Senaste nytt

Minsta transfertid Singapore Airlines > Malaysia Airlines i Singapore

Kommer med SQ's flight från CPH till SIN kl 07.25 och tänkte boka en MH flight till KUL kl 11.05. Tänker spontant att det borde räcka med marginal för transfer. Jag har inte genomgående biljett så jag kommer att behöva gå genom immigrations och hantera bagage osv. Är jag för optimistisk eller borde det funka?
 
Ja, det är min spontana tanke oxå. Hur mkt försening bör jag klara av? Skall jag ta det säkra före det osäkra och boka en senare avgång? Är EBG, men det hjälper väl inte vid ankomst till SIN eftersom jag skall flyga vidare med MH - tänker främst på lounge.
 

agehall

Medlem
Ditt EBG är nog lika användbart som IKEA Family när du flyger med MH. Jag har ingen aning om hur mycket köer det är på SIN, men mitt intryck är att de är ganska effektiva så jag tycker det borde funka tidsmässigt.
 
Precis, känns ju inte som att de bryr sig mkt om mitt EBG. Enda fördelen i detta sammanhanget är ju att bagaget borde komma fram snabbt om jag är sen.
 

Dr. Miles

Expert
Ja, det är min spontana tanke oxå. Hur mkt försening bör jag klara av?
Upp till två timmars försening bör du klara av (dvs ankomst 09:25, avgång 11:05).

Skall jag ta det säkra före det osäkra och boka en senare avgång?
Jag tycker att den marginalen du har är tillräckligt. Om det blir stor försening, kan du köpa en ny biljett. Det kan inte kostar så mycket på denna sträcka.

Är EBG, men det hjälper väl inte vid ankomst till SIN eftersom jag skall flyga vidare med MH - tänker främst på lounge.
Nej, du har inte tillgång till Singapore Airlines lounge i Singapore vid ankomst.
 

charlesswe

Medlem
[KVS Availability Tool 7.2.4 - Reference: Minimum Connection Time [MCT]: SIN/SQ-MH]
Kod:
                                               DD  DI  ID  II   
STANDARD:         SIN                          020 060 060 060  

TERMINAL:         SIN  1  TO  1                --- --- --- 060  
                       1  TO  2                --- --- --- 060  
                       1  TO  3                --- --- --- 060  
                       2  TO  1                --- --- --- 060  
                       2  TO  2                --- --- --- 060  
                       2  TO  3                --- --- --- 060  
                       3  TO  1                --- --- --- 060  
                       3  TO  2                --- --- --- 060  
                       3  TO  3                --- --- --- 060  

EXCEPTIONS:                                                     
A/L              TR                                             

SQ               2                             --- --- --- 060  
-ALL-            1                                              

SQ               3                             --- --- --- 060  
-ALL-            1                                              
                                              
--------------------------------------------------------------

[DD]    Domestic To Domestic      [DI]    Domestic To Intl    
[ID]    Intl To Domestic          [II]    Intl To Intl        
[TR]    Terminal                  [A/L]   Airline             
[DEP]   Departure Airport         [ARR]   Arrival Airport     
[EQP W] Wide-Body Aircraft        [EQP N] Narrow-Body Aircraft
[SUP]   Suppressed/Undefined      [EFF]   Effective Date
 

Glenn E

Medlem
Du behöver inte gå igenom immigrationen för det går att checka väskan hela vägen fast du har 2 olika biljetter.
Det gjorde jag så sent som i Augusti då jag flög med Garuda från Jakarta till Singapore och sedan bytte till Singapore Airlines till Manila med 2 timmar 45 minuter transfertid.
Det ända är att du bör visa upp bagage kvittot när du gör transfer check in i Singapore.
Sedan är det inte hela världen om du skulle missa MH flighten fast du har god marginal för det är inte så dyrt att köpa en ny biljett isåfall.
Förresten om du flyger med Firefly istället kan du komma till Subang som är den gamla flygplatsen som ligger mycket närmare KL.
 
Toppen