Senaste nytt

Det går tungt för estländska Avies

Jacob

Medlem
Avies är ett av de flygbolag som fick ta över den upphandlade regionaltrafiken i Sverige, men det har inte direkt börjat bra.

I förra veckan skulle de ta över linjen Arlanda-Hagfors-Torsby men vägrade starta linjen då flygplatserna saknade fast räddningstjänst, något som i sig inte finns krav på i nuläget.
Det hela blev så småningom en rättssak och nu har ett norskt flygbolag Helitrans hoppat in och tagit över sträckan medan övriga bråkar. Skyways har också sagt upp bokningssamarbetet med Avies, det var tänkt att alla bokningar skulle göras via Skyways.

Avies flyger idag - Nyheter P4 Värmland | Sveriges Radio

Nu har det blivit problem i Pajala också på sträckan Luleå-Pajala som Avies skulle tagit över. Med undantag för första dagen har inga flyg har gått och man har fått köra alla passagerare i taxi till Luleå istället.

Flygen som inte finns - Nyheter P4 Norrbotten | Sveriges Radio
 

Roger J

Medlem
Är det Rikstrafiken (eller vad de heter?) som upphandlar kasst eller vad är problemet? Man borde ju kunna hitta ett flygbolag som fungerar på en sträcka när staten garanterar intäkten?
 

Kristofer

Medlem
Trafikverket (tidigare Rikstrafiken) som sköter upphandlingen. Har inte granskat anbuden, men troligtvis går man nog på tok för mycket på prislappen. Kvalitén i produktionen har ju blivit sämre och sämre för varje upphandling.
 

Kristofer

Medlem
De dagar man flög Pajala - Luleå gjordes detta med en Piper PA-31, vilket naturligtvis inte är tillåtet enligt avtalet med Trafikverket. Vilket skämt!
 

Kristofer

Medlem
För att avtalet säger att linjen ska flygas med en Jetstream 31, dvs. ett turbopropflygplan med tryckkabin och 19 säten.

PA-31 är ett betydligt mindre kolvmotorflygplan utan tryckkabin* och med 4-8 platser beroende på konfiguration.

*Finns dock en PA-31P med just tryckkabin och en PA-31T turboprop med tryckkabin.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
För att avtalet säger att linjen ska flygas med en Jetstream 31, dvs. ett turbopropflygplan med tryckkabin och 19 säten.

PA-31 är ett betydligt mindre kolvmotorflygplan utan tryckkabin* och med 4-8 platser beroende på konfiguration.

*Finns dock en PA-31P med just tryckkabin och en PA-31T turboprop med tryckkabin.

Under tiden Nordkalottflyg/BarentsAirlink flög så dög det bra med 9 platser! Om tryckkabin finns på det planet låter jag vara osagt.
 

Kristofer

Medlem
Japp, PA-31 har använts för många reguljära linjer historiskt. Men i ärlighetens namn är det inte ett flygplan man flyger seriös linjetrafik med 2011, kolvmotorplan hör privatflyget till idag.

Men det spelar egentligen ingen roll. Tecknar man avtal med Trafikverket om att flyga en viss flygplanstyp med en viss spec. är det ett direkt avtalsbrott att komma flygandes med någonting helt annat. :)
 

Jacob

Medlem
Men det spelar egentligen ingen roll. Tecknar man avtal med Trafikverket om att flyga en viss flygplanstyp med en viss spec. är det ett direkt avtalsbrott att komma flygandes med någonting helt annat. :)
Man kan ju också fundera på det där med räddningstjänsten i Hagfors och Torsby.

Det har funnits flygtrafik till dessa orter i säkert 20 år med diverse olika flygbolag och ingen har hitills klagat. Kunde man inte ställt frågan/tagit upp en diskussion innan man gick in i ett avtal? Att helt plötsligt första dagen vägra flyga på grund av detta känns ju inte så seriöst.

Läste dock något om att man skyllt på bränslebristen på Tallins flygplats, de har tydligen haft ordentlig brist på flygbränsle. Bland annat fick ett Lufthansa plan flyga upp till Helsingfors och tanka innan man kunde flyga tillbaka till Tyskland.
 

Kristofer

Medlem
Yes, det är ju bara någon dålig undanflykt.. Det finns ett ICAO-beslut på att det ska finnas räddningstjänst på flygplatser som trafikeras av flygplan också under 10 ton och 20 passagerare, vilket tidigare inte har behövs. Hur som helst har Sverige ett undantag från reglerna fram till 1 juli nästa år, så det är inget problem. Dessutom kan berörda flygplatser faktiskt ordna räddningstjänst på beställning, men det verkar man inte heller bry sig om. Men konstigast av allt är ju att de faktiskt flugit på i Sveg och Pajala, som också saknar räddningstjänst. Där gick det tydligen bra?

Bränsleproblemen i Tallin är väl dock sanning. Det såldes bränsle av undermålig kvalité, varvid tillståndet drogs in, om jag inte minns fel.
 
Toppen