Senaste nytt

Malmö Aviation planerar starta Stockholm Bromma-Östersund till hösten

Jacob

Medlem
Till hösten planerar Malmö Aviation att starta en ny linje mellan Stockholm Bromma och Östersund, detta uppger flygbolagets kommersiella chef Björn Lundberg i en intervju med P4 Jämtland.

Tanken är att trafikera linjen med fyra tur och returflygningar per dag, sex dagar i veckan. Tidigare har Östersundsflyg och Nextjet trafikerat sträckan till Bromma men nu är det bara SAS kvar som flyger till Stockholm.

Enligt Lundberg har man länge fört diskussioner med lokala företrädare och har insett att regionen behöver ökad konkurrens och bättre kommunikationer än de som finns idag.
 

Palazzi

Medlem
Bra med flera alternativ på den linjen :). Tänkte själv informera om detta, men inte helt oväntat hann en kollega före :)
 

twiggs

Medlem
Hade man bara startat Luleå och sen infört en vettig servicenivå ombord på dotterbolagen också så hade jag skippat SAS för gott på inrikes!
 

flierman

Medlem
Jag jobbade i flyg-verksamheten medan Flyme, Norwegian, Nextjet och Östersundsflyg passerat och lagt ner.

De som reser för statens och företagens räkning här i länet har rest SAS sedan barnsben och är så (naturligtvis:) fokuserade på att åka SK så de får poäng och bibehåller sin status så många vill inte åka andra bolag.

En grundsten för att en ny operatör ska ha en chans att klara sig är att de kör jetplan då massor av människor vägrade åka NextJet och Östersundsflyg p.g.a de hade propellerflyg, (vilket jag själv tycker är skoj).

De bolag som tidigare testat förut inte varit så stabila och erkända som Malmö Aviation och dessutom haft ganska dålig tidtabell och frekvens så är det någon som kan lyckas hyfsat så är det nog TF som dessutom har ett nät för transfer vidare till flera andra orter. De andra bolagen hade ju bara point to point trafik BMA-OSD och tappade då alla som skulle vidare från Sthlm.
 

Jacob

Medlem
Tydligen är det fortfarande inte klart om linjen verkligen blir av, det handlar om hur det lokala näringslivet ställer sig till linjen. Beslut ska tas innan semestern.

Samtidigt blir det en paradox, så här skriver SR:

Kritiska röster från näringslivet i länet menar att de kommer att stå med byxorna nere om de förköper biljetter hos Malmö Aviation och det sedan inte blir nån linje. Då hänvisas de plötsligt till SAS och betydligt dyrare biljetter i sista stund.

Näringslivets gensvar avgör om Malmö Aviation börjar flyga på Östersund - Nyheter P4 Jämtland | Sveriges Radio
 

Nemo

Medlem
Nu har pris och tidtabell kommit upp. Flyger från och med 2 september 2013, med start OSD-BMA.
OSDBMA02SEP2013001.jpg
 
Last edited:

jth

Medlem
Som gammal östersundsbo tycker jag det är suveränt att någon ger SAS lite konkurrens på den här linjen igen. Tyvärr är den väl av hävd en av de största kassakorna för SAS och de kommer inte att dra sig för att sänka priserna så fort en konkurrent dyker upp (för att sedan höja igen när man fått tillbaka monopolet).
Sedan instämmer jag i som tidigare att den lokala byråkrateliten (Östersund har en del verk och andra institutioner) kommer fortsätta hålla sig till SAS. Hoppas att näringslivet kommer ge mer stöd till den här linjen. Men det låter inte så upphetsande med prop-maskiner på en såpass lång linje så man får hoppas att de får så bra underlag att de kan börja flyga med Avro-maskinerna med tiden.
 
Toppen