Senaste nytt

Varför är andra natten så dyr?

fcx

Medlem
Forumvänner!

Prissättning och liknande frågor verkar ju aldrig helt självklara, men det här har jag stört mig på ett tag nu: Varför är hotellrum lika dyra oavsett hur länge man stannar?

Sitter nu och filosoferar i vårt östra grannland, där jag ska vara i en vecka. Kollade på några olika hotell och det var samma dygnspris oavsett om man stannar en natt eller hela veckan. För att döva tristessen bestämde jag mig helt enkelt att ta en natt på varje hotell istället! Men ska det verkligen vara så här?

Det borde väl ligga i varje hotells intresse att få gästen att stanna lite längre? Inget extra nyttjande av reception och boknings/betalningssystem för andra natten. Minimalt med städning. Garanterad intäkt (istf tomt rum mitt i veckan). Färre stays i bonusprogram. Etc. etc.

Ska jag vara cynisk kan man ju tro att man gör det "för att det går", men så enkelt kan det väl inte vara, eller?
 

Llehs

Medlem
Alternativkostnaden.
Man har en förhoppning om 100% beläggning.
Om du får 50% rabatt på natt nr två förlorar man pengar på den, ej existerande, nya gästen som inte fick ditt rum.
 

agehall

Medlem
Jag tror en faktor också är att vi är ganska få som orkar byta hotell varje natt. Personligen ser jag det bara som en ren vinst då man får fler stays.
 

NyfikenGrau

Medlem
Även om de flesta hotell kanske inte ger rabatt på långvistelser tycker jag ändå att rätt många gör det - från 3 nätter och uppåt tycker jag inte det är ovanligt med rabatter, från 7 nätter brukar de bli ännu större etc. Använder oftast booking.com och liknande sidor, gör sökningar på 1, 3, 5 eller 7 nätter och se skillnaden.
 

emiland

Medlem
Jag tror en faktor också är att vi är ganska få som orkar byta hotell varje natt. Personligen ser jag det bara som en ren vinst då man får fler stays.

Vilket är skälet att jag för egen del kommer testa av 3 Hyatthotell den kommande veckan varav två är i Shanghai. :) En BCfiering av tillvaron helt enkelt.
Får bara hoppas Jakob trycker på startknappen på att skicka in recensioner. ;-)
 

ulagun

Medlem
Dessutom inte ovanligt som när jag nyligen bokade tre nätter på Hilton Garden i NYC fick jag upp ett pris på låt säga 150 USD på Hiltons bokningssida.
Helt Ok. När jag sedan klickade på priset så kom det upp 150 för första natten. Följande två nätter 200 USD/natt. Notera att första natten är vardag precis som de två följande. Alltså inget week-end pris
D.v.s helt tvärtom mot fcx resonemang.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har sett ett antal hotell som har väldigt differentierad prissättning. I stort sett de flesta hotell i Las Vegas och ganska många i New York.

På andra ställen får man snittpris om man har med weekendnätter och på vissa hotell (ofta i Europa) känns det som om första nattens pris gäller hela bokningen oavsett om det är helger eller inte i samma bokning.

Överlag är dock bokningsmotorerna dåliga på att tydliggöra dessa priser tycker jag.
 

011430121

Medlem
Att andra natten eller tredje kan bli dyrare än den första kan bero på att det är mässa, idrotts evenemang eller kongress "i stan"
 
Toppen