Senaste nytt

Vilken är den bästa pendlarlösningen mellan Stockholm-Köpenhamn?

Putte

Ny medlem
Jag kommer att börja vecko-pendla mellan Stockholm o Köpenhamn. Resorna sker i regel på tisdagar o torsdagar, men detta kommer att variera. Jag kommer att betala resorna själv varför det är viktigt att det blir så billigt som möjligt, gärna möjlighet att ändra flygtider med relativt kort notis.

Min första fråga är:
Vilket är det mest effektiva alternativ att flyga med? Ska jag ta kontakt med någon speciell på bolaget?

Min andra fråga rör transport till o från Arlanda:

Jag kommer att resa från Nacka i Stockholm till Arlanda. Mottar tacksamt smarta förslag på kostands-o tidseffektiva lösningar. Jag har bil men tycker att det är dyrt med parkering (Måby är den billigaste parkeringslösningen) taxi känns inte heller ekonomiskt försvarbart. Arlanda express innebär att jag måste ta tåg vilket innebär många byten o tar tid. I synnerhet då jag på tisdagsmornar kommer att åka vid 05.30 tiden o hem på torsdagar vid 22.30 tiden. Som sagt tacksam för kloka synpunkter.

Tack på förhand
 
Nu skriver du ju att du vill flyga, men pendling Stockholm-Köpenhamn funkar rätt bra med tåg, förutsatt att du kan jobba på tåget. Det blir avsevärt mycket billigare med årskort på tåget än flyget. Har man ett årskort på SJ ingår internet hela resan.

Alternativet till billigt tågresande är billiga flygbiljetter långt innan och ta de kostnader som uppstår om du behöver ändra resan, dvs en ny biljett.
 

Palazzi

Medlem
Åh, nacka är alltid problematiskt för resande.... Det finns ju inte ens en direktlinje till centralen, så vare sig du väljer tåg eller flyg så innebär det flera byten.

Jag föreslår att du köper SL-kort + extraavgift för ARN-pendeln och flyger med SAS. Om du först ska ta buss + t-bana, och sedan tåget blir det ca7h i transport varje väg. Visserligen kan du jobba under tiden, men lite väl länge kanske (?).

Du reser ju bara två ggr/vecka, så tror inte du tjänar så mycket på ett pendlarkort med SJ + detsamma för SL.
 

Henry

Medlem
Åh, nacka är alltid problematiskt för resande.... Det finns ju inte ens en direktlinje till centralen, så vare sig du väljer tåg eller flyg så innebär det flera byten.

Jag föreslår att du köper SL-kort + extraavgift för ARN-pendeln och flyger med SAS. Om du först ska ta buss + t-bana, och sedan tåget blir det ca7h i transport varje väg. Visserligen kan du jobba under tiden, men lite väl länge kanske (?).

Du reser ju bara två ggr/vecka, så tror inte du tjänar så mycket på ett pendlarkort med SJ + detsamma för SL.

Det beror lite på var i Nacka man bor. Jag tvivlar på att det är många ställen utanför tunnelbanenätet som har bättre kommunikationer in till stan än till exempel Saltsjö-Duvnäs, även om det alltid innebär byte om man ska till centralen. Sedan finns det en del direktbussar till centralen också, i alla fall 53 (från Finnberget/Henriksdalsberget) och 443c (från Nacka Strand). Den sistnämnda är dock en pendlarlinje och trafik endast under vissa tider.
 

Palazzi

Medlem
Det beror lite på var i Nacka man bor. Jag tvivlar på att det är många ställen utanför tunnelbanenätet som har bättre kommunikationer in till stan än till exempel Saltsjö-Duvnäs, även om det alltid innebär byte om man ska till centralen. Sedan finns det en del direktbussar till centralen också, i alla fall 53 (från Finnberget/Henriksdalsberget) och 443c (från Nacka Strand). Den sistnämnda är dock en pendlarlinje och trafik endast under vissa tider.

Hade jag inte koll på. Då ligger problemet i att jag skrev "Nacka central" i resrobot. :eek:
 

agehall

Medlem
Nacka Central finns nog inte. Bor man i närheten av Nacka Forum kan man vara inne vid slussen på nolltid. Mina föräldrar bodde där i ca 10år och det var otroligt bekvämt att ta sig in till stan därifrån. Gick typ fyra busslinjer som bara stannade på ett par hållplatser mellan Nacka Forum och slussen.
 

Lonelyflyer

Medlem
Klart du ska flyga och vet du i förväg när du ska åka kan du ju få ner priset, dvs boka långt i förväg
kan du styra när på dagen du reser finns det såklart större möjligheter

Närmare avgång på den sträckan kan de bli dyrt, och speciellt "när flesta affärsresenärerna åker" dvs förmiddag eller sen eftermiddag.
Flexibla biljetter kan dra iväg i pris rätt fort
 

gdaily

Medlem
Nacka-Södertälje med bil, därefter tåg, kan det vara ett alternativ? (med tanke på de tokiga tiderna då det inte är så roligt att åka kommunalt).

Utan att veta din familjesituation tänker jag spontant att "flytta till norr om Stockholm" bör vara med i kalkylen, så att man snabbt kan ta sig till Arlanda. Du bor helt enkelt väldigt dumt där du bor nu för att snabbt/billigt ta sig till Arlanda.

Vilka tider flyger Malmö Aviation från Bromma till Malmö, kanske detta kan vara ett alternativ?
 

nota bene

Medlem
Vilka tider flyger Malmö Aviation från Bromma till Malmö, kanske detta kan vara ett alternativ?

Tveksamt, MMX-CPH är inte jätteroligt tidsmässigt och kostnadsmässigt (eftersom kostnaden betalas av honom själv). Flygbussen och sedan öresundståg antar jag att du syftar på? kostar drygt 200 och tar en timme om det klaffar, 1.5hr om det klickar vid centralen.

Om det inte är viktigt med flexibla flighter skulle jag nog boka ett gäng lågprisbiljetter långt i förväg - det är ju bara att slänga någon enstaka om man behöver ändra planerna och ev. boka sent med poäng eller se på MMX-ARN/tåget om det blir svindyrt att flyga på den ändrade biljetten.

Nacka till Arlanda är ju ingen höjdare, men buss till slussen alt. centralen och sedan flygbussen eller arlanda express (kommer väl ner till 198/resa med kort) beroende på hur viktig ens tid är. Fördelen är ju i alla fall att du slipper rusningstrafik vid 05.30 även om avgångarna inte är lika täta.
 

Agö

Medlem
Välkommen på ARN-CPH. Det mesta hänger ju på hur du värderar flexibilitet. SAS har 15 dagliga avgångar på tisdagar ARN-CPH och 16 dagliga avgångar CPH-ARN på torsdagar. Som någon redan har skrivit i tråden går det att finna billiga avgångar med lite planering, i synnerhet avgångar mellan 09:15 och 15:25 från ARN och avgångar mellan 20:15 och 22:45 från CPH. I övrigt brukar det kosta en bra slant om man inte bokar tidigt. Vill du flyga med flexibilitet ligger det på från ca 3000 kronor. Det andra bolaget på sträckan är i regel billigare men erbjuder i gengäld "endast" sju dagliga avgångar.

Jag delar inte uppfattningen om tåg. SJ har stora problem att hålla tiden och det tar trots allt över 5h. Kastrup har ju den stora fördelen att ligga tio minuter från stan med tunnelbana.
 
Toppen