Senaste nytt

Singapore Airlines Business: SQ352 Singapore-Köpenhamn [bilder]

Ritz

Medlem
Har precis kommit hem från Singapore och tänkte dela med mig lite bilder från flygningen Singapore-Köpenhamn som trafikeras av "refitted" 777-200ER.

På flygplatsen
Singapore Airlines har på Changis terminal 3 en egen ingång för business class-incheckning, vilket är mycket smidigt. Det är inga köer alls till incheckningen som i sig går mycket snabbt. Passkontrollen går lika snabbt och smidigt.

IMG_8904.jpg

IMG_8905.JPG

IMG_8906.JPG

SilverKris-loungen (för business class) är stor och känns ganska opersonlig. Maten (buffé med till största delen västerländska rätter) är rätt trist vilket märks då folk mest går runt och tittar på den utan att ta något. Generellt så känns det som ett dåligt alternativ till att gå runt och titta runt bland alla affärer.

IMG_8909.JPG

Flygplansstolen
Sträckan Köpenhamn-Singapore (och vice versa) trafikeras av en Boeing 777-200ER. I business class har man det senaste året bytt ut stolarna, från de så kallade Space Bed-stolarna i 2-2-2-konfiguration till en nyare 1-2-1-variant.

Stolen är hela 76 centimeter bred och dess höga kanter ger en väldigt bra känsla av privacy. Från sittplatsen ser man inte någon annan passagerares ansikte. Trots stolens begränsade inställningsmöjligheter är stolen mycket bekvämare än den äldre SpaceBed-varianten, mycket tack vare fotutrymmet som fungerar som en fotpall om man vinklar kroppen några grader.

photo 3.JPG

photo 4.JPG

photo.JPG

Runt den 15-tum stora skärmen finns en panel med en rad olika luckor med sminkspegel, glashållare, eluttag och ett litet fack för småsaker. Till vänster om panelen finns en större hylla för t.ex. en bärbar dator eller en större handväska.
I sidokonsollen finns ett fack för vattenflaska och en krok för hörlurar, och här finns även bordet som går att justera i längsled och höjdled. Stolen är klädd i ett mjukt skinn i beigt och finishen känns överlag mycket hög, som en tysk premiumbil.

IMG_8936.jpg

IMG_8940.JPG

IMG_8943.jpg

IMG_8950.JPG

IMG_8951.JPG

Stolsryggen går att fälla ner till en säng som är 100% platt men med en svag lutning som knappt märks. Sängen är skön att sova i och tillåter flera olika sovställningar. Det går även bra att ligga i sängen och titta på film. Kudden är tjock och fluffig och täcket är som ett tunnt duntäcke, som möjligtvis var lite för varmt för kabintemperaturen. Det hade varit ett stort plus om man hade fått en pyjamas och ett även ett amenity-kit.

Singapore Airlines stolar har fått en del kritik, men jag måste säga att det är en enorm skillnad i komfort på den gamla SpaceBed-stolen som näst intill är omöjlig att att ställa in och den här stolen som jag personligen gillar väldigt mycket. I och med att du har en extra armstödskudde, vanlig kudde och fotpall så är det lätt att hitta en bra sittställning.

Inlägg om maten ombord kommer senare!
 

Palazzi

Medlem
Tackar för trevligt reportage och bilder :)

Jag hade inte ens klagat om jag sett denna hårdvara i first class!

Hade gärna testat en resa med Singapore Airlines, men jag flyger tyvärr aldrig i den riktningen.
 

Ritz

Medlem
Lite bonusbilder:

IMG_8939.jpg

IMG_8946.JPG
 

Attachments

  • IMG_8949.JPG
    IMG_8949.JPG
    {memory} MB · Visningar: 1 300
  • IMG_8929.jpg
    IMG_8929.jpg
    {memory} MB · Visningar: 1 355
Last edited:

Ritz

Medlem
Maten
Två måltider serveras på sträckan Köpenhamn-Singapore. På CPH-SIN, en dagflygning, serveras lunch och frukost. På SIN-CPH, en nattflygning, serveras kvällsmat och frukost. Samtliga måltider är tre-rätters. Från Singapore kan man förhandsbeställa "Book the cook" som är en meny med ett 30-tal olika rätter. Jag beställde Lobster Thermidor till middag och Dim Sum till frukost.
På både tur- och retur-resan tycker jag att frukosten var bättre än middagen/lunchen.

Middag: räksallad, Lobster Thermidor och osttallrik. Vin: en halvtorr Riesling.

IMG_8932.JPG

IMG_8933.JPG

IMG_8934.JPG

Champagne
SIAs huschampagne för C-klass är Bollinger, alltid välkyld. Kabinpersonalen är mycket duktiga på att fylla på ens glas oavsett dryck, så är man snabb hinner man med två glas champagne innan take-off!

IMG_8786.JPG

IMG_8924.jpg

Slutsats
Det jobbigaste med den här resan var att åka hem från Köpenhamn till Stockholm. SK1416 i den gamla vanliga 737:an. Suck. :)
 

Attachments

  • IMG_8931.JPG
    IMG_8931.JPG
    {memory} MB · Visningar: 1 149
Last edited:

Fredrik

Medlem
Intressant med Bollinger för jag har sett att de haft Charles Heidsieck förut. Vet inte om det är en förbättring eller en enhancement.
 
Toppen