Senaste nytt

Testa Turkish Airlines business class mat på Mitt Kök-mässan 10-13 november

Jacob

Medlem
Turkish Airlines har nu infört Flying Chefs på alla långlinjer i business class vilket varit mycket uppskattat och cateringen har fått flera utmärkelser.

Turkish Airlines kommer därför ställa ut på Mitt Kök-mässan i Stockholm 10-13 november. I monter B08:18 kommer kockarna Özcan Dindar och Hidir Büdün bjuda på utvalda rätter från Turkish Airlines business class meny för alla att smaka.

Någon som ska dit?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker att maten som serveras i Turkish Airlines Business class är mycket god och de snålar inte med volymen heller.
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT, men hur står sig TK mot LH på linjer till/från PVG?

Turkish Airlines flyger denna sträcka med Boeing B777-300ER(77W) med nya Business class, så tycker jag att Turkish Airlines nya Business class är överlägsen mot Lufthansa Business class.
Turkish_IST-BKK_03.jpg Turkish_IST-BKK_09.jpg

Nackdelen med Turkish Airlines flyg mellan Istanbul-Shanghai vv är sen nattflyg båda riktningar.
Istanbul -> Shanghai är ändå OK, då flighten landar runt kl. 16 på eftermiddag.
Men Shanghai -> Istanbul flighten landar Istanbul runt kl. 5 på morgonen och flighten vidare till Skandinavien avgår runt kl. 9. Det kan bli tröttsamt att vänta långtid på morgonen i Istanbul efter lång flygning.
 

Bryant

Medlem
Flög med TK mellan IST-GRU vilket är en 13.5h "dag" flygning (B777-300, 1045-1920) och kan instämma att maten var riklig och god. 6-7 olika meze, jag tog alla..:). Huvudrätt kebab (inte i bröd eller rulle) och lammkotlett, sen tre olika efterrätter. Jag blev ordentligt mätt! Sen att det sprang runt en tjej i kockmössa gjorde det lite extra lyxigt. Ska försöka fota på hemresan den 17:e, det är dock en nattflygning.

Jag har endast SAS att jämföra i C interkont men jag tror att TK är i topp gällande sin C-klass produkt.
 

Bryant

Medlem
Jag fick ju faktiskt med mig menyn.. Här är vad som bjöds:

Förrätt:
Octopus salad
Smoked salmon and sturgeon
Herbed chicken/celeriac salad/Turkish style bulgur salad
Purslane with yoghurt
Pan-fried eggplants and peppers with tomato sauce
Arugula salad with white cheese and creamy tomatoes

and/or

Artichoke soup

Huvudrätt:

GRILLED SEABASS
lemon caper butter/ red lentils / sautéed leaf spinach / fried potato


or

ADANA KEBAB & SPRING LAMB
minced beef and lambchop / grilled tomato and green pepper / bulgur

or

CHEESE TORTELLINI
sautéed leeks / fried eggplant / cherry tomatoes


Assorted cheese, fresh fruit and dessert from our trolley


Turkish desserts:

"Fistikli Kadayif", "Kalbura basti" / clotted cream

Pannacotta with mango coulis

Mousse rigo (bitter and white chocolate)

Home made sour cherry cake

Lemon icecream
 

Dr. Miles

Expert
När jag flög två månader sedan såg menyn så här.

Förrätt:

ASSORTED SEAFOOD
Pickled tuna / Smoked trout / Smoked salmon / Marinetaed prawn / Horseradish sauce / grilled zucchinis

or

POTPOURRI OF TURKISH MEZE
Stuffed eggplant in olive oil / Grilled chicken breast / "Cerkez" chicken / Grilled red pepper stuffed goat cheese

---
MARINATED FRESH ARTICHOKE

PURSLANE WITH YOGHURT

GARDENFRESH SEASONAL SALAD

and/or

ARTICHOKE SOUP
Olive and pepper croutons

--

Huvudrätt:


GRILLED SEA BASS FILLET
Sautéed leaf spinach / red lentils
Lemon caper butter/ fried potatoes

or

"ADANA KEBAB" & SPRING LAMB
Minced beef and lamb chop
Grilled tomato and green pepper/ "buIgur"

or

CHEESE TORTELLINI
Sautéed Ieeks / fried eggplants / cherry tomatoes

--

Dessert:

TURKISH DESSERTS x >
"FistikIi Kadayif", "Kalbura Basti" / clotted cream

PANNA COTTA WITH MANGO

MOUSSE RIGO
Bitter and white chocolate

HOME MADE SOUR CHERRY CAKE

LEMON ICE CREAM
 

Jacob

Medlem
”East Capital Awards initierades för att uppmärksamma och belöna den enorma potential och utveckling som finns hos företag i Östeuropa, där vi är en aktiv investerare. Vi gör mer än 1200 företagsbesök varje år för att följa den här utvecklingen och för att behålla vårt starka nätverk bland företag och beslutsfattare i regionen. Vi är mycket imponerade av årets pristagare och önskar dem fortsatt framgång”, säger Peter Elam Håkansson, styrelseordförande i East Capital.

Turkish Airlines, ett av Europas mest snabbväxande flygbolag under senare år, tilldelas utmärkelsen Best Growth. Sedan 2003 har Turkish Airlines tredubblat sin flygplansflotta, haft en genomsnittlig tillväxt i antalet passagerare om 18 % per år och lyckats höja omsättningen även då den globala finanskrisen slog som hårdast 2008-2009. Den stabila tillväxten har fördubblat företagets marknadsandel sedan 2005 och gjort Turkish Airlines till Europas fjärde största flygbolag. Turkish Airlines är idag ett fyrstjärnigt flygbolag med 177 flygplan (passagerar- och fraktflygplan) som trafikerar 190 städer runt om i världen genom 42 nationella och 148 internationella destinationer.

Gourmet- och nöjesföretaget DO&CO Restaurants & Catering AG, som erbjuder förstklassiga hospitality- och cateringtjänster internationellt, får utmärkelsen Best IPO. Bolagets börsnotering på 90 miljoner dollar på Istanbulbörsen övertecknades mer än 11 gånger av utländska investerare och mer än 8 gånger totalt sett. Aktiekursen steg 14% under första dagens handel och 31% de första tre dagarna. Den 30 september hade aktien stigit 57%, vilket överträffar index med 74% sedan börsnoteringen.


East Capital - East Capital utser Turkish Airlines, DO&CO Restaurants & Catering och... - Mynewsdesk
 

Dr. Miles

Expert
Låter bra med TK trots allt. Sätet är bättre än både LH och SK, maten verkar ingen klaga på, service däremot kan tydligen vara en hit or miss?

Jag skulle inte kalla deras service som hitt or miss. Mina 6 flighter med Turkish Airlines(4 i Business, 2 i ekonomi) hade jag alltid haft fått trevlig och professionell service.
 
Toppen