Senaste nytt

Särskild säkerhetskontroll av alla iPads i Frankfurt

Malu

Medlem
Igår när jag passerade säkerhetskontrollen i Frankfurt så blev jag plockad åt sidan när de såg att jag hade en iPad i väskan. "Special explosive control" fick jag höra och sedan hamnade i jag i en ny kö med alla anda iPad-ägare... Paddan fick sedan finna sig i att bli sniffad i en särskild maskin, vilket den dock klarade med bravur. Tydligen kontrollerades *samtliga* iPads.

Någon som sett detta på annat håll?
Frågan är om kontrollen bygger på något särskilt hot eller underrättelse?
 
Nu tycker jag alltid att FRA har en ovanligt hård säkerhetskontroll, till och med jämfört med USA...

Efter att ha åkt LAS-IAH-FRA-GOT den 11-12 september i år pep jag inte i LAS (den 11 september...) men i FRA naturligtvis (med samma kläder). Alltid samma visa, aldrig riktigt fattat varför.

Så detta med iPad och särskild koll förvånar mig inte alls.
 

A380*G

Medlem
Ja tysk säkerhetskontroll är dn värsta i västvärlden tror jag. Ultrakänslig metalldetektor! Tacka vet jag ARN där man kan ha kvar vätskorna i handbagaget! :)
 

Fredrik

Medlem
Men då betyder det att FRA väljer ut folk ofta. Jag fastnar oftast i kontrollen på FRA men "aldrig" på någon annan flygplats. Jag har fastnat minst två gånger när jag vet att jag inte haft metall alls på mig. Som tur är beter sig personalen betydligt mer professionellt än på tex LHR eller valfri amerikansk flygplats. Av de drygt 20 gånger jag flugit från FRA de sista två åren har larmet gått runt 15 gånger.

Det har iofs inte med FRA att göra men på CDG gick jag igenom metalldetektorn oskadd men eftersom surskallarna där inte hade fått scanna mitt boardingpass fick jag gå tillbaka genom bågen och sen scanna och åter gå igenom bågen. Då tjöt det...
 
Last edited:

Kricka

Medlem
Jag flög förra veckan IAD-FRA-ARN med LH utan
att behöva gå genom säkerhetskontrollen på FRA.
Passkontroll för Schengen och sedan frukost i den
tyvärr överfulla Senatorloungen. iPad:en hanterades
som vilken dator som helst på IAD.
 

agehall

Medlem
iPaddan ligger ju ändå brevid datorn, så det är ju enklast att ta upp båda samtidigt.

Ang FRA så har jag aldrig märkt av att de är extra känsliga där. Men jag kanske bara har haft tur.
 
Lite på tal om säkerhetskontroller och elektronik tycker jag det är synd att TSA-vänliga laptopväskor inte funkar i svenska/europeiska säkerhetskontroller. Så smidigt i USA, så mycket jobbigare här. :(
 
Toppen