Senaste nytt

Skillnad i pris SAS vs. BA Business inom Europa

WCFCP

Medlem
Hej!

Gick idag med i BA Executive Club eftersom jag nu uppnåt EBG, äntligen! :) , och vill därför gå med i ytterligare en allians.

Satt och kollade efter biljetter till LHR från ARN med BA, klickade i datum etc.. Priset t/r ARN - LHR 2486 kr. Detta tyckte jag kändes väldig lågt eftersom jag rest med SAS flertalet gånger och då fått betala minst 8 000 kr t/r.

Hur kan det komma sig att BA är så mycket billigare? För vad jag har förstått så är servicen och maten i stort sett den samma? Någon som har någon idé? Får jag fortfarande fullt antal miles även fast priset är så löjligt lågt jämfört med SAS..?

Mvh
WCFCP
 

Senator

Moderator
En bra fråga :p

Du får alla fördelar som affärsklass passagerare med denna biljett. Den har ett par restriktioner:
Du kan inte boka av
Du kan inte ändra den
Måste stanna borta natten mellan lördag och söndag
Måste bokas 28 (eller kanske 30) dagar innan

Det finns en som är 1300-1500kr dyrare utan den sista restriktionen.

BA och LX är suveräna på detta inom Europa.
 

Dr. Miles

Expert
Denna British Airways ca 2.500 SEK Business class biljetten har 28 dagars förköpskrav.
Men o andra sidan SAS säljer inte sådan här billig biljett med lång förköpskrav heller, så det är fortfarande sämre med SAS...
 

Concorde

Founding Member
Inget konstigt med det. BA har insett värdet av att sälja djupt rabatterade biljetter i business som är restriktiva, dvs ej ombokningsbara samt ej återbetalning med 30 dagars förköp. Servicen på BA får anses i det stora hela som bättre. Mer plats för benen, skönare säten och lounger som håller betydligt högre klass. Kabinpersonalen är numera som regel bra på BA.
 

Senator

Moderator
Inget konstigt med det. BA har insett värdet av att sälja djupt rabatterade biljetter i business som är restriktiva, dvs ej ombokningsbara samt ej återbetalning med 30 dagars förköp. Servicen på BA får anses i det stora hela som bättre. Mer plats för benen, skönare säten och lounger som håller betydligt högre klass. Kabinpersonalen är numera som regel bra på BA.

Håller med om nästan allt: maten... Tycker SAS är bättre, men inte så det skall kosta 6.000kr till... Det kan Dahlgren få istället! ;)
 

WCFCP

Medlem
En bra fråga :p

Du får alla fördelar som affärsklass passagerare med denna biljett. Den har ett par restriktioner:
Du kan inte boka av
Du kan inte ändra den
Måste stanna borta natten mellan lördag och söndag
Måste bokas 28 (eller kanske 30) dagar innan

Det finns en som är 1300-1500kr dyrare utan den sista restriktionen.

BA och LX är suveräna på detta inom Europa.

Jaså, missade helt villkoren där.. Men som tur är så funkar allt för mig, så nu är det bokat och klart! BA mellan ARN - LHR t/r. för 2486 kr. Känns som ett riktigt kap faktiskt! Jag får fortfarande lika mycket miles och tier points som en biljett utan restriktioner?
 

Magino

Medlem
Ja du får exakt lika många Tier point och miles som för de högre bokningsklasserna. Så det är helt klart en grym deal!
 

EricT

Medlem
Åkte just ARN-LHR med BA777. superb mat och service i världsklass. Som alltid ett nöje!

Concorde rummet megalevererar som vanligt. Dock sjukt lite folk.

Ber en bön för att det ska vara nya First till CPT.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Håller med om nästan allt: maten... Tycker SAS är bättre, men inte så det skall kosta 6.000kr till... Det kan Dahlgren få istället! ;)

Det där med maten beror ju på vilken tid på dagen man flyger, det som kallas Extended Breakfast och Afternoon Tea suger stenhårt
men det verkar ju som om de ska ändra på detta eftersom det är så många som klagar på det.
Vidare så ligger ju ARN och GOT i olika zoner och maten, även i ekonomi, bör vara annorlunda.
 

henrik l

Medlem
Flög med BA ekonomi GOT-LHR 11.25 förra torsdagen. En lite påse snacks var det som bjöds, men på en så pass kortflygning kan man stå ut med det, baren var ju fri och i first galleries kunde man ju stilla den eventuella hungern senare. Fortsatte sedan till PVG i WT+, bra service som vanligt, men jag har aldrig sett ett så glesbefolkat plan på longhaul, gissar att vi var 6-7 pers i WT+.
 
Toppen