Senaste nytt

Automatisk nummerplåtsigenkänning på Arlanda parkering

AABack2ARN

Medlem
Hej
Sedan ett tag använder sig Arlanda av automatisk nummerplåtsigenkänning på åtminstone parkeringsyta 56. Nummerplåten läses av vid infart och vid utfart behöver man inte sticka in biljetten om systemet känner igen nummerplåten och kan få det bekräftat att den biljetten är betald. Smidigt.

Bilens registreringsnummer står på biljetten man får vid infarten.

Har provat detta 5 gånger nu och kan dock konstatera att vid 3 av dessa 5 försök har registreringsnumret inte tolkats rätt. Skyltarna fram och bak är hela och rena så det är inte problemet. Vid varje infart har numret tolkats olika (dvs det är olika delar av registreringsnumret som tolkats fel).

Är det någon som har upplevt samma sak? Känns som om det är lite väl dålig träffsäkerhet. Jag antar att de stora infartssystemen in och ut från Stockholm och Göteborg inte har så dålig träffsäkerhet, eller?

Hur det är om man vid infart sticker in ett betalkort vet jag inte, men jag skulle kunna anta att det tolkade registreringsnumret skrivs ut även där.
 

Johan_G

Medlem
För mig har det fungerat klockrent varje gång (P-hus vid T4 och T5) och då har ändå en del av den vita färgen flagnat från min bakre nummerplåt så den ser nog inte riktigt ut som den ska i kamerans ögon.
 

fly4fun

Medlem
Jag har fått numret på mina regskyltar utskrivet på p-biljetten jag fått i automaten när jag parkerat på ett flertal olika parkeringar senaste året, inklusive beta. Har aldrig riktigt förstått varför men har misstänkt att det har göra med att man på nått sätt inte ska komma över en ny biljett när man ska ut.
 

TheEagle

Medlem
Funkar ibland, ibland inte. På den förra bilen hade jag en Qpax-båge så den störde nog lite, men det fungerar inte 100% på den nya utan.
 

agehall

Medlem
Jag noterade detta då jag för första gången förhandsbokade parkering på ARN i förrgår. Ska bli intressant att testa. Man kan ju tycka att det inte borde vara speciellt svårt med dagens teknik.
 

Ozz

Medlem
Jag upptäckte ett litet problem när jag förbokade parkeringshuset på GOT.
1. Det går inte ange en personlig skylt som reg-nummer utan "original-reg-nr" måste anges vid bokning online.
2. Det går inte heller att köra in med automatisk igenkänning om man har personlig skylt, var tvungen att lyfta luren och ringa personlig service vid infart.
 

freno

Medlem
Jag har provat flertalet gånger och aldrig stött på några problem. Det kan inte vara så att den tolkar bokstäverna och om du har ett mer "unikt" regnr för dagen i deras databas så är det lättare för den att hitta. t.ex om dit regnr börjar med SSS111 och det finns bara en bil med ett reg nr som börjar på S så borde det ju i teorin räcka att bara den siffran syns. Men den kanske måste hitta alla bokstäverna.


Hej
Sedan ett tag använder sig Arlanda av automatisk nummerplåtsigenkänning på åtminstone parkeringsyta 56. Nummerplåten läses av vid infart och vid utfart behöver man inte sticka in biljetten om systemet känner igen nummerplåten och kan få det bekräftat att den biljetten är betald. Smidigt.

Bilens registreringsnummer står på biljetten man får vid infarten.

Har provat detta 5 gånger nu och kan dock konstatera att vid 3 av dessa 5 försök har registreringsnumret inte tolkats rätt. Skyltarna fram och bak är hela och rena så det är inte problemet. Vid varje infart har numret tolkats olika (dvs det är olika delar av registreringsnumret som tolkats fel).

Är det någon som har upplevt samma sak? Känns som om det är lite väl dålig träffsäkerhet. Jag antar att de stora infartssystemen in och ut från Stockholm och Göteborg inte har så dålig träffsäkerhet, eller?

Hur det är om man vid infart sticker in ett betalkort vet jag inte, men jag skulle kunna anta att det tolkade registreringsnumret skrivs ut även där.
 

Valley

Medlem
Om man inte toksnålat in på utrustningen skall det inte vara några problem med rekognosceringen av skyltar.
Flesta moderna system läser, så att säga, olika sektioner av skylten och kan därifrån tolka informationen och stämma av den med uppgifter i sin databas. Problemet är just om det enbart går att läsa ett par tecken i början och något i slutet och det finns flera likvärdiga alternativ att välja på. Då lär det inte fungera så bra.
 
Toppen