Senaste nytt

Det här med silver, guld, platinum, executive platinum och allt vad det nu heter

Jacob

Medlem
Sitter med lite förberedelser inför BusinessClass 2.0, bl.a. att gå igenom de olika statusnivåerna som finns i olika program.

Det som fascinerar mig när jag tittar runt är hur olika olika program använder olika nivånamn. Exempelvis SAS kör vad jag antar får ses som standard - Bas, Silver och Guld. Även grannen i öster, Finnair, kör med samma upplägg fast med en platinumnivå ovanför, eftersom One World har sin Emerald nivå (som saknar motsvarighet i de andra två allianserna).

Men så kommer man till de mer intressanta valen av namn. American Airlines går lite hårdare fram. Här går man direkt från Member till Gold, vidare till Platinum för att sedan toppa det hela med "Executive Platinum".

I motsatt ände finns British Airways Executive Club där silvernivån, som i American Airlines hierarki i princip skulle motsvara basmedlem, istället motsvarar One World Sapphire med loungeaccess, business check-in etc.

Jag undrar som sagt hur man resonerat när man valt namnen och hur man placerat sin hierarki. Börjar det ligga mer i tiden att dra upp skalan? Trots allt, för det egna egot, låter det betydligt bättre att ha ett guldkort eller ett platinumkort i plånboken än ett silverkort. Eller kommer man tvärtom dra ner den när programändringar görs i framtiden? När reseföretag slås ihop och antalet medlemmar blir allt fler. För att göra det svårare och mer åtråvärt att få ett "guldkort". Eller vad tror ni andra?
 

Flood

Medlem
Min favorit på området (förvisso hotell) är ändå Best Western Rewards, där man börjar som Gold innan man blir Gold Elite. Eller om det nu skall skrivas Gold 1337 här på internättet. :)

Jag tror att det är klassisk inflation och marknadsförare som har gått loss. Guldkort/guldkund/guldstatus är ett begrepp och man vill att nya användare skall känna sig rätt nöjda direkt. Även om de inte får något särskilt.

Och hos BAEC ser vi nog bara brittisk konservatism och bevarande av det gamla klassamhället. ;)
 

Lindberg

Medlem
Detta har iof inte direkt anknytning till topic och statusnivåer. Men det här då vissa flygbolag får för sig att vända på allt. som SQ med sin SilverKris Lounge och Krisflyer Gold Lounge. Konsten att krångla till det bara för saken skull...
 

ACervin

Medlem
Överlag tror jag att det går inflation i de ädla metallerna. AmEX i Australien kör med en del billiga Platinum kort som inte ger den service som AmEx Platiunum SE gör. Mitt Visa kort här nere är också Platinum, utan att vara något speciellt. Vilken metall blir det sen, Yttrium?

Qantas har många nivåer i sitt FFP. Börjar med brons = bas, sedan Silver som är lika meningslöst som SAS silver, sedan kommer Gold som ger tillträde till lounge, därefter Platinum som ger tillträde till första klass lounger. Ovanpå detta har man Platinum One och då har man tillgång till ett service team 24/7som dessutom monitorerar alla dina QF fighter för att vara pro aktiva om möjligt när det krånglar. Inte nog med de här nivåerna sedan finns också Chairmans lounge. Det är ett fåtal förunnat och har tydligen inte enbart att göra med hur många poäng man skrapat ihop. Loungerna är helt oskyltade. Dom som har fått kortet vet hur att hitta dom.
 

Valley

Medlem
Någon möjlighet att något bolag har lyckats varumärkesskydda sitt program ? Och därigenom tvingat alla andra att hitta på den ena vansinnigheten efter den andra.
Kan dock inte påminna mig att jag sett något "Trade mark" någonstans för programmen

Går hårt på linjen att det är för att det känns bättre för gemene man att säga att man ex.vis är Guld-medlem utan att det betyder ett enda dugg.
Mänskligheten är ett konstigt släkte
 

vicce

Medlem
Jag kan väl själv tycka att det känns lite lyxigare att ha ett Platinum kort än ett Gold exempelvis, även om kanske Gold kortet har mer förmåner än Platinum. Det är nog mer namnet som gör att det känns exklusivt.
 

Jacob

Medlem
Min favorit på området (förvisso hotell) är ändå Best Western Rewards, där man börjar som Gold innan man blir Gold Elite. Eller om det nu skall skrivas Gold 1337 här på internättet. :)
Samma sak med Shangri-La Golden Circle, Gold är inträdesnivån.

Kommer väl ihåg min första övernattning på Shangri-La som medlem, hotellräkningen låg under dörren på morgonen när jag skulle checka ut och där stod även bonusnummer och statusnivå. Höll på att tappa hakan när det stod Gold längst upp. Började fundera på hur mycket pengar jag egentligen spenderat på hotellet, eller om jag gjort ett så oförglömligt intryck på personalen att jag fått någon slags statusuppgradering.

Men en snabb sökning på Golden Circles hemsida och fascinationen släppte ganska snabbt... :D
 
Toppen