Senaste nytt

Peking & Yangshuo med familjen. Tips mottages tacksamt!

fleetheseen

Medlem
Hej!

Om några veckor bär det av till Kina tillsammans med mor och far. Vi kommer att vara 7 dagar i Peking och 4 dagar i Yangshuo. Jag har egentligen ingen konkret fråga utan efterfrågar snarare tips och råd. Ingen av oss har varit i Kina eller något liknande land tidigare. Tar gärna emot tips om allt vad gäller sevärdheter, varningar och säkerhet, saker man borde ta med sig, ja precis vad som helst som man bör veta :) Tack på förhand - alla svar uppskattas till tusen kan jag lova! :)
 

David

Medlem
När jag var i Peking på sight seeing en weekend anlitade jag Travel and Business Advisor Joe Qiao (Joe Service | Joe-Service Beijing - Peking) en heldag och åkte till muren, OS-arenan och några andra ställen i stan. Den andra dagen promenerade vi till Tian'An Men square, Temple of Heaven osv.

Mitt emot Silk market ligger LAN Club (design av Philippe Starck) som jag kan rekommendera.

Yangshuo har jag (konstigt nog) inte varit i, står med på listan över platser jag borde åka till.
 

emiland

Medlem
Det här känner jag nog är en tråd för mig. Rest i Kina kors och tvärs ett par ggr per år i snart 15 år.

I Peking är en halvdag runt himmelska fridens torg och den förbjudna staden ett måste.

Enkelt att ta taxi dit. Hotellen sticker en liten lapp i handen på dig när du hoppar in med registreringsnumret på taxin. Spara! (Om ni glömt nåt, tjafsar om priset eller vad det nu kan vara kan ni alltid visa vilken taxi ni tagit) På dessa lappar finns i regel även förtryckt på kinesiska andra populära resmål runt i stan vilket gör att ni kan hoppa in i taxi varsomhelst och komma dit ni vill.
Inför OS hade man en allmän uppfostringsdrive för taxichaufförer vilket har gjort att om man idag som västerlänning ringer och klagar på någon taxi som försökt blåsa en eller fuskat med mätaren ligger han risigt till för att få behålla jobbet. Detta gör att man idag obehindrat kan ta sig runt i taxi problemet är att de ofta inte pratar engelska utan man får hålla sig till ovan nämnda lappar.
(Det förhindrar inte att han försöker upprätthålla en konversation på engelska)

I Peking är det numera sällan ett problem med språket på restaurang, i affärer eller hotell. Man kommer långt med engelska så länge man är beredd på en del missförstånd. Närmsta hotell är även ett bra alternativ att hitta nästa taxi.... ny lapp och en kille som talar om vart ni ska.

Taxi är billigt. Startar runt 10-15 RMB som är samma i SEK. Behöver inte dricksas men enkronor är värdelösa att springa runt med så avrunda så blir alla nöjda.

Runt himmelska fridens torg finns gott om säljare som vill dra med er till allt möjligt, thesalong, konstutställning... bra fortsätt gå....

Toaletter. Använd ALDRIG lokala inrättningar. Leta upp ett lokalt hotell. Om någon börjar tjafsa så snacka bara svenska. Blir ni utslängda gå in på nästa hotell. Generellt sett är man rätt överinseende med västerlänningar och lokala inrättningar är inget man önskar sin värsta fiende.

Kan tyvärr inte ge handfasta tips om muren eftersom det är en av de ställen jag sparat för att åka dit med frun. (hon tycker jag är tråkig "eftersom jag ju varit överallt")
Hade dock för egen del hyrt en taxi för en dag. (Låt hotellet fixa) De kan säkerligen även fixa en engelskspråkig guide på plats.
Det finns två ställen man kan åka till. Antingen Badaling som renoverades 57 och är den stora turistfällan. Både för inhemska turister och utlänningar. Det kan dock vara väldigt trångt under högsäsong.
Har för mig att Mutianyu är det andra stället där det är lite tunnare med folk och jag tror inte det är lika sönderrenoverat utan lite mer genuint.

Middag med Pekinganka bör man heller inte missa. Ska se om jag kan gräva fram någon bra rekommendation på restaurang.
 

SvartMjolk

Medlem
Vad kul med Kina! Jag har själv bott där (i Tianjin) i nästan ett halvår och besökt Peking flera gånger. Tipsen från Dr. Miles och David kan jag bara hålla med om. Guiden som Dr. Miles gjort var verkligen till hjälp när jag åkte till muren helt själv.

Utöver de tips du redan fått kan jag rekommendera att besöka något av Hutong-områdena. Då får du en, enligt mig, känsla av det gamla Peking. Det är trånga gränder, små butiker och massor med vänliga människor. Jag har aldrig känt mig otrygg i Kina. Passa också på att besöka en park (kanske den vid Temple of Heaven) under tidig morgon, sen eftermiddag. Då är parken full med kineser som tränar, umgås, sjunger och idrottar. Det är perfekt om man gillar att titta på människor.

Passa också på att äta mat på de små restaurangerna där de knappt har menyer. Kan någon av er kinesiska så är det bara att fråga er fram, annars fungerar det med kroppspråk. Jag beställde nudlar med kyckling och en kall öl (som faktiskt är lite svårt att få tag på ibland då de själva vill dricka varm/ljummen dryck) genom att flaxa lite med armarna och visa att jag ville dricka något starkare än vatten. :) Det blir mer en upplevelse och de som besökte mig i Kina minns de här luncherna/middagarna mer än när vi gick på dyra ställen. Och gillar man det inte så är det ju 10 kronor som du fick en upplevelse av.

Glöm inte att ta med näsdukar. Det finns nämligen inte toapapper på 99 % av alla offentliga toaletter. ;)

Det jag inte gillar med Peking är att du alltid ses som en turist där. Tyvärr innebär ju det att det finns människor som vill åt dina pengar. Var därför vaksam om någon vill ta dig med på teprovning, akta dig för "trevliga tjejer" som vill prata på barer och guider som har bott i Sverige, som gärna visar dig runt "gratis". De flesta av guiderna jag stött på har bott i Uppsala/Stockholm i röda trähus med vita knutar. ;)

Tunnelbanan i Peking är riktigt smidig. Varje resa kostar 2 yuan oavsett hur långt du åker. Under rusningstrafik går det mycket snabbare än taxi, men var beredd på att det är trångt. Taxi är annars ett bra färdmedel då det inte kostar speciellt mycket. Min dyraste taxiresa i Kina hamnade på 150 kronor ungefär. Men då åkte vi flera mil och stannade på vägen.

Ta alltid med adresser skrivna på kinesiska. Det är bra om ni åker taxi eller går vilse. Adresser skrivna med det alfabet vi är vana vid förstår inte de flesta kineser och du kommer ingen vart med det.

Har ni tänkt handla på någon fejkmarknad är tipset att pruta rejält. Jag var där med flera vänner som besökte mig och jag fick genom min taktik att spela turist och prata engelska först, för att sedan överraska med kinesiska, ned priserna ganska lågt. Pikétröjjor gav jag cirka 25 yuan för, som ett riktmärke. De ville ha 300-400 från början.

Är det något mer specifikt du undrar över så fråga gärna!
 

jlo

Medlem
Hyr en taxi en heldag för muren, åk gärna lite längre bort och inte enbart till Badaling.

Räkna med att det är dålig luft och mycket trafik. Det är inte ovanligt att man sitter 40 minuter i kö på en körning som tar 60 minuter. Tunnelbana är bra om det inte är rusning men den går inte överallt.

Jag hade inte missat att äta Teppanyaki, visst, det är japanskt med i Kina får du all you can eat and drink for cirka 200 Rmb per skalle och både maten och upplevelsen är bra.
 

jlo

Medlem
På marknader är en riktlinje att pruta ner till 10% av det initiala priset. Det finns ställen där man inte behöver pruta, kostar lite mer men det är tacksamt att inte behöva spendera 20 minuter för att köpa en wifi router. Ska ni förresten köpa elektronik så är universitetsområde i nordvästra Beijing trevligt (och tunnelbanan går rakt på).
 

taxvalp

Medlem
Kring Yangshuo finns mycket att se, vi tog hjälp av en guide och chaufför vilket var ett mycket bra val. Mycket billigt och bra service. Finns en uppsjö att välja på, vi var nöjda med vår, PM:a om du vill ha kontaktuppgifter. Om ni lyckas pussla in det i planen rekommenderas absolut en tur till de terrasserade risodlingarna i Longsheng, väl värt en omväg! Och missa inte att äta beer fish i Yangshuo!
 

ESSA

Medlem
Många bra tips har du redan fått ovan.

Skaffa ett kinesiskt kontantkort! (Billigare ju fler fyror i numret... Kineserna är skrockfulla och siffran fyra på kinesiska låter lika som "död"). ;-)
Det första numret ni ska lägga in i mobilen är detta 1066 9588 2929. Det går till en tjänst som kallas "Guanxi" vilket står för "relation" "connections".
Numret är ovärderligt ifall ni inte kan uttala kinesiska. Ni skriver ett sms till det numret med namnet på platsen ni vill att taxichauffören ska köra er till. På engelska dock. Var noga med att kontrollera att ni fått rätt träff...
Då får ni ett svar direkt med adressen på pinyin, alltså adressen på kinesiska men med vanliga bokstäver. Här kommer finessen, svarar ni då på det meddelandet med ett "C" så vips har ni adressen på kinesiska! Lämna över mobilen till chauffören och han vet vart ni ska.
Alternativt är att ringa det telefonnummer ni får i första meddelandet och låta chauffören prata med t.ex. restaurangen direkt för anvisning. Jag har bara testat detta med mitt kinesiska nummer, kan hända att det bara funkar för dessa...

Här kommer några av mina favoriter:
The Place - Enorm LED-skärm som tak ovan ett torg. Imponerar nog både vuxna och barn. Omgärdat av shoppingmalls. En av mina favoriter bland Hot Pot finns där - HotPotMaster. I den östra delen av södra shoppingcentret. Man kan gå in från gaveln.
Självklart ska man gå dit kvällstid då LED-skärmen är upplyst!

HaiDiLaoHuoGuo HotPot
En kedja med restauranger på flera ställen i Beijing.
Fråga på hotellet efter närmsta restaurang.
En upplevelse! Har för mig att man inte kan boka bord utan man åker dit och får en snacksbricka medan man väntar. Vill man kan man sätta upp sitt kinesiska mobilnummer på en lista så kanske man hinner med en gratis manikyr medan man väntar? Alla förses med röda förkläden och zip-lockpåsar till mobilerna. De med glasögon får också en liten putsduk.
Endast kinesisk meny, men man kan få en pappersmössa och gå in i köket och peka på det man känner för att äta. Vill du överraska ditt sällskap beställer du grishjärna... Smakar inte mer än den dip du väljer och smaken från buljongen i hotpotgrytan.
Märklig konsistens... Testa!

Black Sesame Kitchen
Edit. Kolla deras hemsida först, as for 20140406 har de stängt tills vidare, de behöver hitta nya lokaler.

Har många favoriter men denna tillhör top 3. Boka så långt i förväg du har möjlighet till. Populärt ställe, ni sitter vid samma bord som de andra gästerna. Två rum, försök få sitta i det stora rummet där köket ligger, alldeles i änden av bordet. Man är välkommen att gå fram och kolla närmre samt ställa frågor.
10 rätter, importerat vin/öl, idag 300Yuan. En garanterat trevlig kväll!
Onsdagar och fredagar har de "Wine & Dine". Ligger på en tvärgata till Nanluguoxiang. Ta er dit med taxi tidigt, det är kaos från kl 18. Ni vill inte vara sena. Hutongerna har mycket att erbjuda om ni kommer dit lite för tidigt.

Vid "Sjöarna" Shi Cha Hai / Hou Hai.
Restaurangen Cong Su Feng Ge
Fin utsikt över sjön och vintertid är det roande att kika på alla kineser som tar sig fram stakandes på "sparkar" på isen.

Restaurang utanför HongQiao - Pearl Market - Pärlmarknaden eller "Pärlan".
Brown Door
Står man utanför Pärlan med huvudentrén i ryggen och Himlens tempel framför sig så ska man ta höger, gå över gatan och då har du den bruna dörren rakt framför dig. Engelsk meny med bilder, engelsktalande personal, enormt god mat!


Sanlitun
(Beijingdialekt "Sanlitöörrr")
Ett område du garanterat hamnar i då det finns många restauranger att välja mellan och även en massa butiker. Piratmarknaden Yashow ligger där också.

Flamme - Tredje våningen. En engelsman som äger stället och givet för alla som gillar stekar av alla slag. Tyvärr har de vid mina senaste besök inte haft Fried Succini på menyn, ett givet snacks före maten. Håll utkik efter om den dykt upp igen. Tisdagar har varit ät två för priset av en av deras "hus-steak".

Hatsune - Sushi. Mycket bra urval, gott och fin miljö.
Hatsune har fler restauranger i stan och deras signum är att det ska vara lite knivigt att ta sig in. När man kommit på det kan det vara coolt att köra med om man tar med sig gäster som är där för första gången. Ibland är tyvärr personalen på andra sidan dörren lite väl snabba att öppna så man missar poängen.

Pekinganka "Kao Ya"
Skippa de stora turistfällorna där du får intyg på vilket nummer just er anka har... Dyrt och inte godare än på många andra ställen.
Min favorit ligger på chun xiu lu 春秀路, gångavstånd från Sanlitun. Är ni många rekommenderar jag att ni bokar bord!
JingZun Peking Duck Restaurant 京尊烤鸭 (map)
朝阳区春秀路太平庄南里6号楼北侧
Chaoyang Qu Chuixiu Lu Taiping Zhuang Nanli 6 Haolou Beice
tel: +86(10)64174075

Vill du ta med dina föräldrar på Sunday Brunch kan jag rekommendera den på Westin i Chaoyang. Free flow av Champagne kan väljas...

Köp dina glasögon i Beijing!
Test, bågar samt slipade glas från 150Yuan, om du är grym på att pruta och inte har extremt synfel...
EyeGlasses City Jinsong. Fråga på hotellet så sätter de dig i en taxi dit.
Flera byggnader och våningar. Räkna med att det kan ta 3-4 dagar om du behöver progressiva eller specialglas.

Jag har mycket mer men detta är en bra start. Fråga gärna om det är något ni undrar över eller hojta till om något av ovanstående verkar inaktuellt. Beijing är en stad där det ständigt förändras och information kan snabbt bli obrukbar...
 
Last edited:
Toppen