Senaste nytt

Hjälp, hur får jag en LAN/TAM-flight att räknas som American Airlines?

lunne

Medlem
Som många andra så lyckades anmäla mig till AA:s kampanj om fast track till de olika elitnivåerna. Detta erbjudande passar mig som handen i handsken då jag ändå hade planerat en långresa till Sydamerika under hösten. Jag kommer att resa ut i oktober men inte hem förrän i mars (dvs efter kampanjperiodens slut i december). Således vill jag skrapa ihop maximalt med poäng på resan till Sydamerika i oktober.

Som novis har jag nu suttit och routat på ITA Matrix i flera dagar nu och kommit fram till att nedanstående router passar mig och kan ge över 12 000 EQM enkel väg och därmed Platinum hos AA:

CPH-LHR-DFW-GRU-SCL (12 098 miles)
CPH-LHR-DFW-GIG-SCL (12 407 miles)

Detta leder mig till frågan och problemet, som det synes. Såväl GRU-SCL som GIG-SCL flygs av LAN alt TAM och jag lyckas inte prissätta dessa under AA-tag (hoppas ni förstår vad jag menar), vilket innebär att de inte kommer att räknas i fast track-kampanjen (då de inte är AA eller BA). Detta är lite konstigt eftersom jag till exempel lyckas med att få alla flighter som AA om jag istället anger USH som slutdestination och flyger en LAN-flight EZE-USH (den anges då som AA).

Finns det någon smart lösning på detta problem?

Tack på förhand!

//Johan
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte kollat regler om targeted Elite Challenge men för en vanlig Elite Challenge räknas det Elite Qualifying Points (EQP) och inte Elite Qualifying Miles (EQM). Om jag var du, skulle jag dubbelkolla reglerna.
 

lunne

Medlem
Dr. Miles, tyvärr är det EQM som gäller.

"Applies to base miles earned on eligible, purchased, published fare tickets on select airlines for travel between September 1, 2013, and December 31, 2013. Select each airline name to learn more about qualifying fares for that carrier: American Airlines, American Eagle, American Connection, British Airways, Finnair, Iberia, Japan Airlines and Qantas. Bonus miles do not count toward elite status qualification."

"Eligible airlines include American Airlines, American Eagle®, American Connection®, British Airways, Finnair, Iberia, Japan Airlines and Qantas flights, as well as eligible codeshare flights."

Vad sjutsiken som menas med "eligible codeshare flights" förstår jag inte heller direkt.
 

lunne

Medlem
Jag skrev "tyvärr" eftersom de biljetter jag kollar på hade gett över 12 000 EQP oavsett bolag, men inte 12 000 EQM :(

Ingen som har något trick att dela med sig av hur man kan lösa det?
 
Toppen