Senaste nytt

Hur planeras en flygrutt?

Stefan62

Medlem
Jag har funderat en del på hur man lägger upp rutten för en flygning. När jag för några år sedan flög från Thailand så gick rutten över Afghanistan och det tyckte jag var märkligt då det var under ”brinnande krig”.

1999 flög jag från Kuala Lumpur till Amsterdam och då tog man en lång omväg för att inte komma i närheten av kriget på Balkan, enligt vad flightdeck meddelade under resan.

På väg från Dubai har jag förstått att man ibland passerar över Irak och hur blir det nu om det blir krig och strider i Syrien kommer man att flyga den vägen.

Frågan jag ställer är alltså – flyger man idag över områden som är i krigsliknande tillstånd?

Hur gör man med Nord-Korea – är det bara Syd-Koreanska flygbolag som inte tillåts flyga över eller gäller det generellt?
 

Nemo

Medlem
Hur gör man med Nord-Korea – är det bara Syd-Koreanska flygbolag som inte tillåts flyga över eller gäller det generellt?
Jag har för mig (skulle inte förvåna mig om jag läste det på bc.se även om jag inte hittar det nu) att när Nordkorea upptäckte att de kunde dra in hårdvaluta genom att tillåta överflygningar så öppnade de upp luftrummet.
 

agehall

Medlem
Jag tror man försöker undvika öppna konfliktzoner då det finns risk att kommersiella flyg kan misstas för militära sådana.

Det är inte helt ovanligt att man flyger över Irak när man ska ner till ME-regionen. Många (alla?) bolag verkar då tända belysningen på vingarna för att stå ut från ev militära flygplan.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har för mig (skulle inte förvåna mig om jag läste det på bc.se även om jag inte hittar det nu) att när Nordkorea upptäckte att de kunde dra in hårdvaluta genom att tillåta överflygningar så öppnade de upp luftrummet.

Inte ens deras kompisnationers flygbolag (Kina och Ryssland) flyger över Nordkorea på väg till/från annat land än Nordkorea.
 

MarSecLtd

Medlem
Svar ja och nej. Att du inte 1999 flög över Kosovo är en självklarhet (NATO stoppade alla flyg). Att bolag flyger över Afghanistan är inget konstigt. 1. Det anses inte vara ett sk stridsområde längre. 2. Det finns inga mark system (i fel händer) som har kapacitet att plocka ner en 777 på 12000m höjd i landet. Detsamma gäller även för Irak.
 
Last edited:

segra

Medlem
Denna tråden är väl i högsta grad aktuell nu. Tydligen många flygbolag som
väljer att flyga över områden som är osäkra, trots att plan skjutits ner för att
de misstagits för militärt flyg. Vilken makt har kaptenen ombord? Stödjer
flygbolagen sina anställda piloter om/när de väljer annan rutt?
 

chazzie

Medlem
Hur gör man med Nord-Korea – är det bara Syd-Koreanska flygbolag som inte tillåts flyga över eller gäller det generellt?


Om man studerar de kartor som finns över det Nordkoreanska luftrummet finner man att det endast finns två airways, en till/från Kina/Peking och en till/från Ryssland/Vladivostok. Naturligtvis kan de ändra detta men det är väldigt begränsat hur man får flyga över DMZ mellan nord och syd och österut finns en av deras ärkefiender, Japan. Sen krävs avtal länderna imellan för att skyffla trafik också så det är nog inte bara, även om de öppnar upp för att tjäna pengar så tror jag flygbolagen ändå tvekar då NK har en lång historia med kovändningar i alla de möjliga fall...
 
Last edited:

Alf

Medlem
Jag vill hävda att man hittills tagit alltför lätt på riskerna vid överflygning av krigsområden. Det är först nu det börjas att fundera över vad som är säkert. Det har tidigare varit ekonomin som styrt och det är mycket illa när ekonomin går före flygsäkerhet. Vad som förvånar mej är att inte den enskilde befälhavaren själv gör en säkerhetsanalys, så svårt kan det inte vara. Många av piloterna har dessutom militär bakgrund. Varje land har ju aktuell information inom sin flygledning, men kan ju ifrågasätta när dom bedömer att en luftled skall stängas. Vi skall inte bortse från att landet förlorar en massa pengar på att ingen flyger i deras luftrum.

Kommer ihåg att jag i mitten av 70-talet åkte med Pan Am från HKG till BKK och då fick inte amerikanska bolag åka över Vietnam, så det blev dubbelt så lång flygning för att runda Vietnam.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Kommer ihåg att jag i mitten av 70-talet åkte med Pan Am från HKG till BKK och då fick inte amerikanska bolag åka över Vietnam, så det blev dubbelt så lång flygning för att runda Vietnam.
När jag flög Tokyo -> Beijing för första gången med Northwest Airlines, flög de inte över Sydkoreas luftrum som många flygbolag gör idag.

Restiden var ca 4 timmar 30 minuter med Boeing 747 då och idag är restiden ca 3 timmar 40 minuter med Airbus A320.

 
Toppen