Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

A380*G

Medlem
De flesta här reser en hel del i tjänsten misstänker jag. I spåren av en skakig ekonomi och med en ständig Eurokris, hur tacklar era arbetsgivare den makroekonomiska situationen? För egen del kan jag säga att jag arbetar på ett av Sveriges största företag och fr.o.m. 2012 gäller att endast för verksamheten nödvändiga resor får göras. Ser ni någon liknande trend bland övriga företag i Sverige?
 
Vi kommer att få ett nytt verktyg installerat vid årsskiftet för att effektivisera telefonkonferens. Du kan dela ditt "desktop" med deltagarna på telekonferens. Detta kommer att innebära för mig en del resor blir genomförda istället med denna lösning. Fråga inte vad hette verktyget. :)

Några av planerade möten till januari blev ombokade till videokonferens också... Surt.

Under "Budget 2012" processen märkte att jag fick inte genom flera än 45 resor för nästa år åt mig själv, genomsnitt 1500kr/resa (flyg/tågbiljett). Det kommer att innebära tuffare regler och inte lika många flexbiljetter som i år. :( Det som glädje mig är att Malmö Aviation och Finnair försvinner som rekommendera flygbolag listan inom Norden. Det blir bara SAS Group, Skyways och Norwegian kvar.
 

Fredrik

Medlem
Min egen arbetsgivare känner nog inte av krisen än även om de låtsas att det går jättedåligt. Eftersom vi expanderat kraftigt de senaste åren och genomfört en omorganisation med en funktionell istället för regional organisation blir det en hel del resande men bara i ekonomi. Tyvärr gäller det inte mig som är på backen.

En kompis på en av storbankerna berättade att det var i princip resestopp där.
 

majer

Medlem
Har inte hört något om några reserestriktioner än. Det kanske kommer.
Under krisen 2008-2009 kom direktiv där alla resor som genomfördes skulle vara säljfrämjande, vilket enligt mig innefattar ganska mycket.
 

Senator

Moderator
Så, vilka arbetsgivare har en endast-business-policy, och behöver ni folk? :)

I mitt fåmansföretag på exakt en anställd är det enbart affärsklass som gäller :p Tyvärr är jag inte alls intresserat av att ha anställda. På mitt förra bolag var vi 4 personer, och måste lätt ha blåst 750t SEK per person/år på resor runt i världen; alltid i affär- eller första klass. Men vi flög ofta långt och gick rakt i tjänsten när vi anlände i sex dagar.

Mina uppdrag håller uppe än så länge
 

A380*G

Medlem
Börjar glida lite OT, men intressant ändå... känner ni till något "svenskt" företag som tillåter C/F för andra än koncernledningen? Tetra Pak ryktas göra det men ej bekräftat.
 

Senator

Moderator
Börjar glida lite OT, men intressant ändå... känner ni till något "svenskt" företag som tillåter C/F för andra än koncernledningen? Tetra Pak ryktas göra det men ej bekräftat.

Det finns nog kvar en del som är avtalskunder, och som låter anställda med mycket långa sträckor åka i affärsklass. Jag har träffat på en del på lagom nivå (första chefsnivå) som sitter framme och en del anställda. Det som med mitt exempel: anställda som skall i tjänsten på en gång.
 
Toppen