Senaste nytt

British Airways vs American Airlines

Teddulin

Medlem
Jag planerar att åka till NYC en helg i slutet av okt/början av nov med min fantastiskt trevliga granne som inte är särskilt berest, har endast åkt på någon charterresa till Medelhavet. Han är dock en riktig livsnjutare som älskar livets goda. Då han är snickare/hantverkare och har hjälpt mig och min blivande fru med en hel del på vårt nybyggda hus så tänkte jag se till att han får sin livs resa. Nu till frågan: Jag tänkte utnyttja BA-rean (Club World), kollar på datum 31/10-3/11. Utresan är okej, lutar åt vi tar BA0001 eller BA 0003. På hemresan den 3/11 finns det däremot inga BA-flighter till LHR (till REA-priset) förutom BA0778 (som ju är en sleeper-service som jag inte är säker på att jag vill åka), däremot finns det ett par flighter med AA till det bättre priset. Min fråga är då helt enkelt hur AA står sig jämfört med BA på sträckan JFK-ARN, varför är det så mycket billigare att resa med AA? Jag är medveten om att amerikanska flygbolag oftast inte levererar på samma sätt som de europeiska men är AA i business så VÄLDIGT mycket sämre än BA på denna sträcka? Vad skiljer dom åt?
 

agehall

Medlem
Varför inte satsa på sleeper service hem?

Visst är det lite häftigt att äta trerätters på 10000m höjd, men tänker man lite längre inser man snabbt att man hellre sover 6h än typ 4h när man ska hem. Jag hade lätt valt sleeper service och varit i form när jag kommer hem.
 

ClaesJ

Medlem
AA med nya stolar har lika bra eller bättre säten som BA. Maten är något sämre men skillnaden är mindre än den har varit. Skulle kanske undvika sleeper service om det inte är med 747 på övervåningen vilket jag inte tror erbjuds för tillfället.

BA ena vägen, AA den andra är nog inte helt fel. Men som sagt, se till att flyga nya 77W med AA.
 

agehall

Medlem
Nu vet jag inte var ClaesJ kollat, men BA172 är en 747-400 den 3e november. Den borde ha sleeper service. Dock visar den I1 just nu, så det lär bara finnas en plats till rea pris.

Fö reagerade jag inte på det tidigare, men BA778 har garanterat inte sleeper service men däremot kan du drabbas av Afternoon Tea. Vilken flight var det du egentligen tänkte på?

En annan reflektion är att om du ska flyga ut via SNN så är det väl bara BA001 som är ett bra alternativ då det är den enda flight som numera har preclearance på SNN. Om du inte tar den, skulle jag nog hellre satsa på en 747 och upper deck. Det är svårt att inte bli imponerad av att sitta på övervåningen på ett flygplan, oavsett hur mycket man flugit tidigare.
 

Treo

Medlem
AA har sämre lounge, men inflight skulle jag säga att det är mycket upp till personalen. Där är AA:s mer "hit or miss" (och lite beror det så klart på vad man tycker om amerikansk service).

Som sagt är BA001 att föredra mtp preclearance.
Jag skulle satsa på den dit och upper deck tillbaka för störst imp-faktor.
 

sembl

Medlem
Jag kan bara säga mitt för 3 veckor sen på AA. Det var en katastrof service *miss* på deras flagship 77W. Dock är den hårda produkten mycket bra. Jag ska orka skriva en rapport om det bara

I AA loungen så ingår kaffe och så får du lite kuponger för premium drinks. Annars snacks och dip som erbjuds.

Skulle jag flyga med dem igen, definitivt då det viktigaste är hur man sover och inte hur tjock man blir gällande maten.
 

nlu

Medlem
En stor fördel med BA001 är att det landar som ett inrikesplan efter immigration på Irland. Det saknar numera BA003, ytterligare en sak att fundera på :)
 

freno

Medlem
Flight ut BA001 just på grund utav pre clearens och att det bara är 32 säten ombord, känns lite mer åt förstaklass hållet. Sen hem flighten skulle jag välja pre flight alla gånger samt upper deck! Du kliver ombord, tar två glas champagne och sen ber du om att få sova till ni landar. Fördelen är att du slipper jet lag och att du kan äta frukost i loungen på heatrow istället samt gratis spa när du kommer.
 
Toppen