Palazzi
Medlem
På onsdag väntas den gigantiska borrkronan se ljuset i vad som är ett av världens mest tidskrävande tunnelprojekt - den genom Hallandsåsen. Inklusive flertalet avbrott i byggandet har den totala tidsåtgången varit 21år, exklusive den planering som tog sin början redan 1975.
Tunneln är en av de viktigaste för svensk järnväg sedan stambyggnationen och Öresundsbron, och även ett av de klart dyraste i förhållande till tunnellängd.
Tunneln löser den problematiska flaskhals som finns för både gods och persontrafik på den svenska västkusten, och siffrorna imponerar:
"Tågens godsvikt kan fördubblas, antalet tåg öka från fyra till 24 per timme, och tågens hastighet kan öka från 80 till 200 kilometer i timmen".
Nu väntar hårt arbete med installation av el, fläktsystem och räls under de närmsta två åren, då tunneln beräknas öppna för kommersiell trafik under det fjärde kvartalet 2015.
Tunneln är en av de viktigaste för svensk järnväg sedan stambyggnationen och Öresundsbron, och även ett av de klart dyraste i förhållande till tunnellängd.
Tunneln löser den problematiska flaskhals som finns för både gods och persontrafik på den svenska västkusten, och siffrorna imponerar:
"Tågens godsvikt kan fördubblas, antalet tåg öka från fyra till 24 per timme, och tågens hastighet kan öka från 80 till 200 kilometer i timmen".
Nu väntar hårt arbete med installation av el, fläktsystem och räls under de närmsta två åren, då tunneln beräknas öppna för kommersiell trafik under det fjärde kvartalet 2015.