Senaste nytt

Förslag på resa Stockholm-San José del Cabo, Mexiko

famhanssons

Medlem
Jag ska ta med familjen till Mexico över jul och nyår. Behöver lite hjälp med att hiita biljetter till vettigt pris.

Varifrån vill du börja din resa? Någonstans i Europa (startar Arn men kan lösa Europa själv)
Var är din destination? Slutstation SJD
När vill/behöver du resa ut? Den 19 eller 20 december
När vill/behöver du komma hem? Mellan 4 och 6 januari
Hur länge vill du vara borta? Hela perioden
Hur många personer som skall resa? 2 vuxna o 2 barn 14 år gamla
I vilken kabinklass? Longhaul i business (går även i premium economy). Övriga sträckor funkar economy
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Ingen bedydelse. Är EBS o har ca 190' poäng
Vad är din budget? Vill försök understiga 60' för alla.
Vad är det viktigaste för dig? Longhaul på ett bekvämt sätt
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kan tänka mig stopover i USA på hemvägen i 1-2 dgar

Har hittat economy för knappt 41' ToR ARN.
 

famhanssons

Medlem
Är det någon av alla er som är betydligt mer bevandrad i flygets gåtor än jag själv som kan ge mig ett tips?

Ett flertal verkar ha god koll när erbjudande dyker upp. Är det klokt att vänta ett tag med att boka resa Arlanda - San Jose del Cabo, Mexico för att komma åt erbjudanden eller kommer jag att "bita" mig själv i svansen?
 

Senator

Moderator
Jag vill inte lägga mig i vad andra gör med sina barn, men är inte "enklast" viktigast när man reser med barn? I detta fall kanske undvika några saker:
Massor av ej sammanhängande biljetter som börjar här och där, problem om något skiter sig
Onödigt många transfer
Åka via USA med immigration båda vägar?

I alla fall, ett alternativ är att åka via Mexico City. Tittade snabbt, men svårt att se priser i affärsklass till MEX under 20 000kr. Och med 14 år är det väl 100% pris så då ryker din budget.

BA WT+ på rea till MEX eller CUN ligger nu på 11 500kr per person. Köp till inrikesresor från några av dessa. Gå alla med i BAEC som familjekonto, och nästa gång har ni Avios till uppgradering.

Allt jag kan tänka mig just nu med din budget och destination.
 

famhanssons

Medlem
Tack för hjälpen Senator. Det ante mig att budgeten kunde tänkas vara lite för låg för att kliva upp i bekvämlighet.

Visste inte att BAEC hade familjekonto. Ska genast titta närmare på det.
 

Dr. Miles

Expert
Som Senator skriver, budgeten är för låg för fyra vuxenbiljetter till Mexico under mitt i högsäsong.

Ett alternativ är köpa Business class biljetter till USA östkust under rea och använda dina SAS EuroBonus poäng till Mexico därifrån.
Men med tanke på att det är högsäsong även från USA, det är svårt att tänka mig att det skall finnas 4 st awardplatser till/från ditt resemål.
 

ulagun

Medlem
Kan bara hålla med Senators inlägg.
Krångla inte till det. Framför allt inte via USA.
Själv tycker jag det smidigaste är att flyga med LH via FRA direkt till Mexico City. Därefter vidare med inrikesflyg.
Som sägs så lär det vara svårt att finna hyfsade priser runt jul/nyår. När jag bokat award ticket med LH så har jag "hängt på låset" då de släpper biljetterna 355 dagar innan avresa, men det är ju inte du hjälp utav.
F.ö har vi funnit att Mexico City faktiskt är en riktigt trevlig stad att spendera några dagar. Med normal försiktighet så verkar den inte mycket farligare än t.ex. Malmö. Intressanta dagsutflykter till Tequiladestillerier, gamla colonialstäder m.m.
 
Hallå BC! Eftersom att rubriken matchade så tänkte jag göra ett försök att återuppliva denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag ska snart boka ARN-SJD till nästa jul, och skulle behöva hjälp att hitta rimlig resväg i mina förberedelser för när awardbiljetterna släpps om några veckor. Så se detta mer som en brainstorm, eftersom att award-biljetter inte är släppta än till dessa datum... All input är intressant, så som att "du kan glömma att hitta award-biljetter på denna sträcka, speaking of experience".
  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN
  2. Var är din destination? SJD (Cabo, Mexiko)
  3. När vill/behöver du resa ut? 25-27 dec 2020, måste vara framme den 28e dec 2020.
  4. När vill/behöver du komma hem? 9-10 jan 2021, kan tidigast åka 8 jan 2021
  5. Hur länge vill du vara borta? se ovan
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? First eller business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) har tillräckligt för first med Star Alliance (175 000p)
  10. Vad är det viktigaste för dig? First eller business, annars bokar jag revenue. Smidig resa/mellanlandningar andra prio.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Potentiellt stanna i SAN, har arbetat där och gillar stan.
Än så länge har jag hittat följande flygvägar med award-biljetter i nuvarande prio-ordning:

1. ARN-LAX(-SJD), med SAS - därefter alliansfritt i ekonomi på enskild bokning till SJD. Men att hitta SAS business till LAX strax efter jul kan dock bli svårt..

2. ARN-FRA-MEX(-SJD), Lufthansa - därefter alliansfritt i ekonomi inrikes till SJD. Men hur är business-tillgänglighet på FRA-MEX juletid? First-biljett på denna flight vore ju drömmen men ser ytterst begränsat ut vad jag har läst… Troligen en rätt smidig resa iallafall, trots två stopp och genom tullen i Mexiko.

3. ARN-FRA-SAN(-SJD), Lufthansa - därefter alliansfritt i ekonomi inrikesflyg TIJ-SJD. Svårt att estimera award-tillgänglighet FRA-SAN juletid?

4. ARN-FRA-YYZ-SJD, Air Canada/Lufthansa - award-biljett hela vägen med business möjlighet. Rätt tråkig kärra YYZ-SJD dock… Verkar även kräva en 11-15h transfer i Vancouver.

5. ARN-FRA-valfri USA flygplats-SJD, award-biljett hela vägen, men stor nackdel i att behöva gå igenom US Customs…

Finns det nån mer rimlig och spännande resväg med schysst kärra? Kommentarer på min priolista?
 
Toppen