Senaste nytt

Bästa Star Alliance bolaget till Johannesburg i business class

fbflyer

Medlem
Jag flyger för första gången till JNB och behöver nu tips från ni kunniga om vilket bolag inom Star Alliance man ska boka med.

Kriterier:
1. C-klass
2. Star Alliance
3. Utresa 21 oktober, hemresa 26 oktober
4. Utresa från ARN

Som det ser ut så är alternativen LH, Swiss, SAA eller Turkish. Vilka ska jag boka med och varför? Har prövat LH gamla business ett flertal gånger men inte de övriga.
 

agehall

Medlem
Jag vet att många är TK fanboys här och de flesta tycker Swiss är riktigt bra. Jag kan inte säga att jag tycker LH är superbra i business, men de har något de andra inte har - A380. Visserligen blir business lätt opersonligt (det är ju ett hav av folk på upper deck!) men A380 är oslagbar vad gäller ljudnivå.

Vill man resa bekvämt till/från JNB med *A är min rekommendation LH572/573. Det är ingen upplevelse att skriva hem om, men det löser transporten och du får en god natts sömn. Personligen sover jag även bättre i LH's säten än i Swiss, men det beror lite på hur känslig man är och för vad.

SAA skulle jag inte ens fundera på, men vissa säger att de är helt OK. (Jag är skeptisk!) Swiss kan vara ett alternativ om du tycker att service är viktigare än att sova bra. (Fast man sover inte direkt superdåligt på Swiss heller)
 

Senator

Moderator
Jag hade valt Swiss över Lufthansas "Flottsbrobacke" av en stol/säng. Vidare är jo den schweiziska kulinariska upplevelsen marginellt bättre än den tyske. Sedan hittar du mindre Lidl urval av vin och skumpa på Swiss.

Jag har hört väldigt mycket positivt om SAA nya A330. Själv precis landat med TK, och kan du överleva 4 flighter med minimal interaktion med personalen, men med bra hårdvara och mat/dryck är detta ett bra alternativ. Avråder dock från ET via ADD
 

fbflyer

Medlem
Tack för svaren, dock en fråga. Enligt staralliance.com så flygs LH572/573 av 744 den 21:a oktober och 26:e oktober? Har LH flyttat en 380 någonstans?
 

agehall

Medlem
Attans, utan A380 är det inte alls lika skoj med LH. Men som A380*G påpekade, luftkudden i ryggstödet på Swiss är aspuckat. Det väcker mig så fort man ändrar höjd vilket är riktigt störigt.
 

fbflyer

Medlem
Jag ska ringa min resebyrå och boka nästa vecka. Det lutar åt Swiss ned och LH hem via München direkt från CPT. Finns någon flight som landar i bättre tid än andra med tanke på passkontrollen i JNB?
 

Bryant

Medlem
Planerar en resa till Sydafrika i mars/april och det är intressant att läsa vad ni skriver. Själv funderar jag mellan LX och TK. Flyger gärna LX men har svårt att motivera prisskillnaden på ca 8000-9000:-.
 

Patrick

Medlem
Här går jag tvärtemot och förstår inte alls vad ni menar med luftkudden hos LX, jag skulle välja LX alla dagar framför LH i C, och även i Y är LX faktiskt en mycket bra produkt. Trots LH A380. ;)
 

agehall

Medlem
Om du ligger och sover i LX stol och planet rör sig i höjdled minsta lilla, så ändras trycket i luftkudden och den petar en i sidan/ryggen. Det är något som väcker mig direkt. För de som inte är insatta kan jag berätta att det brukar kunna bli riktigt turbulent när man passerar från Sahara ner till det lite grönare afrika. Då blir man väckt mitt i natten på LX.
 

Patrick

Medlem
Aha, pendlade (1-2 resor/månad) Stockholm Sydafrika under 2011-2012 och upplevde den där turbulensen varje gång. Det är nog bara jag som är så van vid att oftast flyga Y ändå ansåg C otroligt mycket skönare och tänkte inte på kudden. ;)
 
Toppen