Senaste nytt

Vad har du för andra (dyra) hobbies?

Ritz

Medlem
Av ren nyfikenhet undrar jag vad alla här på forumet har för andra kostsamma intressen förutom att flyga business- och förstaklass, samla FF-poäng, och så vidare.

Själv har jag två andra stora intressen som jag kan lägga sjukt mycket pengar på: hi-fi (skivspelare, högtalare, förstärkare och kablar) och vintagemöbler. Man får dock bara plats med så mycket hemma så nu är det mesta på en nivå då jag bara behöver underhålla samlingen, dvs sälja och byta ut vilket inte är lika resurskrävande. Därför är det bra att man får en ny hobby: samla flygpoäng.

Vad jag har märkt är när man väl kommer in i ett intresse blir man lätt fartblind. Det som en gång verkade vara mycket pengar för en fåtölj eller en strömkabel till förstärkaren känns nu mentalt lättare att spendera. :)
 

Palazzi

Medlem
1. Även här så är det Hi-Fi som kostar mest förutom resandet.
2. Jag spenderar också ohälsosamt mycket pengar på mat och fika.... Jag tror/hoppas att jag inte känner någon som dricker mer kaffe:p
3. Som fd utförsåkare har det varit en gigantisk kostnadspost, även om jag fick utrustning gratis. Numer bakar jag in kostnaden under "resor".
4. Bostad och bil känns inte som en hobby, men det kostar ju en del...

Kameror, datorer, mobiler etc intresserar jag mig inte alls för, så där är kostnaderna låga....
 

Ritz

Medlem

Attachments

  • photo.JPG
    photo.JPG
    917 KB · Visningar: 1 001
  • photo.JPG
    photo.JPG
    {memory} MB · Visningar: 991
Last edited:

Palazzi

Medlem
Du som är italienare känner då säkert till Sonus Faber?

Aboslut, men kör inte med det själv. Har flera uppsättningar, men använder numera elektrostater tillsammans med en aktiv baslåda. Problemet är att man måste ha sådan effekt för att driva elektrostater, och jag egentligen föredrar rörförstärkare (nu har jag två enkanals-slutsteg).
 

Palazzi

Medlem
Kör du vinyl eller digitalt?

Jag föredrar också rör, det blir nog nästa investering.

Kör mest vinyl, kombinerat med DAC från dator & Spotify. CD'n står mest och dammar....

Vi får nog ta diskussionen via PM eller Euphonia Audioforum (om du finns där) för annars hamnar vi för OT :)
 

Ritz

Medlem
Kameror och PowerTools. Har iofs inte investerat så mycket i min kamerautrustning sista åren, men dessto mer i Festools.

Jag var inne i en järnaffär vid Sveavägen med en kompis som skulle köpa en borrmaskin (för att renovera en gammal träbåt). Vi fick en halvtimmes föreläsning av en passionerad säljaren om Festool...
 
Toppen