Senaste nytt

Missat flyg? På grund av dig själv

olsson

Medlem
Skrev ett litet inlägg i lördags i Fredagstråden. Jag har gjort lite efterforskningar och finner fina gråt-historier på aftonbladet och bara texten att missar man flyget får man betala en ny biljett på plats.

Så, detta är inte en tråd som handlar om EC261/2004 eller rätt till ombokning när flygbolaget är anledning till förseningen (eller en vulkan) utan snarare att man försovit sig, för optimistisk kring restiden till flygplatsen eller liknande.

Har ni råkat missa ett flyg? Vad har i så fall hänt i det fallet, dragit någon reseförsäkring? Eller bara gratis ombokning, fått betala nya biljetter?

Checkade in dagen innan och fredagskvällen blev lite längre än planerat så jag försov mig. Kom till flygplatsen några minuter efter (minns inte exakt) planet skulle flyga. Strunta i att kolla i checkin eller tabellen då jag inte fått några förseningsms. Gick snällt, och sjukt trött, till servicedisken. Där jag blev så galet förvånad att han bara kunde boka om mig och använda min missade biljett som betalning. Ingen serviceavgift eller liknande.
BGO-CPH-GOT allt med SAS. EBG men ungdomsbiljett.
Är sådant här standard? Satt i taxin mot Flesland och var beredd att få betala runtomkring 3k istället för ordinarie 1100.
 

fly4fun

Medlem
Jag fick hjärnsläpp en morgon för många år sedan. Skulle flyga första LOT morgonflyget från ARN till WAW. Kommer ej ihåg om avgången var 6.55 eller 7.55 men jag var på Stockholm C ca 55 minuter innan avgång. Kollar på klockan och konstaterar att jag har 55 min på mig så jag kan ta bussen. Sätter mig på flygbussen och när den kommit upp på E4an så kommer jag på att .55 är avgångstid och man ska vara på flygplatsen i god tid innan för att checka in och lämna bagage. Sitter hela resan och kollar på klockan och räknar hur försenad jag kommer bli.

Flygbussen kom fram till T2 ca .50 så 5 min kvar till avgång. Det var så packat med folk till incheckningen så jag inte kunde komma in genom dörrarna. Trängde mig före alla köer, ställde mig längst fram vid incheckningen och bad om ursäkt att jag var sen. Damen checkade in mig 1 minut efter ordinarie avgångstid och sa åt mig skynda mig genom security så jag inte försenar flighten för mycket.

Det är det närmaste jag har kommit att missa en flight.
 

Senator

Moderator
På ca 2 000 flighter sedan 1999, har jag missat en gång. Vaknade en morgon hemma i lägenheten och utan att ens titta på klockan var jag 100% säker på att jag hade missat flighten. Skulle med SK525 till LHR 07:55 och klockan var nu 07:30, så svaret var ja. Hade missat ställa klockan.

Snabbt samtal till SAS (tror jag var i gamla Econ Extra på någon corporate rate) men allt blev löst smärtfritt till nästa flight. Tyvärr är det jo en rätt bra lucka till denna klockan 11:10 (SK537) så dagen förstördes en del.
 

Lollet

Medlem
Spelade en pokerturnering i London i vintras, jag gick längre än jag trodde och insåg att chanserna för mig och tjejen att hinna med kvällsflyget hem var lika med noll.

SAS ville ha ca 5000kr för att boka om hembiljetten. Det blev att missa flyget med flit och boka nya biljetter (Tacka vet jag ungdomsbiljetter!) till morgonen därpå samt en extra hotellnatt.

I slutändan lönade det sig med råge att missa det flyget hem iaf :) Men sliten var man efter att ha endast fått 2h sömn och sedan ta första flyget hem med SAS.
 

jumbooze

Medlem
Försov mig i Peking för många år sedan, får tag i en "billig" taxi En brödbuss (bild: http://botton.tripod.com/mianbaoc.jpg),
säger till om att jag har jättebråttom och betalar alla tullar och eventuella böter men plattan i mattan.

Detta tolkades ju inte så lyssande av föraren som tar en "genväg" förbi alla motorvägar och fäster bilen i en sandhög som jag får knuffa den loss. Kommer fram oerhört sent (efter) normal take-off.

Springer in och skriker, "planet till köpenhamn har det gått????", sedan så blir jag akut lotsad genom diplomatingång springer med väskan och blir ledd till check-in, varsegod min herre du hinner precis, här är planet till Schweiz. (facepalm).

Missade planet och fick stanna några extra dagar i kina och fick väldig bra hjälp av en kille på Air China där jag behövde betala 1000 sek för missen. (Oerhört glad över det då jag var student.)
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Var på fel terminal för ett tag sedan och skulle inte hinna med mitt bokade flyg. Tvungen att ta buss mellan terminalerna. Personalen insåg detta och bokade om mig till nästa flyg utan problem. Qantas.
 

Hall

Medlem
Drick-så-mycket-du-vill drinkbuffé med Kareoke i Kyoto hela natten med tanke på att åka direkt till morgonflyget från Osaka till Okinawa. När jag var och hämtade väskorna på hotellet vid fyradraget gjorde jag misstaget att sätta mig ner på sängen och vaknade 11 nästa dag med knackningar på dörren om att det var dags att checka ut... Väl på flygplatsen fick jag betala några hundra kronor för ombokning hos ANA, ny biljett behövdes inte. :D

Alla japaner flyttade raskt undan från mig efter start på inrikesjumbon, antar att det var en del alkoholos från mig fortfarande.
 
Jag är nojjig när det gäller att missa saker så jag ställer alltid klockan på 2 mobiltelefoner, klockan samt iPad så totalt 4 klockor ringer..

Var dock riktigt nära att jag missade ett flyg i Barcelona en gång när jag av trötthet samt kort om tid åkte till lågpristerminalen istället för "den vanliga" men efter ett par inofficiella världsrekord i olika former av löpning så hann jag precis tack vare att jag redan checkat in och inte hade något mer än handbagage.
 
Last edited:

Simon

Medlem
För många år sedan dummade jag mig och åkte för sent ut till Arlanda för ett eftermiddagsflyg till Umeå, med Norwegian. Hade verkligen ingen brådska, bara ren dumhet. Insåg att jag skulle anlända med Arlanda Express på minuten när incheckningen stängde. Jag vet inte om det var innan mobilincheckninen kom eller om jag bara hade noll koll, men när jag kom till disken några minuter för sent var det blankt nej - trots att flyget var 40 minuter försenat. Jag var ung och mesig och gav mig ganska lätt, även i servicedisken var det blankt nej och bara att köpa en ny biljett. I ren surhet köpte jag en SAS-biljett för en hundralapp mer, och väntade glatt en timme extra på det planet.
 

PYRZ

Medlem
Har inte flugit kanske 2000 flighter som @Senator men har dock aldrig missat flyg heller. En gång var det väldigt nära dock. Sprang på några vänner i HEL och glömde bort tiden. Tur nog så hörde en av de att mitt namn ropas ut i högtalarna så jag fick springa till gaten.
 
Toppen