Senaste nytt

Tips för norra Thailand

Gus

Medlem
Frugan och jag kommer att vara i Thailand i 9 dagar i början av februari. Vi tänker flyga till Chiang Rai och därifrån göra utflykter till Laos och Burma (Golden Triangle). Vi behöver nog minst 4 dagar i Chiang Rai för att besöka dessa två länder.

Nu till frågan. Är det värt att stanna kvar i Chiang Rai efter att vi har besökt Burma och Laos eller ska vi åka vidare snarast möjligt? Jag läser att temperaturen är 13-31 grader i februari i Chiang Rai, ganska stort spann. :confused: Kan man ligga vid poolen på dagen eller är det för kallt? :cool:

Vi funderar på att besöka antingen Hua Hin, Koh Chang eller Koh Samet. Vilket av dessa 3 ställen hade ni valt? Hua Hin kan man åka tåg till, det anser vi vara ett plus. Eller så stannar vi bara kvar i trevliga Bangkok, men där har vi varit förut så det vore kul att se något nytt.
 

Dr. Miles

Expert
Vi funderar på att besöka antingen Hua Hin, Koh Chang eller Koh Samet. Vilket av dessa 3 ställen hade ni valt? Hua Hin kan man åka tåg till, det anser vi vara ett plus. Eller så stannar vi bara kvar i trevliga Bangkok, men där har vi varit förut så det vore kul att se något nytt.

Jag kan inte svara på om Chiang Rai men jag rekommenderar att ni tänker om angående Koh Samet.

http://www.businessclass.se/resmal/12059-straender-pa-koh-samet-blev-foerstoerda-olja.html
 

pitch

Medlem
Det finns inte så mycket att titta på i Lao där i trakten, jag skulle nog inte ens bry mig om att åka över dit med så kort om tid. Om nu inte själva poängen är bara att ha varit där.

Hellre skulle jag åka till Luang Prabang i så fall, men att ta sig dit från Chiang Rai innefattar en omväg över Bangkok ändå och en masssa förlorad tid på flyget. Men... Om ni har mer tid över är det riktigt trevligt att åka över till Houay Xai och ta båten nerför floden (en långsam en, dom snabba skulle jag aldrig sätta min fot i). Visst, det går snabbare att ta bussen, men vägarna kunde vara bättre. Om man vill säga det snällt.

Sen, av dom öarna skulle jag ha valt Ko Chang. Fast det är mest för att det finns bäst möjligheter att dyka där, förstås. YMMV
 

MarSecLtd

Medlem
Koh Chang om du vill softa och bada/dyka. Hua Hin om du vill golfa lite. Åker du till Hua Hin kan du få nummer/mail till en kompis (Svensk) som är pro på en bana där. Som pitch säger, tiden är för kort för att uppleva Laos
 
Last edited:

pitch

Medlem
Jo, för dessutom är ju den största poängen med Laos att det är så jäkla avslappnande att bara vara där. För att landet ska komma till sin rätt över huvud taget så behövs det minst en vecka, ännu hellre tre. Mer än så, då vet jag inte om jag skulle klara att åka hem igen, så det är nog bäst att stanna där i såna fall...

Lao PDR == Lao - Please Don't Rush, som alla vet ;)
 

Gus

Medlem
Det finns inte så mycket att titta på i Lao där i trakten, jag skulle nog inte ens bry mig om att åka över dit med så kort om tid. Om nu inte själva poängen är bara att ha varit där.

Hellre skulle jag åka till Luang Prabang i så fall, men att ta sig dit från Chiang Rai innefattar en omväg över Bangkok ändå och en masssa förlorad tid på flyget. Men... Om ni har mer tid över är det riktigt trevligt att åka över till Houay Xai och ta båten nerför floden (en långsam en, dom snabba skulle jag aldrig sätta min fot i).

Har du någon kommentar kring klimatet i Chiang Rai och Houay Xai i februari? Snorkalla nätter? Kan man gå i shorts och ligga vid poolen på dagarna?
 

Sofia

Medlem
Jag var uppe i norra Thailand för lääänge sen men minns det som väldigt vackert. Vi åkte ännu längre norrut, till gränsstaden Mae Sai och gjorde därifrån dagsutflykter in i både Burma och Laos. Man hinner givetvis inte så långt men det är kul att ha sett sig omkring lite grann. Vi hyrde också moppe och åkte omkring på egen hand och njöt av lugnet och det vackra landskapet.
Från Chaing Mai gjorde vi en mini-trek med övernattning i nån by i bergen och ja, det är bra kyligt på nätterna men på dagarna var det varmt och soligt. Lite som Sverige just nu faktiskt och väldigt stor skillnad mot den klibbiga värmen längre ner i landet.

När vi sov i bergsbyn var det rejält kallt på natten men lite scouterfarenhet gjorde att vi nog frös minst av alla i gruppen ;) Så ta med långbyxor och en varm tröja att ta på när ni går ut för att äta middag. På hotellen finns det givetvis värme och sängkläder anpassade efter säsongen.

Enjoy, det är väldigt vackert!
 

Dr. Miles

Expert
Om man reser som en backpacker rekommenderar jag dig att skaffa ett batiktyg som är ca 2 m lång och minst 1 m bred. Det går att använda till allt möjligt om man är som MacGyver. ;)
 
Toppen