Senaste nytt

Hur bred är "gången" på ett flygplan?

Ritz

Medlem
Beror nog helt på vilken flygplanstyp. Men en mat- och dryckesvagn borde ju vara av standardstorlek så om rullstolen är lika bred som den borde den kunna ta sig fram i gången på de vanligaste passagerarflygplanen.

Trolley-Topper.jpg
 

henkedio

Medlem
Ja precis, nu när du säger det så har jag för mig att Lufthansa sålde kabinvagnar, tror det var drinkskåp eller något liknande, ska kolla måtten där. Förstår att det är skillnad mellan olika flygplan, fast samtidigt känns det som att det borde vara åtminstone 50 cm på de flesta typer.
 

henkedio

Medlem
Den är visserligen 485 mm bred, men med tanke på att mitt första besök lär vara på Sturup så känns det inte som att 777'ans gång är något man kan gå efter. Tror dessvärre att min idé, fastnade vid idé. Tanken var god, eller vad man kan säga. Hur går personalen tillväga när en rullstolsburen ska in på planet?
 

Agö

Medlem
Den är visserligen 485 mm bred, men med tanke på att mitt första besök lär vara på Sturup så känns det inte som att 777'ans gång är något man kan gå efter. Tror dessvärre att min idé, fastnade vid idé. Tanken var god, eller vad man kan säga. Hur går personalen tillväga när en rullstolsburen ska in på planet?

Det finns ju en särskild stol för boarding. Kanske Adamsson har mer input?

http://www.gate81.se/
 

Palazzi

Medlem
Det finns ju en särskild stol för boarding. Kanske Adamsson har mer input?

http://www.gate81.se/

Tänkt på flera scenarion kring detta förut.
Man får ju inte vara korpulent om man ska få plats i en stol som ska rulla på 46-50cm bredd. Som gående kan man ju röra sig i sidled.
Är handikappade alltid förpassade till ekonomiklass på Europaflygningar då de dedikerade sätena brukar vara där bak.. Det finns väl "hiss" i en A380, men hur är det i en B747?

Brukar läsa Adamssons blogg av intresse :)

Flygplatser, hotell etc är ju också områden som är olika bra anpassade....

Finns det möjligen underlag för en hel forumdel (eller åtminstone tråd) om detta på BC.se? Bör ju finnas viss efterfrågan, även om Adamssons egna blogg är delikat (?) :)
 

Adamsson

Medlem
Sådär ja! De senaste dagarna har varit lite hektiska med anledning av Air Force One och det tillfälliga mediaintresset av mig, men nu är jag tillbaka här på BC igen!

På alla flygplatser finns sk. ailse-chairs, en speciellt anpassat stol med små hjul som används från jetbryggan/flygmaskinens dörr in till passagerarens säte. På vissa flygplanstyper finns även en ailse-chair ombord för att kunna förflytta passageraren till/från en av flygplanstypens (anpassade) toaletter.

Om flygplanet står parkerad på remote stand och en flygplanstrappa används kan man, om behov finns, boarda via en high-loader, samma typ av fordon som lastar på/av flygplansmat etc.

Vi funktionsnedsatta är inte förpassade till ekonomisäten på t.ex. europaflighter. Säten i Business class är i sig själva rätt anpassade och lätta att komma ner i. :)

Jag själv är en sk. WCHR, en passagerare som klarar att gå till sitt säte, så jag har faktiskt aldrig testat ailse-chair.

Jag har stor kunskap, erfarenhet och intresse av tillgängligt resande, som ni kanske märkt om ni surfat in på gate81.se.

Halvt off-topic har jag under en längre tid nu funderat på att höra av mig till BC crew för att höra om det kan finnas intresse av min kunskap och erfarenheter av tillgängligt resande med allt vad det innebär här på BC i någon form. Jag tror själv att det skulle göra sajten ännu mer komplett. =)

@henkedio Tack för mail, jag svarar under helgen. =)
 
Toppen