri, Nørrebro Bryghus.

jettimeol.jpg

Flyger man t ex med Sverigeflyg så har de Kullamust till AGH & Wisby pils till VBY. Jag uppskattar när bolagen kör med lite lokala inslag i menyn från mindre producenter som ger känslan av kvalitet & lokalt, istället för massproduktion. SAS har utvalda viner på menyn (longhaul iaf) men vill man ha en öl ja då är det Mariestad & Carlsberg som gäller. När BC.se förlägger sina träffar på Monks så borde de ju snappa upp att flygintresserade även gillar kvalitetsöl. :cool:

Jettime däremot måste ju ha smygläst mitt inlägg på my SAS idea & tänkt vilken bra grej ;)

https://mysasidea.flysas.net/idea/great-taste-not-only-limited-wine-it-also-includes-craft-beer
 
Men, så väldigt jättebra! Jag trodde verkligen inte att JetTime tilläts att köra med sitt servicekoncept ombord, utan att de var tvungna att ha SAS egna koncept då de flyger under deras flagg. Här visar de dock SAS hur det ska se ut.
På Cloudshoptiden när man tittade i menyn så verkade Carlsberg (probably the worst beer in the world) vara vad som erbjöds i ölväg, och då fick det bli vin eller ingenting alls istället. Det var rätt sorgligt och kändes varken särskilt medvetet eller skandinaviskt.
 

palmen

Moderator
Finns mycket bra craft beer som inte kostar skjortan att köpa. Helt klart något för flygbolagen att snappa upp. På lufthansa fick jag till och med en glasflaska med öl istället för burk, det kanske inte är försvarbart ur ett ekonomiskt perspektiv för SAS i och med att glaset väger betydligt mer än burken och det blir ganska många kilo extra varje dag att släpa runt på "i onödan".

Mer än 5 votes måste väl denna idé kunna få? Kampanj för 100 votes via bc.se?
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Håller fullständigt med om att Flygbolagen skulle kunna vara bättre på att ha lite spännande öl.
Kan inte vara så dyrt, jämfört med alla "spännande" viner de tillhandahåller.
 

palmen

Moderator
Med BA fick man välje på Grolsch eller Fullers London Pride mellan ARN-LHR senast jag åkte.
London Pride är ju kanske inte den mest spännande ale man kan hitta men ljusår bättre än en lager enligt mig. Behöver inte vara svårare än så.

Exempel på vad SAS skulle kunna göra med sitt utbud av öl på resor till USA/Tokyo. Craft Beer i USA ligger långt framför Sverige i dagsläget och det finns väldigt mycket bra öl att välja på och en hel del börjar hitta till systembolagets hyllor också. För mig som resenär skulle detta ge ett stort mervärde på flyg-resan.
I dagsläget är ölen på de flesta flygbolag lite samma sak som om det skulle serveras bag in box vin i business eller first, dvs ej acceptabelt enligt de flesta (antar jag).


Resa till New York - Specialöl från Brooklyn Brewery (som även ska öppna ett bryggeri i Stockholm). Brooklyn Lager, Brooklyn East India Pale Ale, Brooklyn Brown Ale. De har även lite seasonal brews, Brooklyn Summer Pale Ale för sommaråret och kanske Brooklyn WInter Ale för vinterhalvåret.

Resa till San Francisco - Har tyvärr inte varit där ännu men det finns mycket bra öl i området, exempel Lagunitas Brewery som har öl på systemet. Ligger ca 9 mil norr om SFO. Man kan bland annat få deras IPA, Pale Ale, Rich Copper Ale mm

Resa till Chicago - Öl från Goose Island, ölen finns bland annat att köpa på flaska från våran favorit Monks. Precis som för ovan nämnda bryggerier finsn det mycket olika bra öl, samt säsongsöl.

Resa till Washington - Öl från Dogfish Head Brewery, bryggeriet ligger en bit öster om Washington i Delaware (20 mil öster om IAD). Precis som de andra bryggerierna finns det liknande utbud med bra craft beer.

Resa till Tokyo - Öl från T.Y. Harbour Brewing Co. Trevligt litet microbryggeri i "centrala" Tokyo. De hade 5 standardöl på fat när jag var där, Pale Ale, Wheat Ale, Amber Ale, IPA, Imperial Stout (vet dock inte vad de har på flaska/burk som standard). Finns även en trevlig restaurang i anslutning till detta bryggeri.
Meet Our Brewery ? T.Y.EXPRESS

Hur det är med ölen i Peking, Shanghai, Bangkok låter jag vara osagt. Inte testat craft beer från något av dessa ställen (om det existerar). På resor till Bangkok skulle de kanske kunna servera Chang/Singha.

I ett första stadie kanske man ska testa på 1 leverantör av öl på IC-resor, förslagsvis Brooklyn Brewery i och med att de har anknytning till Sverige nu när de ska starta bryggeri här också.
 

pep

Medlem
Et skræk-eksempel er Qatar Airways: Der findes kun 1 øl, og det er Heineken, take it or leave it! Dette gælder alle klasser på alle ruter (undtagen til Japan, der har de en japansk øl med). Måske skulle vi åbne en øl-tråd? F.eks. havde jeg en god oplevelse fra min sidste tur fra Danang (Vietnam) til Addis Abeba (over Dar es Salaam), hvor jeg nød intet mindre end 13 forskellige ølmærker undervejs. Den bedste var fra et Tjekisk mindre kendt bryggeri, og den fandtes i SKYTEAM loungen i Saigon
 

Johan_G

Medlem
Et skræk-eksempel er Qatar Airways: Der findes kun 1 øl, og det er Heineken, take it or leave it! Dette gælder alle klasser på alle ruter (undtagen til Japan, der har de en japansk øl med). Måske skulle vi åbne en øl-tråd? F.eks. havde jeg en god oplevelse fra min sidste tur fra Danang (Vietnam) til Addis Abeba (over Dar es Salaam), hvor jeg nød intet mindre end 13 forskellige ølmærker undervejs. Den bedste var fra et Tjekisk mindre kendt bryggeri, og den fandtes i SKYTEAM loungen i Saigon

13 ölsorter på en resa, mycket intressant. Jag tror att jag reser på fel sätt som inte har lyckts med det så det är ju tur att BC.SE finns så att man kan bli medveten och rätta till sina misstag ;)
 

pep

Medlem
Jeg skal forsøge at rapportere (kort, uden billeder) da jeg ser der er interesse. Ikke fordi jeg er alkoholiker, men fordi jeg værdsætter diversiteten og friheden ved at kunne vælge. Så hvorfor ikke prøve hele reportoiret når/hvis man har muligheden? Disse små "cans" kan jo næppe vælte en voksen mand/kvinde...Tak, Telelina og andre for at "booste" denne tråd.
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Warsteiner på glasflaska med Lufthansa är alltid trevligt! Och gott!

Tycker det är roligt att bolagen kör med inhemsk öl, det blir liksom lite exotiskt då. Senast Sagres på TAP.

Således förespråkare av Pripps Blå på SAS ex-Sverige! :cool:
 
Toppen