Senaste nytt

Har SAS problem med ett av långdistansplanen?

airborn

Medlem
Har sett senaste dagarna att det var varit en avbokning nästan dagligen. är det ngn som vet varför? Verkar som det har ett flygplan ur drift...


4/11 EWR-CPH
6/11 CPH-BKK
711 BKK-CPH (hör givetvis ihop med förra)
7/11 CPH-NRT
8/11 NRT-CPH

av vad jag kan se har detta skett 29/10 och 30/10 också bla OSL-EWR. Ska åka C CPH-IAD den 9/11. Hoppas att de inte ställer in den flygningen.

/Airborn
 
Last edited:

WCFCP

Medlem
Jag ska åka OSL-EWR om några dagar nu. Vad händer om dom ställer in flygningen då? Flyger från ARN först.. Kan det hända att man blir ombokad till en annan rutt? Åker business, kan det ge någon fördel då?

Någon som har förslag eller varit med om ovan nämnda situationer? :confused:
 

Concorde

Founding Member
Ställer dom in flighten med kort varsel skall dom enligt EU reg 261 boka om dig på motsvarande kabin på annat bolag samt kortast möjliga rutt. Du har även rätt till kompensation.

"If a flight is cancelled, passengers are automatically entitled to their choice of (a.) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions); (b.) later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); or (c.) a refund of the ticket as well as a return flight to the point of first departure, when relevant. Any ticket refund is the price paid for the flight(s) not used, plus the cost of flights already flown in cases where the cancellation has made those flights of no purpose. Where applicable, passengers are also entitled to refreshments, communication and accommodation as described below. Where re-routing is to another airport serving the same destination, the airline must pay for onward transport to the original airport or to a close-by destination agreed with the passenger. These choices, and the entitlement to refreshments, etc., apply to all cancellations, regardless of whether the circumstances are extraordinary or not.

The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:

* the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departure
* the airline notifies the passengers between one and two weeks prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
o depart no more than two hours earlier than scheduled, and
o arrive no more than four hours later than scheduled
* the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
o depart no more than one hour earlier than scheduled, and
o arrive no more than two hours later than scheduled
* the cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure.

The airline must also provide an explanation to passengers of alternative transport."

Du skall alltså välja själv. Bolagen brukar ofta försöka komma undan med en återbetalning, utan att först låta kunden säga sitt. Återbetalningen kan ta månader i vissa fall... Mitt tips i dessa lägen: Stå på dig och låt dig inte bli överkörd.
 

Sakoz

Medlem
Någon som lyckats få ersättning enligt EU-reglerna från SAS? Har inte lyckats för en inställd flight till BKK.

Jag har lyckats få full ersättning samtliga gånger jag drabbats, nu senast med SK972/973 från BKK, jag fick först ett "skam bud" men började referera till EU Regulations 261, tidigare EU domar, samt bad dem redogöra på vilket sett deras plan enskilt kunnat orsaka detta extra ordinära undantag och på vilket sätt det påverkar andra flighter och säkerheten på Kastrup. Vidare påtalade jag misstanke om allvarligt eftersatt underhåll refererat till reservdels hantering m.m.

Fick efter 3 timmar ett brev från deras jurist som meddelade att man efter att ha granskat ärendet noggrannare finner att detta undantag kan göras då jag blivit hårt drabbad.... bl.a bl.a. - floskler och fjanterier för att påskina att detta var ett undantag och att de vill påvisa sin välvilja.

Likadant de andra gångerna.
Vet inte om det har någon betydelse att man är EBG och åkt på Business biljett samtliga gånger.
 

jth

Medlem

palmen

Moderator
Någon som lyckats få ersättning enligt EU-reglerna från SAS? Har inte lyckats för en inställd flight till BKK.

Jag fick ersättning för 2 månader sedan, begärde att få 250€ som jag hade rätt till enligt EU-reglerna för en europa-flygning. I svaret från SAS erbjöd dom mig antingen 250€ cash eller 500€ i en voucher på SAS som måste nyttjas inom 1 år.
De ställde in min flight 3 timmar innan avgång.
 

airborn

Medlem
jag var så orolig för att CPH-IAD skulle ställas in imorgon då det var uppenbart att en långdistans ställs in varje dag. För en liten stund sedan kom facit:

det blev SK0909 Copenhagen New York som ställs in imorgon

Detta är inte bra och skapar osäkerhet. Förhoppningsvis ska de få igång planet från EWR imorgon, men vem vet..
 

sunkan

Medlem
Själv flög jag SK909-flighten till ewr i söndags. Hade ursprungligen en bokning via OSL men blev ombokad för ca två månader sedan. Hoppas nu att de bara inte ställer in flighten hem den 20/11!

Mvh

Christian
 
Toppen